• Lars Olofsson devine preşedinte al companiei în urma retragerii lui Amaury de Seze
Adunarea generală anuală a acţionarilor retailerului francez "Carrefour" SA - al doilea din lume, a aprobat, marţi, preluarea funcţiei de preşedinte al companiei de către directorul executiv Lars Olofsson, după ce deţinătorul func-ţiei de top, Amaury de Seze, a anunţat că se retrage, fără să aducă argumente pentru hotărârea sa.
Comasarea funcţiilor a fost propusă de Amaury de Seze, care a condus grupul "Carrefour" în ultimii trei ani.
De Seze, care va rămâne în board-ul companiei, a declarat: "A venit timpul comasării celor două funcţii".
În opinia analiştilor, de Seze a fost un preşedinte controversat, considerat incapabil să reziste cererilor principalului acţionar, "Blue Capital", deţinut de miliardarul Bernard Arnault şi fondul american de investiţii imobiliare "Colony Capital".
Săptămâna trecută, Olofsson a avertizat că profitul pe care îl obţine compania în Franţa - principala piaţă a "Carrefour", va scădea cu 35% în primul semestru. Dar, oficialul companiei insistă că planul de redresare, anunţat la preluarea funcţiei de director general, în 2009, este pe drumul cel bun.
"Ne confruntăm cu factori negativi, posibil chiar cu furtuni", a spus Olofsson, referindu-se la riscurile din zona euro, legate de criza datoriilor din Grecia şi preţurile mari care afectează cheltuielile consumatorilor.
• "Dia" se desprinde din grup
Adunarea acţionarilor "Carrefour", care a fost una tensionată, a aprobat separarea diviziei de hard-discount "Dia", în pofida protestelor sindicatelor care se tem de o dezmembrare a companiei. Aproximativ 77% din acţionarii prezenţi la adunare au votat în favoarea separării diviziei. Acţiunile "Dia" vor fi listate la Bursa din Madrid începând cu data de 5 iulie. Fiecare investitor va primi o acţiune "Dia" pentru un titlu "Carrefour" deţinut.
"Dia" ("Distribuidora Internacional de Alimentacion") este numărul trei mondial pe piaţa de hard-discount alimentar. Societatea a fost înfiinţată în 1979, are sediul la Madrid şi a fost preluată de "Carrefour" în 1999, în urma fuziunii cu "PromodPs". "Dia" are 6.373 magazine, iar în 2010 a realizat vânzări de aproa-pe 10 miliarde euro.
• "Moody"s" acordă perspectivă negativă companiei franceze
Agenţia de rating "Moody"s" a menţinut ratingurile "Carrefour" la nivelul "Baa1" pentru datoriile pe termen lung negarantate şi "P-2" pentru cele pe termen scurt, dar a revizuit perspectiva de la "stabilă" la "negativă", în urma anunţului privind scăderea profitului operaţional în Franţa.
Potrivit "Moody"s", declinul profitului reflectă în parte activităţile promoţionale de pe piaţa franceză, dar şi preţurile mai mari ale furnizorilor de produse alimentare.
Agenţia notează că primul semestru are o contribuţie mai mică la profitul anual, decât cel de-al doilea.