Aquila Part Prod Com SA are ca viziune să ajungă cu produsele distribuite în casa fiecărui român, potrivit domnului Jean Dumitrescu, director Relaţii cu Investitorii în cadrul companiei. Prezent recent la evenimentul Quarterly Report, în care TradeVille este partener, Jean Dumitrescu a oferit detalii legate de cele patru achiziţii realizate de companie în ultimii cinci ani, făcând referire şi la motivele pentru care investitorii ar trebui să considere oportună investiţia în acţiunile Aquila, conform Departamentului de Analiză al TradeVille.
Aquila, cel mai profitabil jucător din sectorul de distribuţie FMCG din România, listat la bursă în noiembrie 2021, îşi împarte activitatea în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de aproape 94% din cifra de afaceri. Pe lângă activităţile principale, Aquila este implicată în închirierea şi subînchirierea de proprietăţi imobiliare. Aquila distribuie produse de larg consum în peste 72.000 de puncte de desfacere prin canalele de comerţ în care activează, acoperind peste 90% din piaţa de retail din România şi aproximativ 70% din cea a bunurilor de larg consum din Republica Moldova.
Aquila a fost înfiinţată în 1994, împlinind anul acesta 30 de ani de existenţă. Vasile Constantin-Cătălin, actualul director general, şi Dociu Alin-Adrian, director general adjunct, sunt fondatorii companiei şi, totodată, cei mai mari acţionari, împreună controlând peste 58% din totalul acţiunilor (la 31.03.2024). Alţi acţionari importanţi sunt fondurile de pensii, care deţin în prezent o participaţie de aproape 29%.
• Industria FMCG din România, în expansiune
Piaţa FMCG (a bunurilor de larg consum) din România a crescut valoric cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an. Creşterile cele mai importante au fost înregistrate de băuturile non-alcoolice (+17,6%) şi de produsele de menaj şi de îngrijire personală (+15,4%), ca urmare a unei strategii de promovare mai agresivă adoptată faţă de anul trecut.
Canalele cu cele mai importante creşteri valorice în 2023 au fost discounterii (+20,8%), benzinăriile (+6,7%) şi mini-market-urile (+6,4%). Comerţul tradiţional rămâne cel mai important canal pentru piaţa bunurilor de larg consum (33% din total), urmat de hipermarket-uri (24%) şi discounteri (20%).
Potrivit datelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în ultimul trimestru al anului a fost de numai 8,4%, comparativ cu 23,3% în primul trimestru. Însă, deşi inflaţia este în descreştere, majorările salariale au încetinit la rândul lor, puterea de cumpărare a românilor rămânând scăzută. Cu toate acestea, pentru prima ora în ultimii doi ani, volumele pieţei FMCG nu mai sunt în scădere, înregistrând o creştere de 1,6% în ultimul trimestru din 2023.
• Aquila - creştere prin achiziţii de companii
Invitat la cea de-a patra ediţie a evenimentului Quarterly Report, Jean Dumitrescu a vorbit despre strategia şi viziunea pe termen lung a companiei - aceea de a avea un produs Aquila în fiecare casă. Portofoliul companiei integrează în prezent peste 10.000 de porduse, Jean Dumitrescu explicând faptul că, pentru a creşte numărul de clienţi, este nevoie de o diversificare continuă a portofoliului de produse şi a categoriilor pe care le oferă.
Totodată, directorul IR a mai menţionat că Aquila este un business integrat, având parteneriate cu producători de renume internaţional, printre care Mars, Ferrero Rocher şi Unilever, de 20-25 de ani. "Producătorii întotdeauna vor vrea un partener care să acopere mai multe puncte de vânzare, să aibă o infrastructură prin care să ajungă la mai mulţi clienţi şi, în cazul în care vor să vândă direct către alţi clienţi prin intermediul partenerului de distribuţie, au nevoie de servicii de depozitare şi logistice. Aquila este un asemenea partener, iar modelul acesta integrat ne-a ajutat să întărim legăturile cu producătorii", a spus Jean Dumitrescu.
Creşterea categoriilor de produse şi intrarea pe noi canale a fost dublată de creşterea prin achiziţii de companii, a precizat Jean Dumitrescu. În ultimii cinci ani, Aquila a achiziţionat patru companii: Agrirom în 2019 (a permis intrarea companiei pe segmente de produse congelate şi consolidarea poziţiei pe calalul HoReCa), Trigor în 2021 (Aquila a ajuns, astfel, în top 3 distribuitori în Republica Moldova), Romtec (a adus în cadrul grupului o facilitate de producţie pentru lichide de parbriz şi alte soluţii pentru întreţinerea maşinii) şi Parmafood în 2024 (a permis extinderea portofoliului de parteneri internaţionali şi locali, contribuind la consolidarea prezenţei pe toate canalele de distribuţie). Achiziţia Romtec, finalizată la începutul acestui an, a adăugat peste 20 de branduri în portofoliul Aquila, contribuind la consolidarea poziţiei în canalul de benzinării, în timp ce integrarea Parmafood a adăugat peste 2.500 de articole în portofoliul grupului, cu peste 100 de branduri cu notorietate naţională şi internaţională. Totodată, Parmafood operează depozite logistice cu sisteme integrate de management al stocurilor.
Directorul de IR a adus în atenţie trei motive pentru care investitorii merită să aleagă Aquila:
- Lider de piaţă: Aquila a fost cel mai profitabil distribuitor de pe piaţă din România în 2023, oferind servicii integrate pentru pieţele din România şi Republica Moldova, unde acoperă majoritatea universului de retail.
- Creştere susţinută şi profitabilitate: Rata de creştere anuală compusă (CAGR) pentru venituri în perioada 2019-2023 a fost de 21%, în timp ce, pentru EBITDA, a fost de 22%. Compania şi-a propus dublarea EBITDA până în 2026, raportat la valoarea înregistrată în 2021.
- Experienţă şi diversitate: Aquila deţine o experienţă de 30 de ani în piaţă, cu expunere diversificată pe canalele de vânzare şi categorii de produse.
• Aquila ţinteşte venituri de 2,8 miliarde de lei, în 2024
Aquila şi-a propus, pentru întregul an, să genereze venituri în valoare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce ar implica o creştere de 12% faţă de 2023. EBITDA este prognozată să ajungă la 197,1 milioane de lei (+28%), cu o marjă de 7%, peste marja înregistrată în ultimii doi ani (6,2% în 2023 şi 6,6% în 2022). Profitul net este aşteptat să atingă 100,3 milioane de lei (+3,5% faţă de 2023), cu o marjă de 3,5%, uşor sub marja ultimilor doi ani, de 3,9%, notează TradeVille.
Bugetul prognozat pentru anul 2024 nu include, însă, integrarea Parmafood. Cu alte cuvinte, valorile estimate de companie sunt aşteptate să fie depăşite după integrarea ultimei achiziţii, integrare care a fost începută în trimestrul curent. Parmafood va fi inclusă abia în bugetul din 2025, Aquila precizând în teleconferinţa cu investitorii că nu intenţionează să revizuiască anul acesta bugetul aprobat.
Totodată, compania a informat că se află în discuţii şi cu alte companii, dar focusul acestui an va fi integrarea Romtec şi Parmafood.
• Acţiunea Aquila, în urcare
Preţul acţiunii Aquila se află pe un trend preponderent ascendent încă de la începutul anului 2023 şi peste media mobilă simplă de 200 de zile încă din februarie 2023. În 10 ianuarie 2024, cotaţia a reuşit să treacă peste pragul psihologic de 1 leu, atingând un maxim de 1,26 lei pe 7 mai 2024. De la listare până în prezent, cotaţia s-a apreciat cu aproape 27%, în timp ce, în ultimele 12 luni, avansul înregistrat se ridică la 65%. De la începutul anului, preţul a înregistrat o creştere de 26,1%, plasând Aquila pe locul 6 în topul celor mai performante acţiuni din indicele BET, după DIGI, Sphera, MedLife, OMV Petrom şi Banca Transilvania.
În prezent, cea mai importantă zonă de suport se găseşte în jurul valorii de 1,145 lei, în timp ce cea mai importantă zonă de rezistenţă se află la 1,25 lei.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila
Oportunităţi
- Branduri proprii: Obiectivul Aquila este de a creşte brandurile proprii, atât prin investiţii în mărcile deja existente, cât şi prin achiziţia de companii deţinătoare de branduri. În ceea ce priveşte brandurile deja existente (Gradena, La Masă şi Yachtis), compania a informat că lucrează la lansarea de noi produse.
- Dividende: La începutul acestei luni, Aquila a distribuit către investitori un dividend brut de 0,07084 lei/acţiune, ceea ce a adus un randament de 6% raportat la preţul de închidere din data plăţii (06.06.2024). În acelaşi timp, compania a reiterat că se va ţine cu stricteţe de distribuirea acelui procent de minim 40% din profitul net sub formă de dividende către acţionari, aşa cum arată politica de dividend a companiei.
Riscuri
- O industrie cu o competitivitate ridicată: Aquila operează într-o piaţă competitivă şi, potrivit estimărilor, competiţia se va intensifica în următorii ani. Grupul ar putea pierde cotă de piaţă în cazul în care concurenţii săi direcţi ar avea planuri de extindere mai agresive sau mai eficiente, respectiv dacă apar noi jucători importanţi în piaţă.
Sursele menţionate de TradeVille.în acest raport sunt: raport companie, BVB, simplywall.st, modernbuyer.ro, teleconferinţă T1 2024.
------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.