Nestle România, divizia locală a celei mai mari companii de produse alimentare şi băuturi din lume - Nestle Elveţia -, este extrem de atentă la evoluţia cererii din partea consumatorului, în actualul context inflaţionist.
Doamna Silvia Sticlea, Country Manager Nestle România, ne-a declarat recent: "Ne uităm cu atenţie să vedem ce se întâmplă cu consumatorul, să-l «citim», este un aspect foarte important pentru noi. În primăvară am realizat un studiu pentru că am dorit să ştim ce va urma, dacă consumatorul nostru îşi va schimba comportamentul. Am aflat ceea ce era oarecum evident sau de aşteptat: consumatorii vor fi foarte atenţi la modul în care îşi vor drămui şi împărţi banii. Au spus clar că vor fi atenţi la consumul de energie, de gaz, la tot ce înseamnă zona aceasta în care se preconizau nişte schimbări (n.r. creşteri de preţuri), dar că vor fi atenţi, de asemenea, la brandurile care le plac, care le inspiră încredere şi cărora le sunt loiali, că nu vor renunţa în niciun caz la aceste branduri, chiar dacă vor cumpăra mai puţin. Cei chestionaţi au spus că, poate, pe anumite categorii de produse de bază vor trece la branduri mai ieftine sau vor fi mai atenţi la promoţii. A fost foarte important acest studiu pentru ca să înţelegem ce va face consumatorul, cum se va comporta, astfel încât noi să ne adaptăm. Brandurile noastre sunt puternice şi cunoscute. Am ştiut că se vor menţine în continuare în preferinţele consumatorului, dar am vrut, totodată, să răspundem nevoilor lor, poate cu o promoţie deosebită sau un plus la produs".
Doamna Sticlea a continuat: "Până în acest moment, creşterea pe care o avem ne arată că brandurile şi produsele noastre sunt rezistente şi facem tot ce se poate ca ele să rămână în vizorul consumatorului. Calitatea este foarte importantă, consumatorul trebuie să ia ceea ce îi place, fiind vorba de produse alimentare. Dacă, la un moment dat, face o trecere către alt produs şi dacă acesta nu este ceea ce trebuie, consumatorul se întoarce la ceea ce ştie şi preferă".
• Silvia Sticlea: "Gestionăm creşterea costurilor şi ne asigurăm întotdeauna să avem zona de aprovizionare continuă"
"Vedem clar cum cresc toate costurile cu materiile prime, cu energia, cu transportul, situaţie care afectează pe toată lumea, dar gestionăm situaţia", ne-a declarat Silvia Sticlea, adăugând: "Noi avem produse de folosinţă zilnică, la preţuri accesibile şi vrem ca ele să rămână în continuare şi accesibile şi în preferinţele consumatorului, să se găsească peste tot, să aibă distribuţia necesară. Ne preocupăm să asigurăm mereu lanţul de aprovizionare continuu, chiar dacă au fost unele probleme cu furnizorii. Cu multe eforturi, ne-am asigurat să avem întotdeauna zona de aprovizionare continuă".
• Silvia Sticlea: "Şapte dintre cele zece divizii ale noastre au avut o evoluţie cu două cifre în primele nouă luni din 2022"
Compania Nestle este prezentă în România cu mai multe divizii, fiecare dintre acestea având o evoluţie pozitivă în ultimul an, respectiv o creştere cu cel puţin o cifră.
"În primele nouă luni ale anului, într-o perioadă cu o dinamică aparte, pe o piaţă volatilă, am reuşit să înregistrăm o creştere de 11,1%, susţinută de o evoluţie de două cifre pe şapte dintre cele zece divizii ale noastre, printre care Nutriţie pentru copii, Hrană pentru animale de companie, Nespresso, Nestle Health Science şi Cafea", spune Silvia Sticlea, adăugând: "Diviziile noastre au dovedit rezilienţă şi determinare să aducă noutăţi pe segmentele lor şi să continue drumul spre atingerea obiectivelor de sustenabilitate. Aşteptările noastre sunt să continuăm cu o performanţă generală la fel de bună până la finele anului 2022".
• Ana-Maria Doxan, Business Executive Officer Nespresso: "Anul 2022 a marcat o bornă foarte importantă pentru divizia noastră"
Anul 2022 a marcat o bornă foarte importantă pentru Nespresso, divizia construind un model de afaceri responsabil şi obţinând certificarea B-Corp în luna aprilie. Mai mult, Nespresso şi-a atins obiectivul ca fiecare ceaşcă de cafea - atât din gama pentru acasă, cât şi din gama profesională - să aibă o amprentă de carbon neutră, obiectiv realizat atât prin iniţiative de reducere a gazelor cu efect de seră generate de activitatea companiei, cât şi prin iniţiative de compensare realizate ca parte din proiecte relevante.
Pe plan global, compania îşi atinsese deja obiectivul de a neutraliza amprenta de carbon generată de procesele operaţionale încă din 2017, iar în ultimii doi ani şi-a îndreptat eforturile către neutralizarea emisiilor de carbon care apar ca urmare a operaţiunilor logistice şi în ciclul de viaţă al produselor.
"Anul 2022 a fost unul de referinţă pentru noi", ne-a declarat Ana-Maria Doxan, Business Executive Officer Nespresso, adăugând: "În 2023 vom continua să ne consolidăm prezenţa în Cluj şi Timişoara şi vom implementa servicii noi în zona de e-commerce şi livrare. Analizăm, de asemenea, oportunităţi de extindere în noi oraşe. Nu în ultimul rând, ne vom concentra acţiunile pentru promovarea sistemului Vertuo - cea mai importantă lansare Nespresso din acest an. Având în vedere noutatea tehnologiei Vertuo, vrem să îl facem cunoscut printre iubitorii de cafea din România". Sistemul Nespresso Vertuo a fost iniţial lansat în America şi Canada, în 2014 - întrucât profilul iubitorilor de cafea de pe continentul american era orientat spre cafele mari, lungi, iar cafelele ristretto (25ml) şi espresso (40ml) nu erau la fel de populare ca în Europa, continentul de baştină al brandului Nespresso. Însă, în scurt timp, preferinţele iubitorilor de cafea din diferite ţări europene, printre care şi România, s-au îndreptat către cafelele lungi.
Doamna Doxan ne-a spus: "În prezent, putem spune că iubitorii de cafea sunt mult mai bine informaţi şi mai preocupaţi de calitate, de originea cafelei şi, cel mai important, de modalitatea în care aceasta este obţinută şi impactul pe care îl are asupra mediului înconjurător. Am observat cum preferinţele românilor s-au schimbat foarte mult în ultimii şapte ani - evoluând de la cafeaua preparată «la ibric» spre cafeaua espresso, lungo şi reţetele de cafea cu lapte, în prezent aproape trei sferturi dintre cafelele consumate fiind mari, peste 80 ml. Aproximativ două treimi dintre cafelele consumate de români sunt fără lapte - e drept însă că în continuare consumul de cafea prăjită şi măcinată preparată la ibric rămâne comportamentul predominant, mai bine de o treime dintre cafelele consumate la noi fiind preparate astfel. Cafeaua preparată la filtru ocupă de asemenea un loc important, aproape un sfert dintre iubitorii de cafea neagră optând pentru filtru. Însă utilizarea cafelei boabe şi a cafelei în capsule a crescut exponenţial în ultimii opt ani, avantajul cafelei în capsulă fiind uşurinţa şi viteza preparării, iar în cazul nostru şi varietatea sortimentaţiei. Aproape trei sferturi dintre cafelele consumate de români sunt mari, peste 80 ml, respectiv de la double-espresso în sus".
Nespresso operează în mod direct în România, ca divizie a Grupului Nestle, din 2015. Aceasta gestionează două segmente de business: segmentul Business to Business - unde oferă soluţii de cafea pentru companii cu sedii de birouri şi companii din sectorul Premium HoReCa şi segmentul Business to Consumer - cu soluţii de cafea pentru acasă, comercializate prin propria reţea de magazine din Bucureşti şi din ţară şi prin intermediul magazinului online.
Pentru distribuţia espressoarelor, Nespresso colaborează cu partenerii de producţie Krups şi DeLonghi. În anul 2018, Nespresso a introdus propria infrastructură de colectare şi reciclare a capsulelor de cafea utilizate - iubitorii cafelei Nespresso pot aduce capsulele utilizate în magazine sau le pot trimite prin curier, fără niciun cost, atunci când efectuează o nouă comandă de cafea.
În segmentul Business to Consumer, Nespresso oferă două sisteme de preparare a cafelei - Sistemul Original (espressoarele folosesc presiune de până la 19 bari pentru prepararea cafelei ristretto, espresso şi lungo) şi Sistemul Vertuo - espressoarele fiind echipate cu o tehnologie complet nouă, patentată de Nespresso - CentrifusionTM - prin care cafeaua este infuzată prin centrifugare cu până la 4.000 de rotaţii pe minut.
Nespresso are şi o gamă de cafea pentru acasă - 33 de sortimente în gama permanentă pentru sistemul Original şi 36 de sortimente în gama permanentă pentru sistemul Vertuo, precum şi ediţii limitate şi sezoniere. În segmentul Business to business, Nespresso are 16 sortimente distincte de cafea şi soluţii personalizate de colaborare, precum Abonamente de Cafea pentru Companii.
• Ovidiu Tunaru, Business Executive Officer Nestle Professional: "Ne aşteptăm ca anul viitor să depăşim nivelul de vânzări din 2019"
Nestle Professional este expertul Nestle în domeniul consumului în afara casei, oferind soluţii personalizate de băuturi calde şi reci pe bază de cafea şi produse culinare unei game foarte largi de clienţi: restaurante, localuri de tip fast-food, cafenele, spitale, birouri.
"Activităţile Nestle cu aparate profesionale de cafea au fost lansate în urmă cu aproximativ trei ani în România, iar cel mai bun an pentru această divizie este 2022, întrucât businessul este într-o fază incipientă", ne-a declarat Ovidiu Tunaru, Business Executive Officer Nestle Professional, menţionând: "Avem o creştere a vânzărilor cu o singură cifră anul acesta, pe primele nouă luni şi suntem pe un trend de recuperare faţă de 2019 (n.r. anul anterior pandemiei care a afectat puternic domeniul HoReCa). În prezent, noi continuăm să creştem şi ne aşteptăm ca anul viitor să depăşim nivelul de vânzări din 2019".
Nestle Professional închiriază clienţilor săi aparate de cafea Table Top, aparate de cafea Vending, espressoare Barista, aparate ROASTALIER şi comercializează cafea boabe şi solubilă, sosuri desert şi produse MAGGI®.
Nestle Professional a lansat pe piaţa din România şi patru produse de origine vegetală GARDEN GOURMET® - Sensational Burger, Fillet Pieces, Vegan Nuggets şi Vegan Schnitzel, care sunt disponibile pentru sectorul HoReCa, dar pot fi achiziţionate şi direct de către consumatori în cadrul reţelei Metro Cash & Carry.
"Divizia noastră Nestle Professional are o abordare centrată pe operatorul din zona HoReCa, fiind un business B2B, lucrăm alături de distribuitori dedicaţi atât în zona de soluţii de cafea, cât şi soluţii culinare pentru satisfacerea nevoilor consumatorilor finali", mai afirmă Ovidiu Tunaru, menţionând: "Preocuparea noastră faţă de consumatori şi mediu e continuă, atât în privinţa ingredientelor folosite, cât şi a ambalajelor utilizate, inovând în permanenţă pentru a le face cât mai prietenoase cu mediul şi a putea fi reciclate cu uşurinţă. Estimăm că produsele alternative pe bază de plante reprezintă în medie 3% din preparatele servite în industria HoReCa, cu un potenţial de creştere foarte mare. Credem că în următorii cinci ani produsele alternative pe bază de plante pot ajunge la peste 20% din totalul preparatelor servite".
• Nicolae Iacob, Business Executive Officer CPW: "Avem un trend crescător pe cotele de piaţă atât în volum, cât şi în valoare"
Divizia Nestle Cereal Partners Worldwide (CPW) din România aduce pe piaţă sortimentele de cereale şi batoane pentru mic dejun Nestle Nesquik, Chocapic, Nestle Cookie Crisp, Nestle Honey Cheerios, Cini Minis, Lion, Fitness, Nestle Corn Flakes şi Nestle Cheerios Ovăz.
"CPW, în categoria de cereale şi batoane pentru mic dejun, are un trend crescător pe cotele de piaţă atât în volum, cât şi în valoare", ne-a declarat Nicolae Iacob, Business Executive Officer CPW, menţionând: "Toate produsele noastre sunt căutate, portofoliul este destul de echilibrat ca cerere, dar se remarcă brandurile Lion şi Nesquick, preferate de copii, datorită dinamicii pieţei. Cred însă că trebuie să facem mai multă educaţie, lumea să înţeleagă ce înseamnă un mic dejun sănătos, hrănitor, echilibrat pentru copii. Cerealele de mic dejun pot contribui la asigurarea necesarului de vitamine şi minerale de care are nevoie organismul uman în fiecare zi".
Anul acesta, în trimestrul întâi, divizia a venit cu noutăţi în segmentul de Adulţi, prin listarea Fitness Dark Choco - un amestec de fulgi de cereale integrale, crocanţi, acoperiţi cu ciocolată neagră. Luna trecută, a intrat şi în segmentul Musli & Granola, unde nu a fost prezentă până acum, cu trei sortimente de produse Granola: cu Ciocolată, Miere şi Merişoare. Divizia se concentrează în perioada imediat următoare pe produsele proaspăt lansate.
Nicolae Iacob mai afirmă: "Suntem preferaţi, suntem lider de piaţă în categoria de cereale pentru mic dejun pe două segmente - Kids & Teens şi Adulţi - şi ocupăm locul al doilea în segmentul All Family. În categoria de batoane, suntem de departe lideri de piaţă şi vrem să rămânem pe această poziţie. Facem constant îmbunătăţiri de reţete, reducând considerabil, de-a lungul anilor, cantitatea de zaharuri şi sare şi crescând cantitatea de cereale integrale din întreg portofoliul nostru, venind în întâmpinarea consumatorilor cu produse îmbunătăţite continuu, dar şi cu produse noi, inovatoare".
În 2017, Nestle a luat o serie de măsuri pentru accelerarea progresului în vederea atingerii obiectivelor pentru anul 2030, ca parte a acţiunilor de îmbunătăţire a calităţii vieţii şi contribuţiei la un viitor mai bun. Printre acestea se numără consolidarea programului "Nestle for Healthier Kids", extinderea iniţiativei "Nestle needs YOUth" şi dezvoltarea activităţilor de management sustenabil al performanţei de mediu. Programul "Nestle for Healthier Kids" susţine părinţii şi tutorii să crească copii mai sănătoşi, prin activităţi de cercetare şi formulare a produselor, dar şi servicii de educaţie şi nutriţie inovatoare pentru un stil de viaţă sănătos. Prin iniţiativa globală de tineret "Nestle needs YOUth", compania vrea să ajute 10 milioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la oportunităţi de carieră până în anul 2030, iar prin programul Nestle for a Waste Free World, compania doreşte ca produsele sale să nu fie doar mai gustoase şi mai sănătoase, ci şi mai bune pentru mediu. Nestle are ca ţintă pentru anul 2030 un impact zero asupra mediului, apa fiind una dintre ariile prioritare.