Piaţa licitaţiilor publice de opere de artă a fost dominată, anul trecut, de SUA, conform rezultatelor înregistrate în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2023 de către Artprice, o companie de analiză a informaţiilor din domeniu, preluate de statista.com.
Cifrele Artprice arată că în SUA au fost realizate 23% din tranzacţiile globale de profil, în 2023, cu venituri de 5,2 miliarde de dolari. De menţionat, însă, că veniturile din SUA s-au diminuat cu 28%.
Pe poziţia a doua se află China, cu 4,9 miliarde de dolari (+4%), iar pe a treia - Marea Britanie, cu 1,8 miliarde de dolari (-15%). Franţa se menţine pe locul al patrulea, cu 875 de milioane de dolari (-11%). De menţionat că în Franţa a crescut puternic numărul lucrărilor vândute cu un preţ ce trece de un milion de dolari (+80% faţă de anii 2011-2014). Germania (cu 372 de milioane de dolari), Italia (197 de milioane de dolari) şi Elveţia (125 de milioane de dolari) au consemnat rezultate stabile în domeniu. În Belgia, vânzările de profil au atins 69 de milioane de dolari (+21%), iar în Spania, 27 de milioane de dolari (+31%).
În Japonia, aceste venituri s-au redus cu 22%, iar în Coreea de Sud - cu 49%. În schimb, cele din India au crescut cu 76%.
Analiza citată se referă la licitaţii de picturi, sculpturi, desene, fotografii, printuri, videoclipuri, instalaţii de artă vizuală, tapiserii şi NFT, excluzând antichităţile, operele culturale anonime şi mobilierul.
• Cel mai bine vândut artist - Pablo Picasso
Cel mai bine vândut artist a fost, anul trecut, pictorul Pablo Picasso, cu 3.500 de lucrări, dintre care mai mult de jumătate sunt gravuri cumpărate cu mai puţin de 5.000 de dolari fiecare, conform Artprice. Pe podium urmează Salvador Dali, cu 3.000 de lucrări, şi Andy Warhol, cu 1.900.
Potrivit UNESCO, "arta hrăneşte creativitatea, inovaţia şi diversitatea culturală pentru toate popoarele de pe glob şi joacă un rol important în împărtăşirea cunoştinţelor şi în încurajarea curiozităţii şi a dialogului".
• Piaţa globală de artă se mută în online
Vânzările globale din licitaţiile de artă au scăzut cu 14% în 2023, la 14,9 miliarde de dolari, conform Artprice, care menţionează că tranzacţiile au fost efectuate în principal online.
Fondatorul Artprice, Thierry Ehrmann, a remarcat că, în timp ce valoarea vânzărilor de artă plastică a scăzut, numărul licitaţiilor a atins un nou record (763.000), crescând cu 5%. Totodată, au crescut vânzările sub 1.000 de dolari (423.000) şi cu 285% cele online, notează brusselstimes.com.
Rezultatele evidenţiază că piaţa de artă s-a mutat în online, cumpărătorii fiind mai tineri, cu vârsta medie de 41 de ani. În ciuda faptului că unele case de licitaţie se opun digitalizării, vânzările în cadrul licitaţiilor în persoană sunt în scădere.
Conform sursei citate, vânzările de profil au scăzut semnificativ în Occident, în special cele de mare valoare (peste 50 de milioane de dolari).
Arta modernă (artişti născuţi în perioada 1860-1919) conduce în aceste licitaţii, cu 40% din veniturile totale, urmată fiind de arta postbelică (1920-1944) - cu 25%, arta contemporană (post-1945) - cu 17%, arta antică (înainte de 1759) - cu 9% şi arta secolului al XIX-lea (1760-1859) - cu 8%.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.04.2024, 19:46)
era o vreme cand domina Japonia… in alta era domina Germania.. in alta vreme Italia si Franta…
cum se deplaseaza capitalul asta dupa randamente … foarte interesant…
iar un grafic mai corect e sume impartide la numar populatie din top 1% bogati din tara sau numar populatie din top 5% bogati din tara.. si dadea alt clasament..
sau alta mai simpla impartita la numar total populatie… si vedeam exact “bogatii” ca tara…
s c c r e t