Ministerul Transporturilor a primit o singură ofertă, de la casa de brokeraj Swiss Capital, pentru intermedierea listării Administraţiei Porturilor Maritime, însă de cotarea la bursă a aeroporturilor din Timişoara şi Constanţa nu a fost interesat niciun broker.
Ministerul a aşteptat până luni, la ora 16:00, oferte din partea brokerilor interesaţi să intermedieze ofertele la Aeroportul Traian Vuia (Timişoara), Aeroportul Mihail Kogălniceanu (Constanţa) şi Administraţia Porturilor Maritime (Constanţa).
Swiss Capital a fost singura casă de brokeraj care a depus ofertă, doar pentru Administraţia Porturilor Maritime. Compania este autoritate portuară pentru porturile maritme ale României, şi anume Constanţa, Midia, Mangalia şi Marina Tomis.
Oferta casei de brokeraj va fi deschisă joi, 28 februarie, la ora 10:00, potrivit Mediafax.
Listarea Administraţiei Porturilor Maritime este cea mai mare dintre cele trei oferte pe care statul vrea să le deruleze pentru vânzarea a câte 5% din acţiuni.
Raportat la valoarea acţiunilor deţinute de Fondul Proprietatea, oferta la Administraţia Porturilor Maritime ar fi de circa 17 milioane lei, în timp ce la Aeroportul Mihail Kogălniceanu (Constanţa) şi la Aeroportul Traian Vuia (Timişoara), ofertele ar fi de aproximativ 1 milion de lei şi, respectiv, de aproape 2 milioane lei.
Lipsa de interes a celor mai mulţi brokeri pentru intermedierea celor trei oferte este explicabilă prin faptul că cheltuielile aferente pregătirii şi derulării operaţiunilor sunt suportate de intermediar şi este posibil să nu poată fi acoperite dacă acesta încasează un comision prea mic sau dacă oferta nu se încheie cu succes. Ministerul Transporturilor a reluat în luna ianuarie procedurile pentru listarea la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a câte 5% din acţiunile deţinute la opt companii din portofoliu, operaţiune îngheţată la jumătatea anului 2010 din cauza crizei financiare.
Ministerul a publicat la începutul lunii ianuarie un anunţ pentru selecţia intermediarilor la Administraţia Porturilor Maritime, Aeroportul Traian Vuia, Aeroportul Mihail Kogălniceanu, iar iniţial termenul limită de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru 12 februarie. Termenul a fost extins, ulterior, pentru luni, 25 februarie.
Primele proceduri de listare au fost începute în 2007, cu intenţia să fie finalizate până la finele anului 2008, şi au fost parcurşi o câţiva paşi privind întocmirea şi aprobarea de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a prospectelor preliminare de ofertă şi analiza interesului investitorilor.
Guvernul a decis, însă, în iunie 2010 ca procedurile să fie îngheţate până la sfârşitul anului 2012, apreciind că valoarea acţiunilor care ar fi urmat să fie tranzacţionate poate fi redusă de criza financiară.
În acţionariatul Administraţiei Porturilor Maritime şi al Aeroportului Mihail Kogălniceanu se regăsesc Ministerul Transporturilor (60%) şi Fondul Proprietatea (20%). Restul de 20% din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime sunt deţinute de Primăria Constanţa, iar în cazul Aeroportului Mihail Kogălniceanu diferenţa de 20% din titluri este la Consiliul Judeţean. În acelaşi timp, ministerul deţine 80% din acţiunile Aeroportului Traian Vuia, iar Fondul Proprietatea are diferenţa de 20%.