Rezultatele Alphabet Inc. pentru cel de-al doilea trimestru fiscal au reuşit să depăşească uşor estimările analiştilor, în timp ce veniturile din publicitatea pe YouTube s-au situat sub aşteptări. Veniturile totale au crescut cu 14% în ritm anual, impulsionate de segmentul de căutare şi de cel de cloud, care a depăşit pentru prima dată borna de 10 miliarde de dolari în venituri trimestriale, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Alphabet, cunoscută anterior sub numele de Google, este una dintre cele mai valoroase companii la nivel global, ocupând în prezent poziţia a patra în clasament, după capitalizarea bursieră (2,26 trilioane de dolari). Înfiinţat în 2015 ca parte a unei restructurări corporative, conglomeratul acţionează ca societate-mamă şi holding pentru Google, precum şi alte întrerprinderi anterior deţinute.
Cea mai mare parte a veniturilor Alphabet sunt generate prin Google, a cărui marcă a fost evaluată ca a doua cea mai valoroasă din lume în 2023, cu o valoare de 577,68 miliarde de dolari. În 2023, veniturile din produsele Google au atins aproximativ 305,6 miliarde de dolari, reprezentând peste 99% din veniturile totale ale Alphabet. Compania deţine, de asemenea, un portofoliu divers de alte filiale, ale căror venituri sunt grupate în segmentul Other Bets.
Trendul AI a fost îmbrăţişat rapid şi de Alphabet, care a dus la schimbări semnificative în activitatea companiei. Pentru a lansa în 2024 asistentul AI Gemini, ca răspuns la chatbot-ul OpenAI, Alphabet a cheltuit peste 45,4 miliarde de dolari pe cercetare şi dezvoltare în 2023, cu aproape 6 miliarde de dolari mai mult faţă de anul precedent. Strategia companiei a vizat, de asemenea, achiziţia unui număr semnificativ de start-up-uri de inteligenţă artificială şi a mutat proiectul DeepMind AI din Other Bets în costurile corporative ale Alphabet. Anul acesta, compania şi-a propus să intensifice automatizările, prin integrarea AI în marketing şi publicitate, principalele sale surse de venit, dar şi cele mai afectate de această tendinţă.
Sundar Pichai, actualul CEO al companiei, un inginer indiano-american, este unul dintre cei mai bine plătiţi executivi din lume. Pichai lucrează la Google din 2004, devenind CEO al acestuia în 2015 şi CEO al Alphabet în 2019. În acest rol, Pichai a reorganizat forţa de muncă a Google, a efectuat concedieri în masă şi a întărit poziţia companiei faţă de AI.
Cea mai mare parte a acţiunilor Alphabet sunt deţinute de investitorii instituţionali (aproape 81%), dintre care cei mai importanţi sunt Vanguard Group, Blackrock şi FMR, care deţin împreună o cotă de peste 19%. În ceea ce priveşte investitorii individuali, cei mai importanţi sunt cei doi fondatori, Larry Page şi Sergey Brin, şi Sundar Pichai, CEO-ul Alphabet.
Veniturile din piaţa globală de software sunt estimate să ajungă la 704,1 miliarde de dolari în 2024, în timp ce rata anuală de creştere pentru perioada 2024-2029 eşe aşteptată să se ridice la 5%, ceea ce ar genera venituri totale de aproape 900 de miliarde de dolari până în 2029. Software-ul pentru întreprinderi domină piaţa, cu o valoare estimată de 195,2 miliarde de dolari în 2024.
• Alphabet a ratat estimările pentru veniturile din publicitatea pe YouTube
Rezultatele Alphabet pentru cel de-al doilea trimestru din 2024 au fost în linie cu aşteptările analiştilor în ceea ce priveşte veniturile şi profitul net, însă au ratat estimările pentru veniturile din publicitatea pe YouTube. După o evoluţie oscilantă post-raportare, acţiunile companiei au scăzut cu aproximativ 2% în tranzacţiile after-market.
Astfel, veniturile totale ale companiei s-au ridicat la 84,74 miliarde de dolari, în creştere cu 14% faţă de perioada similară a anului precedent, fiind totodată peste estimările analiştilor de 84,19 miliarde de dolari. Profitul net pe acţiune s-a ridicat la 1,89 dolari, peste valoarea estimată de consens, de 1,84 dolari/acţiune şi cu 31% peste profitul întregistrat în al doilea trimestru din 2023, notează TradeVille.
Alte cifre urmărite de investitori şi analişti au fost veniturile din publicitatea pe Youtube, care s-au situat la 8,66 miliarde de dolari, situându-se sub aşteptări (8,93 miliarde de dolari), dar cu 13% peste trimestrul al doilea din 2023. Rezultatele arată că segmentul continuă să crească, deşi într-un ritm mai lent decât în primul trimestru, după ce inflaţia şi ratele dobânzilor au pus presiune pe bugetele de marketing în 2022 şi 2023.
Veniturile din Google Cloud au atins 10,35 miliarde de dolari (+29%, în timp ce analiştii estimaseră 10,2 miliarde de dolari, iar costurile de achiziţie a traficului (TAC) s-au ridicat la 13,39 miliarde de dolari (estimări: 13,54 miliarde de dolari), +8,3% faţă de perioada similară a anului precedent. În ceea ce priveşte veniturile din Cloud, acestea au depăşit pentru prima dată bornă de 10 miliarde de dolari în venituri trimestriale, reuşind să genereze, totodată, un profit operaţional de peste 1 miliard de dolari.
Compania a continuat investiţiile în sistemele cloud şi de inteligenţă artificială. Cheltuielile de capital din cel de-al doilea trimestru au fost de 13,2 miliarde de dolari, în creştere faţă de cele 12 miliarde de dolari înregistrate în primul trimestru şi aproape dublu faţă de cheltuielile realizate în trimestrul al doilea din 2023, de aproape 7 miliarde de dolari, depăşind, totodată estimările analiştilor.
Ruth Porat, CFO-ul Alphabet, a menţionat că marjele operaţionale se vor îmbunătăţi în următorul an, dar a avertizat că marja din septembrie va fi sub presiune din cauza deprecierii şi cheltuielilor pe AI şi cloud computing. Pentru întreg anul 2024, analiştii estimează un EPS (câştig pe acţiune) ajustat de 7,87 dolari, în creştere cu aproape 36% faţă de 2023, şi venituri totale în valoare de 347,1 miliarde de dolari (+13%).
Alphabet a început să plătească un dividend trimestrial de 0,20 dolari şi derulează un program de răscumpărare de acţiuni în valoare de 70 de miliarde de dolari.
• Preţul acţiunii Alphabet a urcat cu 49%, în ultimul an
Preţul acţiunilor Alphabet, unul dintre pionierii revoluţiei inteligenţei artificiale, a înregistrat o creştere de 49% în ultimul an, iar de la începutul lui 2024 aprecierea s-a ridicat la 31%, randamente ce depăşesc aprecierile indicilor americani S&P 500 şi Nasdaq. Acţiunile Alphabet au înregistrat o evoluţie similară cu cinci dintre companiile din grupul Magnificent 7 (Microsoft, Amazon, Apple, Nvidia şi Meta Platforms) şi au atins un nou maxim istoric în iulie 2024 (191,75 dolari), după o evoluţie în trend ascendent pe parcursul ultimului an.
În prezent, acţiunea se tranzacţionează la 181,79 dolari, în preajma mediilor mobile EMA de 8, respectiv 21 de zile, peste SMA de 50 şi 200 de zile.
În perioada următoare, un nivel important de suport îl regăsim în jurul valorii de 171 de dolari, în timp ce maximul de 191 de dolari constituie o zonă importantă de rezistenţă.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Alphabet
• Oportunităţi
Waymo: Directorul financiar Ruth Porat a anunţat în timpul conferinţei cu investitorii că Alphabet se angajează într-o nouă investiţie multianuală de 5 miliarde de dolari în Waymo, companie de maşini autonome. În al doilea trimestru, Alphabet a înregistrat o serie de actualizări de expansiune, inclusiv pentru Waymo, care şi-a deschis serviciul pentru toţi utilizatorii din San Francisco. Aceasta a fost a doua lansare la nivel de oraş, după debutul din 2020 în zona metropolitană Phoenix. CEO-ul Sundar Pichai a declarat că Waymo oferă acum 50.000 de curse publice plătite pe săptămână, în principal în San Francisco şi Phoenix.
În clubul exclusivist: Alphabet ar putea fi următoarea companie care intră în clubul exclusivist al companiilor de peste 3 trilioane de dolari, în prezent compus din Microsodt, Nvidia şi Apple. Pentru a ajunge la capitalizarea de piaţă de 3 trilioane de dolari, cotaţia Alphabet trebuie să atingă aproximativ 243 de dolari/acţiune, iar multiplul P/E forward ar trebui să ajungă la aproximativ 28.
• Riscuri
Evaluare: Acţiunile Alphabet se tranzacţionează la un multiplu P/E forward de 23,92, fiind de 1,8 ori mai scumpe decât mediana sectorului (13,36). Cu toate acestea, raportat la media companiei din ultimii cinci ani, P/E este cu 7% mai scăzut. Un multiplu similar are şi rivalul Meta Platforms, cele două companii fiind cele mai ieftine dintre cei 7 Magnifici ai anului trecut. Cea mai scumpă companie din grup este, de departe, Tesla (98,66), urmată de Nvidia (45,09) şi Amazon (40,01). "Considerăm că evaluarea actuală este neexigentă, având în vedere puterea pieţei de publicitate digitală de bază şi opţiunile considerabile pentru Google în domeniul publicităţii şi cloud-ului, pe măsură ce monetizarea AI continuă", a declarat Scott Devitt de la Wedbush.
Wiz: Divizia Google a Alphabet a renunţat la planurile sale de achiziţie a Wiz, compania de securitate cibernetică pentru care ar fi plătit 23 de miliarde de dolari. Într-un email trimis angajaţilor, CEO-ul Wiz, Assaf Rappaport, a spus că acum compania vizează o ofertă publică iniţială şi intenţionează să atingă un miliard de dolari în venituri recurente anuale înainte de IPO.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
----------------
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Forbes, companiesmarketcap.com, Statista, Business Insider, Yahoo Finance, Investopedia, CNBC, Barron's, FactSet, SeekingAlpha.