Reporter: La începutul anului, a existat un interval de câteva săptămâ-ni în care acţionarul majoritar "Tender" SA a vândut constant din pachetul deţinut la "Prospecţuni". Ce s-a întâmplat?
Gehrig Schultz: Unul dintre obiectivele pentru 2010 a fost creşterea free-floatului acţiunilor la BVB, lucru care a fost realizat în prima parte a anului şi este un subiect închis.
Reporter: De ce vreţi să promovaţi la Bursa de Valori Bucureşti?
Gehrig Schultz: În primul rând, credem că vom putea să obţinem o evaluare mai bună pentru companie. Capitalizarea actuală a "Prospecţiuni" este mai mică decât vânzările anuale ale companiei. În al doilea rând, există anumite aspecte strategice pe care le luăm în considerare prin promovarea la Bursă: considerăm că există loc pentru consolidare în domeniul în care activăm noi, al prospectării geofizice, în ceea ce priveşte jucătorii locali.
Reporter: Aşteptaţi un cumpărător?
Gehrig Schultz: Dimpotrivă, vrem să cumpăram alte companii, vrem să ne cumpărăm competitorii. Există companii geofizice similare cu "Prospecţiuni" în această regiune şi vrem să fim în poziţia să consolidăm aceste companii sub forma unui jucător de talie internaţională.
Reporter: Unele companii în-cearcă să devină jucători internaţionali fără să se alieze...
Gehrig Schultz: Să creşti organic, din resursele interne, ia timp, trebuie să investeşti în profesionişti, să recrutezi oameni ... este un proces destul de lent.
Reporter: Care este stadiul negocierilor cu companiile pe care intenţionaţi să le achiziţionaţi?
Gehrig Schultz: Nu am avut negocieri oficiale până acum.
Reporter: Dar discuţii neoficiale?
Gehrig Schultz: Nu pot să vă spun.
Reporter: De câte companii este vorba?
Gehrig Schultz: Haideţi să vă explic despre "Prospecţiuni". În următorii ani, "Prospecţiuni" va avea, probabil, vânzări de 80-100 de milioane de euro. Industria geofizică "on shore" este dominată de trei companii care au vânzări mai mari de 500 de milioane de euro pe an, la nivel global, având o cotă de piaţă de circa 60% (PGP, Western Geco, CGG Veritas). Mai există apoi vreo două companii care au vânzări de până la 500 de milioane de euro, după care urmează o categorie de companii care s-au individualizat drept jucători regionali, foarte puternici la nivel local. Noi suntem acum în stadiul de a trece de la statutul de jucător regional către un nivel intermediar, la categoria a doua.
O companie poate să crească prin trei metode. Prima metodă este de creştere internă a companiei, prin achiziţionarea de capacităţi tehnologice şi de sporire a echipelor de profesionişti, dar şi prin redirecţionarea unor activităţi ale companiei către domenii strategice, precum cel de mediu (aşa cum facem noi acum). A doua metodă de creştere este prin parteneriat: negociem în prezent constituirea de parteneriate în mai multe locuri de pe Glob, unul dintre acestea fiind în Senegal, în Africa de Vest. Aici negociem cu compania petrolieră naţională a Senegalului ca să formăm un joint- venture în domeniul geofizic. Consider că acest joint-venture prezintă o combinaţie de succes, în măsura în care compania senegaleză are oameni bine pregătiţi, iar noi aducem cunoştinţele tehnice. Acest tip de parteneriat în Africa de Vest ne va ajuta să creştem în această zonă, este o piaţă mare pentru noi, nu doar pentru căutarea de petrol, ci şi de apă, fiind o zonă aridă, şi de resurse minerale.
O a treia modalitate de creştere pe care o luăm în calcul este achiziţia sau fuziunea cu alte companii. Suma necesară pentru acest lucru depinde de cum va avea loc achiziţia sau fuziunea.
Reporter: Aceste companii sunt listate?
Gehrig Schultz: Nu.
Reporter: Din ce ţară sunt?
Gehrig Schultz: Dacă v-aş spune ţara, v-aţi da seama care sunt companiile pe care le avem în vedere.
Reporter: Dar "Prospecţiuni" este deja o companie listată. Investitorii vin şi pe Rasdaq şi pe BVB...Care sunt avantajele promovării pe piaţa reglementată?
Gehrig Schultz: Promovarea la BVB ne îmbunătăţeşte poziţia pentru eventualele negocieri dacă am cădea de acord, de exemplu, să facem o tranzacţie prin care să dăm unei alte companii acţiuni PRSN în schimbul unei participaţii în compania respectivă. O tranzacţie poate să implice bani sau acţiuni. Mutarea pe BVB ar face acţiunile noas-tre mai atractive pentru alte companii. Dar trebuie să subliniez că asta nu înseamnă că mâine vom cumpăra o altă companie. Nu vreau ca oamenii să fie dezamăgiţi dacă în 2011 nu ne vom pune în practică aceste planuri. Vreau să se înţeleagă doar că ne uităm la viitor şi încercăm să ne poziţionăm cât mai bine.
Reporter: Aveţi nevoie de aprobarea AGA ca să promovaţi la BVB. Aţi discutat cu minoritarii? Aveţi sprijinul lor?
Gehrig Schultz: Nu pot discuta despre relaţia cu acţionarii.
Reporter: Să vorbim despre rezultatele semestriale ale companiei. "Prospecţiuni" a raportat pierderi la şase luni de 5,4 milioane de lei. De unde au venit aceste pierderi?
Gehrig Schultz: Din două direcţii: în primul rând, am avut pierderi din cauza unor contracte care au fost amânate. Ne aşteptam la lucrări importante în România în primul trimestru, care au fost amânate pentru al treilea sau al patrulea trimes-tru, situaţie care ne-a afectat semnificativ bugetul. Astfel, în loc să ne reducem personalul, am păstrat toate echipele pe poziţii în aşteptarea acestor contracte. Am finalizat o lucrare importantă pentru "Romgaz" în ianuarie, înainte de termenul limită, ştiind că urma să primim alte contracte.
Al doilea factor care ne-a afectat profitabilitatea a fost vremea. În februarie, ne-am oprit operaţiunile pentru mai mult de zece zile din cauza ninsorii şi a vremii proaste. Nu poţi lucra atunci când temperatura coboară sub minus 25 de grade. Plus că, în primăvară, au venit inundaţiile atât în Moldova, cât şi în Muntenia. Echipele noastre din Moldova nu au putut să lucreze pentru că drumurile au fost stricate de ape şi nu aveau cum să ajungă la punctele de lucru. Deşi noi am fost nevoiţi să ne oprim activitatea pentru câteva zile, nu am putut să oprim şi cheltuielile, care s-au acumulat, ducând la pierderi.
Acum, situaţia arată cu totul altfel: echipele noastre lucrează cu 6-7% înaintea termenului de finalizare a lucrărilor şi activitatea geofizică s-a intensificat la nivel intern şi internaţional.
Reporter: Aveţi discuţii cu o companie care activează în domeniul energiei eoliene. Ce urmează să faceţi pentru acastă companie?
Gehrig Schultz: Situaţia arată în felul următor: solul pe care sunt plasate acele turbine de vânt de 200 de metri înălţime şi câteva tone greutate este foarte important. Din analiza capacităţii solului de a susţine aceste turbine ar putea veni un business foarte frumos pentru "Prospecţiuni".
Avem deja un memorandum de înţelegere semnat cu această companie, dar până nu semnăm şi contractul, nu vom dezvălui numele companiei.
Reporter: Compania respectivă este prezentă în Dobrogea?
Gehrig Schultz: Nu pot să spun. Important este însă că România va avea unul dintre cele mai mari parcuri eoliene din Europa şi că este mult de muncă pentru noi aici.
Compania despre care vorbesc are licenţe pentru 3.000 de turbine, dar nu ştim dacă le vor amplasa pe toate. Potrivit studiilor preliminare pe care le-am făcut, unele locuri în care ar urma să fie amplasate turbinele nu au solul cum trebuie sau sunt zone de migrare a păsărilor călătoare. Am putea lua câte 2.000 de euro pe turbină, dar sunt unele locuri de amplasare a turbinelor care ar putea necesita lucrări de până la 50.000 de euro.
Reporter: Care sunt motivele care v-au determinat să vreţi să folosiţi standardele IFRS la întocmirea situaţiilor financiare?
Gehrig Schultz: Noi considerăm că este o modalitate potrivită să ne conducem afacerea astfel. Investitorii pot să aibă o imagine clară asupra companiei.
Reporter: Aţi luat în considerare listarea companiei pe altă Bursă?
Gehrig Schultz: Deocamdată, ne concentrăm pe promovarea companiei la BVB. Am avut propuneri din partea brokerilor şi a consultanţilor financiari ca să ne listăm şi pe alte pieţe, însă deocamdată vrem la BVB. Ne vom gândi la alte burse la momentul potrivit.
Reporter: Care sunt afacerile companiei pe partea de mediu?
Gehrig Schultz: Avem două contracte mari acum. Să vă explic: companiile petroliere precum "Rompetrol" sau "Petrom" sunt obligate să construiască locuri de stocare a deşeurilor rezultate din activitatea lor, trebuie să se asigure că pânza freatică nu este afectată de deşeuri, etc. Aici intervenim noi, facem toate testele necesare şi asigurăm curăţarea locurilor.
Reporter: Care este valoarea contractelor pe care le aveţi?
Gehrig Schultz: Aceste activităţi generează venituri de circa 50.000 de euro în fiecare trimestru. Contractele sunt, însă, strategice pentru că ar putea aduce şi mai mult business pentru noi, ca de exemplu curăţarea puţurilor unde s-a exploatat petrol. Sunt 11.000 de astfel de puţuri în România, vorbim despre o activitate care s-ar putea prelungi pe ani de zile şi s-ar putea ridica la cinci milioane de euro pe an.
Reporter: Spre ce alte domenii vă mai orientaţi?
Gehrig Schultz: Tocmai am finalizat o serie de studii în Banat şi va trebui să luăm o decizie de natură tehnică. Este un demers în care este implicată doar "Prospecţiuni". Ne-am folosit experienţa şi cunoştinţele ca să găsim locuri unde am putea stoca dioxid de carbon. Este un domeniu nou şi o afacere de viitor peste tot în lume. Cred că exis-tă o oportunitate în România pentru stocarea dioxidului de carbon, am făcut mai multe studii geologice, am găsit o rocă ce există în anumite părţi din România care ar permite stocarea de CO2. Dar mai trebuie să facem studii ca să luăm o decizie finală. Este o afacere în care am dori să intrăm noi. Va trebui să obţinem licenţa pentru asta, încă nu există legis-laţia necesară, aşa că va fi un proces destul de lent.
Reporter: Ce face "Prospecţiuni" în India?
Gehrig Schultz: Vrem să facem un parteneriat cu o companie de acolo. Recent, echivalentul indian al ANRE a scos spre exploatare mai multe perimetre. Avem deja doi oameni în India care negociază şi voi pleca şi eu.
India este o piaţă mare, este stabilă politic, unde competiţia este redusă pe partea de tehnologie, aşa că am găsit o nişă pe care să ne axăm. În plus, companiile indiene au devenit mult mai active la nivel internaţional.
Reporter: Cum aţi aflat de aceste oportunităţi pe piaţa indiană?
Gehrig Schultz: Printr-un contact al domnului Tender.
1. Impresionant
(mesaj trimis de S în data de 16.09.2010, 10:07)
Acest domn vorbeste foarte coerent despre companie si arata ca si cum stie intr-adevar ceea ce face.Felicitari,foarte bun interviul.Domnilor,daca lucrurile stau asa cum sunt prezentate aici,va doresc mult succes!