Conform datelor din cea de-a treisprezecea ediţie a studiului European retail Banking Radar publicat de firma de consultanţă globală Kearney, consumatorii solicită iniţiative sociale şi de mediu din partea furnizorilor lor de servicii bancare, conform unui comunicat remis redacţiei. Studiul este bazat pe sondaje şi date de la 89 de bănci din 21 de ţări din Europa.
Câteva rezultate-cheie includ:
• 76% dintre consumatorii europeni au considerat că băncile ar trebui să aibă grijă în mod activ de situaţia lor financiară personală şi 74% au considerat că ar trebui să contribuie la îmbunătăţirea alfabetizării financiare.
• Peste jumătate dintre consumatorii europeni se gândesc să investească în eficienţa energetică a locuinţelor (55%), în vehicule electrice sau în energie regenerabilă casnică (50%) în următorii cinci ani, iar două treimi (64%) vor urmări să le finanţeze prin intermediul băncilor lor.
• 1 din 10 respondenţi europeni ar lua în considerare schimbarea băncii dacă aceasta nu ar oferi un produs bancar sustenabil
• Clienţii din Romania găsesc relevante următoarele aspecte când vine vorba de furnizorii lor de servicii bancare: stimularea clienţilor în iniţiative legate de ESG, investirea a unui procent din profit în cauze sociale, dar şi creşterea nivelului de educaţie financiară si grija pentru circumstanţele economice critice ale clienţilor.
Datele evidenţiază faptul că băncile din Europa sunt considerate din ce în in ce mai mult un vector de schimbare, urmând modelul companiilor din industria FMCG, cu un număr în creştere de consumatori din generaţia Z care pun un accent mai mare pe agenda ESG (Environmental, Social, and Governance). Beneficiile financiare şi reputaţionale pentru băncile care îşi ajută consumatorii să susţină eforturile naţionale şi internaţionale de zero emisii nete, ar putea fi un factor major în ceea ce priveşte prosperitatea instituţiilor financiare în următoarele câteva decenii.
Potrivit sursei citate, noile reglementări, cum ar fi cadrul comun al Comisiei Europene/OCDE-INFE pentru îmbunătăţirea competenţelor financiare, ar putea fi motivul pentru care consumatorii se concentrează pe schimbarea socială ca parte a ESG. Multe bănci europene au lansat deja iniţiative legate de ESG şi observă deja progrese.
Cu toate acestea, majoritatea consumatorilor europeni se aşteaptă ca băncile sa renunţe la asocierea cu firmele iresponsabile social, investind în schimbări sociale şi dezvoltând modele neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. Aceasta demonstrează că schimbarea pentru sectorul bancar este încă determinată în mare măsură de consumatorul final.
Simon Kent, Global Head of Financial Services si Partener Kearney, comentează:
"În studiul efectuat anul acesta, am văzut în mod clar extinderea cererii pentru produse care îi ajută pe consumatori în eforturile lor de a deveni mai sustenabili şi mai etici în propriile lor comportamente financiare. Băncile care pot demonstra consumatorilor existenţi şi potenţiali, că sunt o instituţie căreia nu doar îi pasă, ci care este şi proactivă în privinţa ESG, vor fi esenţiale pentru a-şi consolida poziţia în faţa acestei schimbări societale în creştere."
Sameer Pethe, Partener Kearney, adaugă:
"Rezultatele cercetării au arătat o combinaţie interesantă de profituri record pentru băncile europene, în comparaţie cu nevoia tot mai mare de a echilibra canalele digitale şi cele faţa-in faţa, precum şi o creştere a sentimentului consumatorilor cu privire la ceea ce se aşteaptă în 2022 de la furnizorul lor bancar. Acesta este în mare parte fundalul lumii financiare în care operăm acum şi înseamnă că schimbările sunt deja in derulare.
"Instituţiile care dezvoltă cele mai inovatoare produse ESG şi instigă la cele mai eficiente schimbări vor fi cele care pot influenţa consumatorii în ceea ce priveşte ESG, crescându-şi potenţial veniturile în mod semnificativ în acest proces", se arată în comunicat.