McDonald's Corp. a raportat luni rezultate trimestriale sub aşteptările analiştilor, în condiţiile în care vânzările în aceleaşi magazine au scăzut în toate diviziile, iar compania s-a confruntat cu consumatori care şi-au redus cheltuielile, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
McDonald's deţine cel mai popular lanţ de restaurante de tip fast-food din întreaga lume, fiind totodată şi liderul mondial din domeniul alimentaţiei publice, cu peste două milioane de angajaţi într-unul dintre restaurantele francizate. Primul restaurant McDonald's a fost fondat în anul 1940 de către Richard "Dick" şi Maurice "Mac" McDonald în San Bernadino, California. Aceştia sunt consideraţi creatorii sistemului "Speedee service system", în cadrul căruia producţia pune accentul pe viteză, preţuri mici şi volum. Ulterior, compania a fost preluată de Ray Kroc, care a perfecţionat acest sistem, ducând brandul McDonald's la nivelul următor. De remarcat faptul că aproximativ 69 de milioane de oameni mănâncă la McDonald's în fiecare zi - mai mult decât populaţiile unor ţări precum Italia, Franţa şi Anglia. În America, 45 de milioane de oameni mănâncă zilnic la McDonald's, iar conform cercetărilor companiei, 90% dintre americani vor mânca acolo cel puţin o dată pe an, iar 33% - o dată pe lună.
CEO-ul McDonald's este Chris Kempczinski din 2019. Acesta s-a alăturat companiei în 2015, ca vicepreşedinte executiv pentru strategie, dezvoltare şi inovare. Chris Kempczinski are o experienţă de muncă de peste 25 de ani, începându-şi cariera în domeniul managementului la Procter & Gamble, ulterior ocupând poziţii de conducere şi în cadrul PepsiCo şi Kraft Foods.
McDonald's este deţinută majoritar de investitiorii instituţionali, care controlează 79,85% din totalul acţiunilor, potrivit Yahoo Finance. Compania se bucură de una dintre cele mai mari participaţii ale investitorilor instituţionali din întreaga industrie, Vanguard Group fiind cel mai mare acţionar, cu o participaţie de 9,59% la data de 30.03.2024, urmat de BlackRock, cu o cotă de 7,05%, şi de State Street Corp., care deţine 4,80% din totalul acţiunilor.
• Război al ofertelor în sectorul fast-food
De-a lungul timpului, McDonald's a întâmpinat numeroşi concurenţi care au încercat să îi ia locul de lider. Printre cei mai cunoscuţi rivali se numără Burger King, o companie care a atacat McDonald's în campaniile sale de marketing încă din anii 1980. Deşi campaniile competitive ale Burger King, precum "Whopper Detour", care au folosit geofencing mobil pentru a redirecţiona clienţii de la McDonald's către aplicaţia lor reproiectată, au avut succes public, McDonald's rămâne în topul liderilor. În 2023, McDonald's a avut a doua cea mai mare valoare de brand dintre toate restaurantele la nivel global şi venituri de peste 25 de miliarde de dolari, depăşind semnificativ rivalii precum Burger King, KFC şi Subway.
Într-un mediu în care clienţii sunt extrem de concentraţi pe obţinerea celor mai bune oferte, restaurantele fast-food au introdus o mulţime de oferte limitate în timp. În ultimele luni, McDonald's a extins oferta sa de meniu de 5 dolari până în august, după lansarea din 25 iunie, în timp ce rivalul Burger King a început să ofere un "Your Way Meal" de 5 dolari, iar Wendy's a lansat oferta de mic dejun de 3 dolari. Deşi promoţiile sunt încă la început, unii analişti au spus că beneficiile lor, dacă există, ar fi temporare. Traficul la McDonald's, Burger King şi Wendy's a crescut, între timp, cu 0,4%, 1,6%, respectiv 1,4% între aprilie şi iunie.
• McDonald's - venituri în creştere cu 2%
McDonald's a raportat o creştere a veniturilor sale cu 2% în trimestrul al doilea dn 2024, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, ajungând la 6,46 miliarde de dolari, dar semnificativ sub consensul analiştilor, de 6,61 miliarde de dolari. În ultimele luni, mai mulţi consumatori şi-au redus cheltuielile pentru restaurante, în special în lanţurile de fast-food, pe care nu le mai consideră o ofertă bună. McDonald's a anunţat că traficul în restaurantele sale din SUA a scăzut în timpul trimestrului. Vânzările în aceleaşi magazine au scăzut cu 1%, nereuşind să atingă estimările care prevedeau o creştere de 0,84%. Este pentru prima dată de la al patrulea trimestru din 2020 când vânzările în aceleaşi magazine la nivel de companie au înregistrat o scădere.
În SUA, vânzările în aceleaşi magazine ale McDonald's au scăzut cu 0,7% în acest trimestru, comparativ cu anul trecut, când compania a raportat o creştere de 10,3% a vânzărilor, datorită popularităţii Grimace Birthday Meal. Unităţile internaţionale cu licenţă de dezvoltare, care includ China şi Japonia, au raportat scăderi ale vânzărilor în aceleaşi magazine de 1,3%, cauzate de impactul continuu al războiului din Orientul Mijlociu şi de slăbirea creşterii vânzărilor în aceleaşi magazine în China. Cu toate acestea, a existat o creştere a vânzărilor în America Latină şi Japonia. Pe măsură ce consumatorii caută valoare şi oferte, membrii loiali au generat aproape 7 miliarde de dolari în vânzări digitale în 50 de pieţe, în creştere faţă de cele 6 miliarde de dolari raportate în primul trimestru.
Compania a raportat, de asemenea, un profit net ajustat pe acţiune de 2,97 dolari, sub aşteptările consensului - de 3,05 dolari. Potrivit CEO-ului Chris Kempczinski, consumatorii sunt mai exigenţi cu cheltuielile lor. Totuşi, compania a menţinut prognoza sa de marjă operaţională pentru 2024 neschimbată, la aproximativ 40%, cât şi orientările generale pentru noi restaurante şi cheltuieli de capital.
• Preţul acţiunii McDonald's a scăzut, în ultimul an
La închiderea din 29 iulie, după anunţarea rezultatelor financare, preţul acţiunii McDonald's a reuşit să urce cu aproape 4%, închizând la 261,42 dolari, pe fondul menţinerii prognozelor în viitorul apropiat, notează TradeVille.
McDonald's înregistrează de la începutul anului 2024 o depreciere de 11,4%, menţinându-se şi o scădere de 11,6% în ultimele 12 luni. Din 12 martie, atunci când liniile mobile exponenţiale s-au încrucişat şi au trecut sub linia mobilă simplă de 50 de zile, preţul a urmat un trend descendent, iar din data de 23 mai, a evoluat într-un canal lateral. O primă linie de suport în perioada următoare se situează la aproximativ 246 de dolari, în timp ce linia de rezistenţă se află în jurul valorii de 264 de dolari.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în McDonald's
• Oportunităţi
BUY: McDonald's are în prezent 19 recomandări de BUY ("cumpără") dintr-un total de 38, conform ratingurilor analiştilor de pe Wall Street. Preţul ţintă mediu este de 300,12 dolari, cu un maxim la 357 de dolari şi un minim la 265 de dolari. Valorile medii sunt peste preţul din piaţă, de aproximativ 261,42 dolari. Totodată, conform consensului analiştilor de pe site-ul de specialitate AlphaSpread, ţinta medie de preţ în următorul an este de 313,26 dolari, cu o prognoză minimă de 267,65 dolari şi o prognoză maximă de 374,85 dolari.
• Riscuri
Ţintă de preţ: Jefferies şi-a scăzut ţinta de preţ de la 320 la 310 dolari, Wells Fargo de la 300 la 285 de dolari şi Piper Sandler de la 291 la 279 de dolari.
Concurenţă: McDonald's a avertizat în aprilie că bugetele consumatorilor se restrâng, afectând restaurantele din industrie. Lanţul a menţionat că şi-a pierdut avantajul de accesibilitate pe unele pieţe şi că trebuie să ofere noi opţiuni de meniuri la preţ redus.
Insider Trading: În ultimele 12 luni, persoanele cu funcţii de conducere au realizat patru tranzacţii de vânzare pentru acţiunile MCD, şi niciuna de cumpărare, valoarea acestora ridicându-se la 8,8 miliarde de dolari, ultimele două tranzacţii fiind făcute de către vicepreşedintele companiei şi de către CEO. Din totalul acţiunilor, 0,76% sunt deţinute de insideri.
Evaluarea companiei: Cu un P/E de 20,98, MCD depăşeşte de 1,4x mediana sectorului, de 14,93, fiind mai scumpă decât competitorii direcţi. Totodată, multiplul P/E este peste media indicilor americani, lucru care sugerează că poate fi considerată o companie "relativ scumpă". Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, preţul curent al acţiunilor MCD reflectă o supraevaluare de 22% faţă de valoarea intrinsecă de 203,73 dolari, calculată în scenariul de bază.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
--------------
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, YardBaker, Yahoo Finance, Reuters, CNBC, WSJ, TradingView, Seeking Alpha, Market Screener, Alpha Spread.