1 din 3 angajaţi români alege să ia prânzul la un restaurant sau să comande la birou, în timp ce 56% dintre aceştia preferă pachetul pregătit de acasă. Obiceiurile românilor în ceea ce priveşte masa de prânz din timpul săptămânii de lucru s-au schimbat fundamental faţă de anii anteriori, ca o consecinţă a situaţiei economice ce a afectat puterea de cumpărare a acestora, arată studiul "Prânzul la birou", realizat de iVox.ro şi Pluxee România.
Astfel, conform cercetării realizate în perioada 01-09 aprilie 2024, aproape 95% dintre angajaţii români au declarat că obiceiurile lor lunare s-au schimbat ca urmare a creşterii inflaţiei. În topul măsurilor luate de români pentru a face faţă creşterii inflaţiei se numără: o mai bună evidenţă a cheltuielilor lunare, decizie luată de 40% dintre respondenţi, amânarea cheltuielilor semnificative precum concedii sau alte investiţii, măsură realizată de aproximativ 2 din 5 români şi renunţarea la mesele din oraş, soluţie adoptată de 14% dintre români. 85% dintre români consideră că inflaţia s-a resimţit inclusiv în valoarea prânzului luat la birou.
Pe lângă schimbările realizate pe plan personal, angajaţii români caută susţinere în faţa majorărilor economice inclusiv de la companiile pentru care lucrează. Printre măsurile aşteptate de către angajaţii români de la angajatori, se numără: creşterea numărului de beneficii salariale, (22% dintre respondenţi) şi creşterea valorii tichetelor de masă (26% dintre români). Doar 1 din 3 angajaţi români au declarat ca primesc în prezent tichete de masă la valoarea maximă stabilită legal, mai exact 40 de lei/ zi.
"Studiul despre obiceiurile românilor cu privire la masa de prânz pune în lumină o situaţie puţin surprinzătoare: angajaţii români resimt efectele majorării de preţuri din ultimii ani şi se aşteaptă la susţinere inclusiv de la companiile pentru care lucrează. Creşterea de către angajatori a valorii tichetelor de masă nu este doar o măsură aşteptată de către un procent semnificativ dintre aceştia, ci şi un instrument al angajatorului pentru a sprijini bugetul companiei cu până la 29%, comparativ cu alte elemente din pachetul salarial. În plus, în contextul în care creşte preocuparea pentru strategiile de retenţie şi motivare a angajaţilor valoroşi, credem că astfel de strategii pot încuraja loialitatea şi stabilitatea pe termen lung a companiei" a declarat Manuel Fernandez Amezaga, CEO Pluxee România şi Bulgaria, potrivit comunicatului transmis redacţiei.
Începând cu ianuarie 2024, valoarea maximă a unui tichet de masă ce poate fi oferit angajaţilor a crescut cu 12.5%, fiind în prezent 40 de lei. Sumele acordate pe tichetele de masă sunt deductibile 100%, pentru acestea plătindu-se doar impozitul pe venit şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate, fiind exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei asiguratorii pentru muncă. Autorităţile acordă un sprijin consistent angajatorilor să îşi susţină angajaţii să manânce la prânz şi să îşi crească puterea de cumpărare, prin economii de până la 29% faţă de aceeaşi sumă acordată ca şi creştere salarială. În plus, sporirea puterii de cumpărare pentru angajaţi îmbunătăţeşte satisfacţia şi starea lor de bine, stimulând nivelurile mai ridicate de implicare care se corelează direct cu creşterea productivităţii. Această strategie duce la creşterea loialităţii şi a ratei de retenţie a angajaţilor, contribuind în cele din urmă la stabilitatea şi succesul pe termen lung al companiei.