Managementul companiilor care activează în ţara noastră percepe tot mai mult activitatea de responsabilitate socială corporativă (CSR) drept o funcţie strategică, pe care o integrează în politica mai largă de sustenabilitate, arată cea de-a patra ediţie a studiului "Tendinţe şi realităţi CSR în România - 2016", realizat de EY România şi CSRmedia.ro.
Potrivit studiului citat, 88% dintre companiile respondente spun că s-au implicat în proiecte de responsabilitate socială corporativă în 2015.
Cele mai multe companii sunt interesate să sprijine domeniul educaţiei (75%), sănătăţii (61%), dar şi mediu (51%). Scăderea accentuată se observă în domeniul social, de la 62% în 2014, la 48% în 2015.
Un sfert dintre companiile respondente dispun de un buget de CSR cuprins între 100.000 şi 500.000 de euro, în timp ce 55% se încadrează în bugete cuprinse între 5.000 şi 100.000 de euro. Totuşi, 12% dintre companii au la dispoziţie bugete mici, de până la 5.000 de euro.
"Este un moment de referinţă pentru mediul de business din România, care se pregăteşte pentru raportarea non-financiară din 2017. Pentru prima dată în acest an, 40% dintre companii sunt motivate să se implice în activităţi de CSR pentru că acţionarii lor cer asta, în timp ce 25% se implică pentru că aceste activităţi cresc valoarea financiară a companiei. Vedem o evoluţie a practicilor de responsabilitate socială şi de sustenabilitate, care ne indică o maturizare susţinută a pieţei, a politicilor existente şi a profesioniştilor din domeniu. Dar şi mai important, vedem o nouă înţelegere strategică la nivelul managementului de top al companiilor din România", declară Bogdan Ion, country managing partner EY România.
În 2015, 42% din bugetul de CSR al companiilor a provenit din alocări deductibile de la buget şi 48% din alocări nedeductibile din bugetul companiei.
Principalele două motive pentru care companiile s-au implicat în proiecte de CSR în 2015 au rămas "recunoaştere şi vizibilitate" (56%) şi faptul că această activitate face parte din strategia lor de relaţii publice (46%).
A patra ediţie a studiului "Tendinţe şi realităţi CSR în România" are la bază un chestionar aplicat în perioada 25 aprilie - 25 mai 2016. În raport se analizează răspunsurile a 150 de executivi de top din segmentul local de business şi specialişti din domeniul CSR la 37 de întrebări.
"Responsabilitatea socială trebuie privită din perspectivă strategică şi integrată în business. Orice decuplare a celor două poate genera riscuri reputaţionale care afectează nu doar compania, ci şi pe stakeholder-ii săi. Este timpul ca toate companiile, indiferent de structura capitalului, privat sau de stat, străin sau autohton, să îşi regândească abordarea faţă de implicarea în societate şi să ducă CSR-ul la nivelul următor, acela al sustenabilităţii. Trebuie să ieşim din zona nice to have şi să trecem în cea must have", a explicat Lăcrămioara Botezatu, project manager CSRmedia.ro.
În anul 2015, companiile au derulat în medie 12,2 proiecte de CSR, în creştere cu 40% faţă de 2014. În plus, anul trecut a continuat focus-ul pe implementarea proiectelor de CSR la nivel local (59%) şi la nivelul comunităţilor în care activează compania, în timp ce procentul companiilor care derulează proiecte la nivel naţional a scăzut la 42%.
Aproape jumătate dintre respondenţi s-au încadrat într-un buget mediu pe proiect de până la 5.000 Euro, iar 45% dintre companii au avut la dispoziţie bugete cuprinse între 5.000 şi 50.000 Euro pe proiect. Totuşi, companiile au contribuit în 2015 într-o măsură mai mare prin voluntariat decât în 2014 şi scăzut simţitor procentul companiilor care oferă ajutor în bani, de la 80% în 2014, la 69% în 2015, precizează studiul citat.