Actualizare 16:17 Deputatul Borza Remus: "Infrastructura de transport din Romania - un dezastru"
Infrastructura de transport a unei naţiuni reprezintă cel mai relevant barometru al gradului de dezvoltare economică, dar, din păcate, infrastructura de transport din ţara noastră este la pământ, consideră deputatul independent Remus Borza.
Într-un comunicat de presă trimis Redacţiei, acesta afirmă: "Azi s-a dezbătut în Parlament moţiunea simplă pe transport iniţiată de grupurile parlamentare PNL-USR. Infrastructura de transport a unei naţiuni reprezintă cel mai relevant barometru al gradului de dezvoltare economică. Din păcate, infrastructura de transport din România este la pământ. În prezent avem doar 747 kilometri (km) de autostradă, cu 70 de km mai mult decât Bulgaria şi cu 600 km mai puţin decât Ungaria sau Polonia. În 1992 România avea mai puţin de 200 km de autostradă.Tot atât avea şi China. Azi noi avem în jur de 750 de km, China peste 91000 km!
Avem în jur de 11000 km de căi ferate, a opta din Europa, dar în România se circulă cu o viteză medie de 30 km/oră precum în perioada interbelică. Cauza - lipsa de investiţii în infrastructura de transport feroviar şi gradul redus de electrificare a liniilor, doar 37% faţă de o medie europeană de 60%.
În 1990 aveam 311 nave de transport maritim şi alte 80 în diverse stadii de construcţie. Eram a patra flotă comercială a Europei. Azi nu mai avem nicio navă sub pavilion românesc.
În ceea ce priveşte transportul fluvial pe Dunăre - în jur de 25 milioane tone mărfuri, în continuă scădere. În 2010 aveam 32 milioane tone transportate. Cauza - lipsa investiţiilor în dragare şi amenajarea senalului navigabil. În lunile de vară adâncimea apei scade la 1 metru faţă de 2,5 metri adâncime minimă conform reglementărilor internaţionale.
Tarom, o companie identitară României, înregistrează sute de milioane de lei pierdere în fiecare an şi o pierdere semnificativă a cotei de piaţă. Din 15 milioane pasageri înregistraţi în 2016, Tarom a trasportat doar 2,5 milioane faţă de 5,5 milioane pasageri pe Wizzair sau 3,5 milioane pe Blue Air. Cauza - lipsa investiţiilor, prostul management şi cedarea unor rute profitabile".
Cu toate acestea, deputatul precizează că a votat împotriva moţiunii de cenzură de astăzi.
Borza explică: "Trebuie să renunţăm la demagogie, populism şi ipocrizie în discursul public şi în acţiunea politică. Trebuie să aceptam şi să recunoaştem că toate partidele parlamentare în ultimii 27 de ani au gestionat acest domeniu strategic. Şi PSD şi PNL şi PD sau PDL. Şi în dreptul guvernului tehnocrat, anul trecut, am raportat cu mândrie patriotică tot 0 km autostrăzi. Toţi au o culpă şi o responsabilitate în ceea ce priveşte colapsul acestui sector economic. Nu este de vină ministrul Cuc că pe exerciţiul financiar 2014-2020, nici la momentul preluării mandatului în ianuarie 2017 nu aveam acreditată nicio autoritate de management. Aşa se explică că din 2,5 miliarde euro fonduri structurale şi de coeziune în primele 6 luni am adus în ţară doar 4 milioane euro! Doar în august am acreditat cele 7 autorităţi de management cu vreo 3 ani întârziere.
Pe de altă parte, nu putem lua de la transporturi, cu acazia rectificării bugetului de stat, 6 miliarde lei ca să-i transferăm în pensii şi salarii. România are nevoie de investiţii în toate domeniile, cu atât mai mult în infrastructură de transport. Doar investiile pot asigura o creştere organică şi sustenabilă a economiei româneşti. Creşterea economică din primele 6 luni, de 5,8% bazată preponderent pe consum, deşi onorantă, îşi arată deja efectele perverse: dublarea ROBOR într-o lună, deprecierea leului în raport cu principalele valute, deficit de cont curent de 6,3 miliarde lei şi deficit pe balanţa comercială de 6 miliarde euro.
I-am dat un cec în alb ministrului pe perioadă determinată, până la viitoarea sesiune şi nu necondiţionat. I-am cerut să restructureze companiile din portofoliul ministerului pe criterii de eficienţă economică, să vină cu o strategie coerentă de investiţii sectoriale şi cu un grafic asumat, să promoveze în managementul acestor companii strategice ale statului oameni recomandaţi de competenţe profesionale, moralitate şi capabilităţi manageriale şi nu exclusiv de carnetul de partid".
(S.A.)
--------------
Actualizare 14:14 Moţiunea simplă pe tema infrastructurii de transport, dezbătută şi votată astăzi, a picat
------
Camera Deputaţilor dezbate şi votează astăzi moţiunea simplă iniţiată de Partidul Naţional Liberal (PNL) şi Uniunea Salvaţi România (USR) pe tema infrastructurii de transport.
Dezbaterea moţiunii simple a fost programată iniţial pentru marţi, însă a fost amânată la solicitarea premierului Mihai Tudose, care a informat Parlamentul cu privire la participarea ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la şedinţa comună a guvernelor României şi Bulgariei, conform România TV.
Liderul deputaţilor liberali, Raluca Turcan, a anunţat marţea trecută în plenul Camerei depunerea unei moţiuni simple, iniţiată de PNL şi USR, intitulată "Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD. Deziluzie, demagogie şi descurajare".