Companiile cu capital majoritar sau integral de stat ar putea fi obligate să participe la licitaţiile publice organizate de autorităţile publice, potrivit unei propuneri anunţate joi de ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici.
Acest set de măsuri are rolul de a creşte competitivitatea companiilor deţinute majoritar sau integral de stat, prin intermediul procedurilor de achiziţie publică, potrivit ministrului.
"Prima măsură propusă este că se va întocmi de către autorităţile publice tutelare a unei liste complete cu operatorii economici cu capital majoritar sau integral de stat pe domenii, subdomenii şi activităţi autorizate prin statut", a anunţat Teodorovici, potrivit news.ro.
A doua măsură se va lua prin publicarea unui ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), care se va referi la obligativitatea transmiterii de către autorităţile contractante, după publicarea anunţului de participare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), a unei invitaţii de participare în procesul de achiziţii publice către fiecare operator economic din listă.
A treia măsură: se va mandata, de către autorităţile publice tutelare, prin reprezentanţii statului în consiliul de administraţie şi AGA, pentru a hotărî cu privire la obligativitatea operatorilor economici de a transmite oferte şi de a participa la procedurile de achiziţie publică sectoriale, organizate de autorităţile contractante de la care au primit invitaţia. Apoi, ne vom uita (...) din 100% oferte transmise, câte vor câştiga", a afirmat Teodorovici.
El a subliniat că este o schimbare la care există punctul de vedere al Consiliul Concurenţei, deci nu există niciun fel de atingere a principiilor europene în materie de concurenţă. Teodorovici a precizat că această idee a pornit de la problemele întâmpinate de Ministerul Finanţelor când a fost nevoie să cumpere servicii de transport aerian.
"Am constatat, în mod neplăcut, că operatorul nostru naţional de transport aerian nu a ofertat la solicitarea noastră. Astfel, Ministrul Finanţelor a fost obligat să plătească, în loc de 200 şi ceva de euro cursa respectivă, 500 şi ceva de euro, în cazul unei rute extinse, pentru că operatorul naţional nu a ofertat. Înseamnă că astfel de situaţii, pentru care statul a avut măsuri de sprijinire (...) nu au efectele necesare", a afirmat Teodorovici.