În pofida evoluţiei remarcabile a pieţelor emergente, cei mai mulţi producători nu reuşesc să-şi atingă obiectivele, informează un studiu realizat recent de "Global Manufacturing Industry Group", din cadrul companiei "Deloitte". Potrivit acestuia, mai puţin de jumătate dintre intervievaţi au înregistrat un succes considerabil în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor pe pieţele emergente.
Studiul s-a axat pe problemele operaţionale cu care se confruntă producătorii ce au pus bazele sau şi-au extins aria de operare în cadrul următoarelor cinci pieţe emergente: China, India, Asia de Sud-Est, America Latină, Europa de Est. Potrivit analizei, 59% dintre directorii de companii intervievaţi au declarat că entităţile pe care le conduc operează pe piaţa din China, mai bine de o treime în Europa de Est, Asia de Sud-Est sau America Latină, şi doar un sfert pe cea din India.
Companiile care au obţinut rezultate importante în cadrul pieţelor emergente conştientizează necesitatea adaptării strategiilor pentru valorificarea cunoştinţelor locale şi pentru a veni în întâmpinarea cerinţelor de pe piaţă.
Studiul arată că, pentru atingerea obiectivelor lor, companiile de succes încearcă următoarele: să asimileze noi cunoştinţe şi noi structuri organizaţionale, relevante pentru piaţa respectivă; să încurajeze autonomia pentru a reuşi pe plan local, consolidând în acelaşi timp poziţia sediului central; să dezvolte servicii la costuri scăzute.
"O companie nu poate să preia pur şi simplu modelul de afaceri din America de Nord, Germania sau Japonia pentru a-l implementa în Rusia, India sau China, şi să se aştepte să aibă acelaşi succes", a declarat Gary Coleman, director general şi partener în cadrul "Deloitte Consulting" LLP. În opinia sa, "nu este vorba despre imitarea strategiilor care funcţionează pe o piaţă dezvoltată, ci de crearea de noi strategii care să fie operabile pe respectiva piaţă emergentă". Coleman conchide: "Înţelegerea culturii şi economiei locale din cadrul pieţelor în care vă desfăşuraţi activitatea este esenţială creşterii pe termen lung a profitabilităţii".
Investiţiile în activităţile de producţie din cadrul pieţelor emergente s-au rezumat la reducerea costurilor prin achiziţionare de forţă de muncă, materiale şi componente ieftine. Studiul "Deloitte" subliniază că, astăzi, companiile percep aceste regiuni ca fiind pieţe de creştere strategică, atât în ceea ce priveşte serviciile şi produsele, cât şi în ceea ce priveşte inovaţia.
Conform studiului, principalul motiv pentru investiţiile făcute pe pieţele emergente se referă la creşterea veniturilor şi a cotei de piaţă, acesta fiind catalogat ca "foarte important" de către 84% dintre directori. Reducerea costurilor s-a clasat pe locul al doilea (77%), urmând dorinţa de reducere a timpului necesar lansării pe piaţă a produsului, diversificarea surselor de venit şi accesul la valori întregind topul celor cinci factori.
În ce priveşte riscul de pe pieţele emergente, studiul notează că numai 56% dintre directorii intervievaţi au declarat că societăţile pe care le conduc au întreprins o evaluare detaliată a gradului de risc înainte să pătrundă pe o piaţă emergentă şi doar 45% au realizat o evaluare a gradului de risc în cazul operaţiunilor în curs de desfăşurare.