Autovehiculele cu propulsie electrică şi cele care se conduc singure vor stăpâni viitorul, datorită schimbărilor tehnologice, consideră consumatorii, potrivit unui studiu Roland Berger.
Conform analizei, până la 46% din consumatorii globali nu ar mai cumpăra un autoturism dacă ar avea acces la taxiuri ce se conduc singure, cunoscute şi ca robotaxiuri. De asemenea, 37% din consumatori deja iau în considerare ca următorul autoturism achiziţionat să fie unul electric.
Studiul prezintă faptul că digitizarea face din ce în ce mai accesibile servicii precum car sharing şi ride sharing, dar deschide şi noi canale de vânzare. În acelaşi timp, autovehiculele electrice devin din ce în ce mai prezente pe piaţă. Nu în ultimul rând, introducerea facilităţilor de asistenţă la condus şi succesul tehnologiei autonome implementate până în prezent prefigurează o penetrare rapidă a pieţei de către autoturismele autonome.
Marcus Berret, partener în cadrul centrului global de competenţe auto Roland Berger, a declarat: "Industria auto se confruntă cu numeroase tendinţe disruptive pe care trebuie să le gestioneze simultan şi această transformare radicală va avea consecinţe importante asupra întregului sector. Lanţurile valorice complete vor suferi modificări şi vor apărea noi modele de afaceri - producătorii de echipamente originale (OEM) şi furnizorii de echipamente vor trebui să se adapteze la noul peisaj competiţional".
Studiul arată că, pe plan internaţional, clienţii din Singapore şi China exprimă cel mai puternic interes pentru noile concepte de mobilitate. 84% dintre participanţii la studiu în Singapore şi 83% în China au menţionat cel puţin o persoană care nu a mai dorit achiziţionarea unui autoturism personal. Modelele car sharing şi ride sharing au avut parte de un răspuns mai puţin favorabil în alte ţări dezvoltate economic, cum ar fi Marea Britanie (37%), Franţa (34%) şi Japonia (29%), iar Statele Unite s-au situat pe ultimul loc cu 22%.
Codruţ Pascu, partener în cadrul biroului Roland Berger Bucureşti, a precizat: "Atitudinea consumatorilor s-a schimbat, influenţată în special de tendinţele economiei de tip sharing. Astfel, noile modele de afaceri sunt într-o evoluţie ascendentă. În măsura în care robotaxiurile vor deveni o alternativă economic viabilă faţă de a deţine un autoturism, ponderea acestora se va accentua semnificativ în următorii ani".
Conform analizei, consumatorii din ţările cu o densitate mare a populaţiei, precum Olanda (59%), Japonia (56%) şi Singapore (51%) îşi pot imagina utilizarea robotaxiurilor în detrimentul autoturismului personal. Germania nu este departe, cu aproape 47%. Pe de altă parte, clienţii din ţările mari, cum ar fi SUA (35%), India (33%) şi China (27%), sunt mai puţin deschişi la această idee.
Marcus Berret a mai adăugat: "Vehiculele electrice autonome sunt aşteptate să fie pregătite pentru comercializare până în anul 2021. Toţi producătorii mari lucrează intens cu furnizorii şi cu jucători din afara industriei auto, cum ar fi firmele IT, pentru a deveni competitivi în acest domeniu. La nivel global, aproximativ 40.000 de angajaţi lucrează la noi servicii de mobilitate şi conducere autonomă".
Studiul arată că electromobilitatea este un alt domeniu în care industria auto evidenţiază variaţii regionale semnificative. Clienţii din China exprimă o atitudine pozitivă faţă de vehiculele electrice - 60% din aceştia au în vedere un autoturism electric pentru următoarea achiziţie. În Coreea de Sud mai mult de jumătate dintre cei întrebaţi ar considera un autoturism electric. Clienţii menţionează preţurile ridicate drept principala barieră în calea achiziţionării unui astfel de vehicul.
Codruţ Pascu a explicat: "Vehiculele electrice reprezintă încă o parte restrânsă a pieţei - însă ponderea modelelor electrice în producţia totală a cunoscut o creştere semnificativă în 2016. Progresul în tehnologia bateriilor oferă vehiculelor o autonomie mai mare şi, în consecinţă, o accesibilitate mai ridicată. În plus, costurile au scăzut semnificativ: costul bateriilor pentru vehiculele electrice este estimat la aproximativ 120 de euro per kilowatt în 2020, semnificativ mai mic faţă de costul iniţial de producere a primelor modele. Aceste evoluţii arată că întreaga industrie auto se apropie de sfârşitul unei ere. Iar noile tendinţe ale pieţei sunt determinate de o schimbare a aşteptărilor clienţilor".
Potrivit studiului, în ţara noastră, deşi este înregistrată o rată de penetrare încă foarte mică, ultimele 12 luni au marcat o creştere semnificativă a ofertei comerciale de autoturisme hibride şi complet electrice. De asemenea, efervescenţa electrică a cuprins şi jucători din alte sectoare care au demarat proiecte de infrastructură de încărcare - în special retail, inclusiv vânzare carburanţi şi utilităţi.
Szabolcs Nemes, principal în cadrul biroului Roland Berger Bucureşti, a precizat: "Ne aşteptăm la o creştere accelerată a numărului de autoturisme cu propulsie electrică, atât hibride, cât şi complet electrice. Noile subvenţii vor contribui la această tendinţă, atenuând preţurile de achiziţie mai mari în comparaţie cu modelele ce beneficiază de motoare cu combustie internă".
În ceea ce priveşte tehnologia de conducere autonomă, Szabolcs Nemes consideră că trebuie subliniat avansul semnificativ deja existent: "Deşi sistemele complet autonome sunt încă în stadiul de testare şi calibrare, stadii incipiente de autonomie sunt deja prezente pe multe autoturisme sub forma echipamentelor de asistenţă sau a celor de conducere autonomă parţială, precum asistenţă la parcare, asistenţă pentru menţinerea/schimbarea benzii de circulaţie, asistenţă la frânare, etc".
Analiza arată că aşa cum demonstrează exemplele internaţionale, rata de acceptanţă a acestor soluţii poate lua amploare foarte rapid. Cadrul de reglementare are un cuvânt foarte important, însă tendinţa este clară spre un viitor electric, cu facilităţi extinse de către tehnologia autonomă.
Analiza realizată de Roland Berger înregistrează sistematic procesele de transformare în industria auto şi este bazată pe un studiu de caz cu peste 10.000 consumatori din peste 10 ţări.