În contextul unor rezultate operaţionale în creştere, acţiunile 2P (2Performant) marchează un avans de peste 85% de la începutul anului şi până acum, depăşind cu mult indicii pieţei locale, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
2Performant Network este o companie românească de tehnologie de tip growth şi liderul pieţei de marketing afiliat din România. Compania dezvoltă şi operează platforma de marketing colaborativ 2Performant.com, prin care magazinele online colaborează cu parteneri care le oferă posibilităţi de publicitate şi de generare de trafic online. Sursele de venit din marketing afiliat sunt de trei tipuri: comision de reţea; abonamente pentru utilizarea platformei; taxe de promovare.
Conform celor mai recente date de pe SimilarTech, serviciile 2Performant sunt utilizate în principal de segmentele de Lifestyle (9%), e-commerce (7,1%), ştiri şi media (4,9%) şi IT (4,7%).
La 11.04.2023, CEO-ul companiei, Dorin Boerescu, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, deţinea o participaţie de 32,27% din acţionariat, restul acţiunilor fiind împărţite între persoanele fizice (63,21%) şi cele juridice (4,5%). Compania este listată pe piaţă AeRO din decembrie 2020, iar începând cu luna ianuarie 2021 acţiunile 2P fac parte din indicele BetAeRO.
• Marketingul afiliat, în dezvoltare accelerată
Marketingul afiliat reprezintă un model de publicitate prin care o companie recompensează persoane terţe pentru a genera trafic şi pentru a aduce potenţiali clienţi către produsele şi serviciile companiei. Persoanele terţe, numite şi afiliaţi, sunt recompensate pentru generarea de trafic şi vânzări prin comisioane.
Integrarea tot mai accentuată a internetului în viaţa cotidiană a oamenilor a creat premise pentru o dezvoltare accelerată a marketingului afiliat, care a ajuns în 2023 o industrie de circa 14,3 miliarde de dolari la nivel global şi se aşteaptă să crească până în 2024 la 15,7 miliarde de dolari. Interesul pentru acest tip de marketing a crescut, doar în ultimii doi ani, cu peste 260%. Şi companiilor listate din acest domeniu le merge bine, în anul 2023 fiind încheiate deja peste 230 de runde de finanţare a acestor firme la nivel global, prin diverse tipuri de finanţare, marcând o creştere de 15,4% faţă de anul 2022.
Cea mai mare companie de marketing afiliat este Amazon, cu o cotă de piaţă globală de peste 20% şi cu circa 900.000 de membri afiliaţi şi peste 540.000 de advertiseri.
• Anul 2023 se prevede unul prielnic pentru marketingul afiliat
Primele ase luni ale anului curent au ilustrat un potenţial de creştere a segmentului de marketing afiliat, aducând pentru 2Performant un avans semnificativ al indicatorilor operaţionali în ambele trimestre, dar şi o creştere cu 25% a cifrei de afaceri în primul trimestru din 2023.
Rezultatele companiei, dar şi mediul macro, care s-a caracterizat prin menţinerea unor rate mai mari de utilizare a magazinelor online - trend care a continuat după sfârşitul pandemiei COVID-19, au creat premisele pentru o creştere importantă a preţului acţiunilor 2P, care a avut în acest an o dinamică pozitivă de 85,2%, pe fondul unei creşteri cu 8,9% a indicelui BETAeRO şi a unei dinamici pozitive a pieţei principale, reprezentată de indicele BET, de 12%.
În ultima săptămână, cotaţia acţiunilor 2P a crescut cu 13,1% - cu mult peste indicele BET (+3,5%) şi indicele BETAeRO (+0,4%), în contextul unei valori medii zilnice tranzacţionate de aproape 83.000 de lei - cu mult peste valoarea medie zilnică tranzacţionată în 2023, de aproximativ 11.700 de lei.
Evolutia cotatiei 2P vs BET vs BETAeRO
Indicatorii operaţionali ai societăţii arată bine, înregistrând creşteri atât trimestriale, cât şi anuale. Astfel, în trimestrul al doilea din 2023, afiliaţii au reuşit generarea a 25,4 milioane de click-uri (+36% fa ă de trimestrul al doilea din 2022) către platformele online, generând un număr de 690.000 de vânzări, cu o valoare totală de 31,4 milioane de euro, cu 45% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 9% faţă de primul trimestru din 2023.
În contextul ratei importante de creştere a vânzărilor online, compania a anunţat, în cursul lunii iunie, depăşirea pragului de 10 milioane de vânzări intermediate, în valoare totală de 463 de milioane de euro, de la debutul platformei, în anul 2008, şi până în prezent. De la începutul lui 2023, 2Performant a intermediat 1,1 milioane de vânzări, acesta fiind al patrulea an consecutiv în care platforma atinge pragul de 1 milion de vânzări intermediate în decurs de un an.
Comisioanele generate au fost de 1,9 milioane de euro, în creştere cu 41% comparativ cu al doilea trimestru din 2022, iar câştigul mediu al afiliatilor a fost de circa 7,5 euro la fiecare 100 de click-uri generate. Valoarea medie a vânzărilor a scăzut faţă de anul trecut cu 17%, pe fondul menţinerii ratei de dobândă ridicată care a influenţat semnificativ consumul populaţiei, dar şi al creşterii ponderii produselor farmaceutice, care, în general, au o valoare medie mai scăzută.
Situaţiile financiare ale 2Performant se prezintă corespunzător specificului companiei, care este afectată de o sezonalitate a veniturilor, cauzată de preferinţele de consum ale populaţiei. Astfel, cel mai bun trimestru din 2023 al companiei este aşteptat să fie ultimul, care ar trebui să genereze circa 32% din vânzări.
Pentru primele trei luni ale anului, 2P a raportat o cifră de afaceri mai mare cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022, însumând 10,5 milioane de lei şi fiind cu 4% mai mare faţă de cifrele bugetate de companie. Circa 86% din cifra de afaceri a fost generată în România, restul fiind adusă de pe piaţa externă.
Cheltuielile de exploatare au avut o dinamică puţin peste cea a veniturilor, înregistrând o creştere cu 30% în primele trei luni din 2023, cea mai mare contribuţie fiind adusă de segmentul "alte cheltuieli de exploatare" (+21% în ritm anual) care sunt formate majoritar din comisioanele datorate afilia ilor, care au crescut cu 25% faţă de primul trimestru din 2022, fiind în linie cu majorarea veniturilor.
O altă categorie de cheltuieli semnificative au fost cele cu personalul, care au ajuns la 3,2 milioane de lei - cu 56% mai mari în ritm anual, în contextul desfăşurării unui program de tip SOP (Stock Option Plan), dar şi din cauza creşterilor slariale.
Astfel, indicatorul EBITDA a prezentat o pierdere cu 24% mai mare faţă de anul anterior, în timp ce profitul operaţional a adâncit pierderea cu 42%, însumând -1,5 milioane de lei. Pierderea netă a totalizat 1,5 milioane de lei, cu 44% mai mare. Rezultatele societăţii au fost impactate semnificativ de cheltuielile cu programul SOP. Excluzând cheltuielile cu acest program, EBITDA ar avea o valoare de 273.000 lei, iar pierderea netă ar fi de 683.000 lei - o valoare mai bună faţă de primul trimestru al anului 2022.
Faţă de bugetul companiei pentru anul 2023, rezultatul operaţional este mai mare cu 29% comparativ cu estimarea iniţială, iar rezultatul net este în creştere cu 28% faţă de progonze.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în 2Performant
Oportunităţi
- Liderul pieţei de marketing afiliat din România şi cea mai mare sursă locală de trafic pentru magazinele online din România, cu peste 8 milioane de clickuri pentru clienţii din portofoliu.
- Model de business diversificat, fiind reprezentat de varietatea domeniilor de activitate a advertiserilor.
- Evoluţia pozitivă a preţului acţiunilor, care au înregistrat un avans de 85,2% de la începutul anului şi până acum, depăşind performanţele companiilor IT din România, dar şi ale celor mai importanţi indici bursieri.
Riscuri
- Sezonalitatea industriei care poate conduce la fluctuaţii ale rezultatelor financiare.
- Mediul macroeconomic şi geopolitic incert, impactul creşterii preţurilor punând presiune asupra bugetului pentru salarii.
- Poate fi influenţat de perioadele macro dificile, atunci când companiile tind să reducă, mai întâi de toate, bugetele alocate departamentelor de marketing.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Investopedia, influencermarketinghub.com, similartech, rapoarte societate, comunicate societate, BVB.
------------------------------
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Investopedia, influencermarketinghub.com, similartech, rapoarte societate, comunicate societate, BVB.
1. 2P are viata scurta!
(mesaj trimis de anonim în data de 20.07.2023, 17:49)
sunt deja tari care au inceput sa interzica marketingul afiliat