Cea mai mare parte a companiilor globale (84%) au în plan să vândă parţial afacerile pe care le deţin, până în anul 2021, în creştere de la 43%, cât se înregistra în 2018, reiese din rezultatele studiului EY Global Corporate Divestment Study 2019, dat luni publicităţii.
În acest context, 81% dintre companii sunt de părere că optimizarea modelelor operaţionale va avea un impact vizibil asupra planurilor de vânzări, în următoarele 12 luni, în timp ce 70% dintre acestea preconizează vânzări de active cu impact ridicat asupra afacerii, în creştere de la 50%, în 2018.
"La nivel local, piaţa românească este în principal influenţată de planurile de vânzări sau exituri ale grupurilor multinaţionale (cum a fost vânzarea parţială a operaţiunilor Liberty Global din Germania, Republica Cehă, Ungaria şi România către Vodafone). Este notabilă şi tendinţa recentă de relocare a fabricilor de producţie a unor producători externi către destinaţii cu forţă de muncă mai ieftină, care era de aşteptat în industrii cum ar fi cea de confecţii, ca urmare a creşterilor succesive din ultimii ani a salariului minim. Pentru companiile sau grupurile locale nu se poate vorbi de un trend notabil al vânzărilor parţiale, spre deosebire de fondurile de investiţii prezente în România, pentru care vânzarea activelor este realizată natural la atingerea maturităţii de deţinere a activului. Societăţile cu capital românesc îşi continuă mai degrabă dezvoltarea şi diversificarea locală sau extinderea regională cu precădere în ţările imediat învecinate. În contrast, o vânzare notabilă, care marchează cea mai mare tranzacţie din agricultură, este vânzarea Agricost către grupul Al Dahra, tranzacţii similare în agricultură fiind aşteptate în următorii ani. Este de aşteptat ca grupurile mari locale cu activităţi diverse să înceapă un proces de analiză a portofoliului şi să decidă vânzări parţiale de afaceri care nu se aliniază cu interesele viitoare ale grupului", spune Liliana Buşoiu, Partener Asociat, Asistenţă în Tranzacţii, EY România, conform Agerpres.
Conform cercetării, vânzările parţiale reprezintă, mai degrabă, iniţiative proactive, cu impact puternic, decât răspunsuri reactive la schimbare. Astfel, ponderea companiilor care invocă avantajul competitiv slab al unei unităţi de business drept motivul celei mai recente cedări de active (o decizie reactivă) a înregistrat o scădere semnificativă, de la 85% la 69%, raportat la intervalul de referinţă.
De asemenea, numărul companiilor care declară că factorii macroeconomici şi geopolitici vor influenţa deciziile lor de cedare de active a scăzut la 51%, de la 62% în 2018. Totodată, aproape trei sferturi (74%) dintre societăţile intervievate încă se aşteaptă ca schimbările geopolitice să provoace creşterea costurilor operaţionale, iar 69% se întreabă dacă acordurile comerciale transfrontaliere existente vor rămâne neschimbate.