UE a anunţat deschiderea unui coridor maritim în acest weekend pentru transportul ajutoarelor umanitare din Cipru către Gaza, în cursa pentru a opri foametea care deja duce la pierderi de vieţi, relatează The Guardian.
"Suntem acum foarte aproape de deschiderea coridorului, sperăm în această duminică. Şi sunt foarte bucuroasă să văd că o operaţiune pilot iniţială va fi lansată astăzi", a declarat preşedintele Comisiei UE, Ursula Von der Leyen, reporterilor, după ce a vizitat instalaţiile portuare din portul cipriot Larnaca, punctul de plecare pentru transporturile de ajutoare
O livrare pilot este de aşteptat să plece sâmbătă, cu o navă operată de un grup spaniol de căutare şi salvare, Open Arms, cu hrană oferită de organizaţia de caritate World Central Kitchen.
"Astăzi ne confruntăm cu o catastrofă umanitară în Gaza şi suntem alături de civilii nevinovaţi din Palestina", a spus Von der Leyen.
UE a spus că transporturile vor merge direct în Gaza, la 210 mile marine distanţă, dar nu a precizat unde vor ateriza sau descărca, sau cum vor fi distribuite alimentele de la punctul de sosire. De asemenea, nu era clar care este legătura dintre transporturile din weekend şi planul SUA, anunţat de preşedintele Joe Biden joi seară, de a construi un doc plutitor în largul ţărmului Fâşiei Gaza în următoarele câteva săptămâni pentru a primi transporturi de ajutoare din Cipru.
Von Der Leyen nu a menţionat planul SUA în declaraţiile sale de la Larnaca, iar preşedintele SUA nu a menţionat livrările planificate pentru acest weekend în discursul său privind starea Uniunii, rostit în Congres.
Vineri, SUA, UE şi alte ţări implicate în efort şi-au anunţat oficial sprijinul pentru coridorul de ajutor maritim, construit în jurul unei propuneri, Iniţiativa Amalthea, dezvoltată de Cipru din noiembrie, care descrie un mecanism pentru efectuarea de transporturi sigure către Gaza.
"Livrarea asistenţei umanitare direct către Gaza pe mare va fi complexă, iar naţiunile noastre vor continua să evalueze şi să ne ajusteze eforturile pentru a ne asigura că livrăm asistenţă cât mai eficient posibil", se arată în declaraţia, semnată de Comisia Europeană, Germania, Grecia. , Italia, Ţările de Jos, Cipru, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit şi SUA.
Declaraţia a menţionat planul pentru un dig plutitor, anunţat de Biden, dar nu a explicat cum va fi integrat cu eforturile altor membri ai grupului. În general , lucrătorii umanitari au sceptici în legătură cu soluţia SUA, subliniind că aceasta nu va fi operaţională timp de câteva săptămâni, o perioadă de timp foarte mare, având în vedere foametea cu care se confruntă populaîia din Gaza.. De asemenea, ei au remarcat că nu sunr rezolvate problemele de distribuţie şi securitate care în prezent împiedică livrarea ajutoarelor.
Secretarul de externe britanic David Cameron a confirmat că Marea Britanie face parte din planul coridorului maritim.
"Continuăm să îndemnăm Israelul să permită intrarea mai multor camioane în Gaza, fiind cea mai rapidă modalitate de a acorda ajutor celor care au nevoie de el", a spus el, adăugând că este "incredibil de frustrant" faptul că premierul israelian Beniamin Netanyahu nu a ascultat apelurile de a deschide mai multe puncte de trecere.
Detaliile despre transporturile iniţiale din weekend au fost ţinute secrete din motive de securitate.
"Înţeleg că transportul va merge direct în Gaza şi, desigur, ştim că acest lucru aduce o serie de provocări logistice la care am lucrat", a declarat Balazs Ujvari, purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene.
Lucrătorii umanitari au spus că docul plutitor al SUA ar trebui să fie construit în largul oraşului Gaza şi în micul său port, dar nu a fost clar vineri dacă aceasta va fi destinaţia livrării pilot aşteptate de sâmbătă.
Planul cipriot Amalthea pentru un coridor de ajutor maritim atrage sprijin internaţional la cinci luni de la începutul războiului, după ce 30.000 de palestinieni au murit iar Gaza, în special nordul fâşiei de coastă, este cuprinsă de foamete.