Sub umbrela programului Social Impact Banking (SIB, Banking cu impact social), lansat de Grupul UniCredit în Italia în decembrie 2017 şi implementat anul trecut în 10 alte ţări în care grupul este prezent, UniCredit Bank România se adresează în prezent şi afacerilor din domeniul social şi, totodată, acelor grupuri de clienţi care întâmpină dificultăţi în accesarea serviciilor de finanţare tradiţionale, conform unui comunicat de presă.
Ramona Costache, Director Social Impact Banking, UniCredit Bank, a declarat: "Programul Social Impact Banking, cu cele trei direcţii de acţiune care sunt acum complet funcţionale şi în România, vine să completeze gama de acţiuni prin care susţinem în mod tradiţional comunităţile, cu acelaşi obiectiv de a de a privi dincolo de profitul investiţiilor noastre pentru a atinge un impact real pozitiv în societate. Pe lângă furnizarea de credite proiectelor şi organizaţiilor excluse în general de la accesarea unor produse şi servicii bancare, Social Impact Banking ne oferă ocazia să participăm direct în susţinerea proiectelor sociale, prin implicarea voluntară a colegilor din bancă în programe prin care îşi împărtăşesc expertiza financiară şi de afaceri".
Prin componenta de Finanţare de impact, UniCredit oferă credite pe termen lung în condiţii speciale acelor afaceri şi organizaţii non-profit care generează pe lângă beneficiul economic şi un impact clar şi măsurabil pentru comunitate. Clienţii pot fi, de exemplu, companii cu orientare pe profit care au şi un obiectiv social, companii non-profit care reinvestesc profiturile obţinute, parteneriate public-privat care generează impact social etc., şi provin cel mai adesea din domenii precum bunăstare, locuinṭe sociale, training şi educaţie, conservarea şi restaurarea moştenirii culturale şi artistice, turism social, renovarea urbană a suburbiilor, servicii de includere şi reintegrare pe piaţa muncii a persoanelor dezavantajate şi vulnerabile. Pentru aceste categorii de clienţi, UniCredit oferă prin componenta de Finanţare de impact a SIB atât beneficii financiare (granturi, rate de dobândă mai mici etc.), dar şi suport prin educaţie financiară, susţinere pentru o mai mare vizibilitate.
Potrivit comunicatului, componenta Microcredit în contextul Social Impact Banking se adresează specific grupurilor de clienţi care întâmpină dificultăţi în accesarea serviciilor de finanţare tradiţionale, oferindu-le acces la finanţare pe termen scurt sau mediu-lung care nu depăşeşte suma de 25.000 EUR, dar şi suport pentru dobândirea abilităţilor şi reţelelor fundamentale de suport (bancă - parteneri - voluntari) de care au nevoie pentru a creşte. Având ca scop incluziunea financiară şi suportul pentru formarea şi dezvoltarea companiilor mici şi microîntreprinderilor, această componentă a SIB se adresează firmelor cu rulaj anual sau active de maxim 2 milioane de euro şi 10 angajaţi. Dată fiind natura inclusivă a produsului, atunci când este posibil, cu respectarea politicii de risc de credit aplicabile şi utilizând instrumente de hedging al riscului (de ex. garanţii), produsele tip microcredit pot fi extinse şi către categoriile cu risc crescut.
Prin Educaţie financiară şi incluziune, structura de Social Impact Banking a UniCredit se foloseşte de compeţentele sale pentru promovarea educaţiei financiare şi antreprenoriale şi pentru a sprijini dezvoltarea micro-afacerilor şi întreprinderilor sociale, a pregăti elevii din învăţământul profesional şi tehnic pentru independenţă financiară şi a favoriza incluziunea persoanelor sau grupurilor vulnerabile. Prin cele două programe de educaţie financiară şi incluziune pe care le derulează în contextul SIB - Academia Minţilor Creative şi Start Major - UniCredit se adresează elevilor / studenţilor, persoanelor fizice vulnerabile cu risc de excludere socială şi microîntreprinderilor, întreprinderilor sociale sau companiilor considerate vulnerabile ca nivel de maturitate sau de pregătire necesară. Atât Academia Minţilor Creative, lansat în urmă cu trei ani şi ajuns la 12 ediţii în Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iasi, cât şi Start Major, programul adresat elevilor din învăţământul profesional şi tehnic demarat în octombrie 2019, funcţionează în prezent cu succes în mediul online.
Participarea angajaţilor UniCredit este o componentă importantă în realizarea acţiunilor din cadrul Social Impact Banking, care sprijină construirea unor reţele valoroase în comunităţile în care operează banca. SIB va implica şi monitorizarea şi măsurarea rezultatelor, esenţiale pentru a asigura o creştere sustenabilă atât a proiectelor sponsorizate, cât şi a randamentului investiţiilor făcute de bancă. Obiectivul este de a măsura nu doar impactul direct, ci şi efectele pozitive indirecte ale proiectelor susţinute pentru bunăstarea socială şi economică a comunităţilor.
Scurtă prezentare a rezultatelor SIB în România din 2019 până în prezent:
• 461.000 euro în finanţări de proiecte sociale aprobate prin componenta de Finanţare de impact;
Start Major:
• 319 elevi implicaţi în programe de educaţie financiară pe parcursul anului academic 2019-2020;
• 48 de ore de training;
• 100% dintre elevi afirmă că au fost satisfăcuţi şi foarte satisfăcuţi de programele la care au participat şi 73% dintre ei au considerat conţinutul util sau foarte util;
• 11 mentori UniCredit au fost implicaţi în predarea cursurilor.
Academia Minţilor Creative: