Firma de consultanţă globală Kearney arata in cel mai recent articol din seria "European Retail Banking Radar" că 21% dintre europeni nu merg niciodată într-o sucursală bancară şi îşi desfăşoară activităţile bancare de la distanţă - o cifră care aproape s-a dublat în pandemie, crescând de la 12% în 2019.
Acum în a treisprezecea ediţie, studiul "European Retail Banking Radar" este o analiză anuală a pieţei bancare paneuropene, utilizând sondaje şi analize efectuate asupra datelor a 89 de bănci din 21 de ţări din Europa.
In privinţa creşterii canalelor digitale situaţia este clară: 55% dintre europeni caută informaţii online atunci când vor un nou cont sau card bancar; 49% când se documentează despre economii şi credite de consum ; şi 46% atunci când caută un credit ipotecar.
Acest lucru are un efect notabil asupra interacţiunilor fizice, dat fiind ca in 2022, 21% dintre europeni declară că nu merg niciodată la o sucursală bancară şi 26% susţin că vizitează o sucursală doar o dată pe an. Cu toate acestea, cercetarea a mai constatat că un mic nucleu de consumatori (21%) încă merg la o sucursală bancara cel puţin o dată pe lună, ceea ce arată că băncile europene trebuie să menţină un echilibru delicat între investiţiile în canalele digitale şi cele fizice, valorificând in principal rolul consilierilor bancari.
Produsele financiare pe care consumatorii preferă cel mai frecvent să le achiziţioneze prin canale digitale sunt produsele tranzacţionale (48%), produsele de economisire (45%) şi creditele de consum (43%). Cu toate acestea, 61% dintre consumatori ar alege să semneze personal pentru produse ipotecare, arătând că interacţiunea faţă în faţă este încă importantă pentru mulţi europeni, în special pentru produsele mai complexe sau de o valoare mai mare. Într-adevăr, creditele ipotecare au înregistrat cea mai semnificativă scădere in preferinţele digitale între 2021 şi 2022, scăzând de la 47% la 39%.
În ciuda importanţei interacţiunii personale, creşterea continuă a site-urilor web de comparare a preţurilor şi a produselor bancare incorporate reprezintă o provocare pentru rolul tradiţional al băncilor în ecosistem, ameninţând atât proprietatea asupra relaţiilor cu clienţii, cât şi fluxurile lor de venituri.
Datele arată că această dezintermediere poate fi observată pentru început în rândul consumatorilor de vârstă mijlocie. Numărul persoanelor de 35-54 de ani care nu merg niciodată la bancă aproape s-a dublat in cursul pandemiei - 25% dintre ei îşi desfăşoară acum întreaga activitate bancară prin canale digitale.
Simon Kent, Partener Kearney Financial Services Global & Europe, comentează: "Băncile şi-au luat deja un angajament ferm de a deveni mai întâi digitale - atât în ceea ce priveşte interacţiunile cu clienţii, cât şi in operaţiunile de zi cu zi. Cu toate acestea, având în vedere presiunea continuă asupra costurilor, acestea trebuie să prioritizeze cu atenţie investiţiile digitale, înţelegând care parte a experienţei clienţilor ar trebui să fie complet digitală pe toate canalele.
"Rolul de consilier al profesioniştilor bancari este important pentru mulţi consumatori, ceea ce oferă un avantaj semnificativ faţă de neo-băncile nativ digitale. În această privinţă băncile beneficiază de experienţă, aşadar pot oferi cele mai bune canale hibride digital-fizice"
"Datele pe care le-am compilat în raportul din acest an arată clar că prioritatea cu pondere în creştere pentru bănci trebuie să fie dezvoltarea capacităţii digitale end-to-end pentru toate produsele, făcându-le intuitive şi uşor de utilizat. În acelaşi timp, băncile trebuie sa ofere noi servicii care să concureze cu neo-băncile nativ digitale."
"Progresul trebuie să fie mai rapid şi nu doar pentru procese simple cum ar fi deschiderea unui cont curent; cu toate acestea, consideraţiile privind prezenţa fizică şi preferinţele consumatorilor nu pot fi înlăturate în numele progresului. Va fi nevoie de un echilibru atent in anii următori" declară Daniela Chikova, Partener Kearney.