Reporter: Cum au fost primele trei trimestre pentru companie în privinţa cererii?
Vlad Rovo: Primele trei trimestre ale anului ne-au adus o creştere atât pe segmentul de automatizare pentru rulouri şi pentru produse de umbrire pentru interior: perdele şi draperii, cât şi o creştere a ponderii de produse pentru smart home.
Acest lucru ne validează faptul că tot mai mulţi proprietari de locuinţe optează pentru soluţii destinate caselor inteligente, implicit pentru automatizarea sistemelor de umbrire, care să le ofere un confort ridicat acasă, precum şi posibilitatea de control de la distanţă cu ajutorul aplicaţiilor dedicate pentru telefoane mobile sau al comenzilor vocale, posibile prin intermediul Google Assistant sau Amazon Alexa.
Reporter: Aţi estimat un plus de 20% pentru cifra de afaceri în anul 2019. Preconizaţi că veţi menţine acest ritm şi în 2020?
Vlad Rovo: Pentru anul viitor estimăm că vom păstra cel puţin acelaşi ritm de creştere. Vom continua dezvoltarea Somfy la nivel local prin extinderea portofoliului cu noi game de produse, prin digitalizarea pieţei noastre tradiţionale, a produselor de motorizare pentru sisteme de umbrire şi acces, cât şi prin implementarea pe scară largă a soluţiilor de smart home în cadul ansamblurilor rezidenţiale. Ritmul de dezvoltare va fi susţinut de echipa locală puternică şi de strategia creată pentru a răspunde nevoilor pieţei care are o dinamică rapidă, precum şi de parteneriate locale valoroase.
Reporter: Cum a evoluat profitabilitatea societăţii şi care sunt produsele care aduc cel mai mare randament?
Vlad Rovo: Portofoliul local e format preponderent din sistemele de automatizare pentru umbrire exterioară, în principal al celor de motorizare a segmentului de rulouri, unde am diversificat gama de produse comercializate prin lansarea de soluţii atât în segmentul entry, cât şi în segmentul premium, adaptate fiecărui buget.
Soluţiile de acces rezidenţial: uşi de garaj şi porţi de acces, cele de automatizare pentru echipamente de interior şi smart home completează business-ul în proporţii echilibrate. De asemenea, securitatea este o categorie care ia tot mai multă amploare, înregistrând o creştere pe segmentul de videointerfoane şi camere de supraveghere cu funcţii avansate.
Reporter: Ce produse/sisteme noi aţi lansat anul acesta, ce aveţi în plan pentru anii viitori?
Vlad Rovo: Lansările recente au fost concentrate pe produse care aduc un nivel superior de confort utilizatorilor finali, dar şi modalităţi de configurare şi instalare simplificate pentru partenerii noştri.
Cea mai importantă lansare este cea a S&SO RS-100, inovaţie majoră pentru automatizarea rulourilor, o motorizare silenţioasă, cu viteză reglabilă şi conectivitate nativă, oferind instrumentele de configurare pentru toate etapele de lucru, atât pentru producţie, cât şi pentru instalare, precum şi soluţiile pentru crearea unei locuinţe inteligente pentru consumatorul final.
De asemenea, gamele de motorizare pentru aplicaţiile de interior, perdele, jaluzele, includ din acest an modele precum Glydea Ultra şi Sonesse, cu un nivel sonor imperceptibil, aspect care asigură un confort acustic deosebit beneficiarului final.
Avem noutăţi şi în portofoliul de soluţii de acces, noile modele de produse beneficiind de aplicaţii de instalare care eficientizează timpul de lucru la faţa locului, fiind astfel un ajutor real pentru instalatori.
Anul 2019 a marcat şi extinderea portofoliului local de produse cu soluţiile Somfy de supraveghere şi monitorizare a locuinţei: camere video de interior şi exterior şi sisteme de securitate şi detectare a tentativelor de pătrudere prin efracţie în locuinţă.
Reporter: Strategia de business a Somfy România priveşte digitalizarea activităţii. Cum a fost evoluţia procesului de producţie - o comparaţie cu momentul în care aţi pornit activitatea din România, faţă de momentul actual, şi în ce punct previzionaţi că veţi fi în câţiva ani?
Vlad Rovo: Anul 2019 marchează aniversarea a 50 de ani a companiei pe plan internaţional, iar sediul din România a fost înfiinţat în anul 2006. Momentele cheie la nivel global au conturat şi piaţa locală, iar anul 2017 este anul lansării in România a unităţii de comandă TaHoma, care a des-chis drumul către controlul uşor al casei de pe un smartphone, o tabletă sau un computer, oferind posibilităţi de interconectare a produselor Somfy, precum şi a mărcilor partenere.
Ritmul de creştere a produselor conectate Somfy a fost de peste 30% în 2018 şi estimările noastre sunt că această tendinţă se va accelera în perioada următoare, când vom vedea din ce în ce mai multe case conectate, cu servicii interoperabile, de diferite origini, dar pe deplin integrate.
Reporter: Ce investiţii aţi realizat anul acesta şi ce mai aveţi în plan? Aveţi în vedere vreo investiţie pentru extindere?
Vlad Rovo: Echipele Somfy din toate ţările, inclusiv România, sunt mobilizate în jurul unui proiect comun care implică o abordare ecologică a soluţiilor, cu practici manageriale care să faciliteze inovaţia şi noi provocări.
În România, cele mai recente investiţii se referă la deschiderea unui punct de lucru în Bucureşti, la extinderea depozitului logis-tic care se află în Braşov, la implementarea unei noi soluţii ERP (Enterprise Resource Planning) şi a unei noi soluţii CRM (Customer relationship management), precum şi la mărirea echipei locale pentru a răspunde eficient solicitărilor venite de la partenerii noştri.
Eforturile şi investiţiile sunt concentrate atât pe partea de inovare, cât şi de formarea de know-how local în gestionarea proiectelor de automatizare.
Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi în primele trei trimestre din 2019 şi care sunt estimările pentru întregul an?
Vlad Rovo: Observăm că cererea a evoluat spre zona premium, clienţii finali doresc confort acustic ridicat, sunt mai atenţi la designul produselor achiziţionate, caută soluţii interconectabile, deschise şi se informează temeinic înainte de a realiza achiziţia.
Dacă vorbim de piaţa rezidenţială, beneficiarii finali aleg produsele care le simplifică stilul de viaţă, care le oferă stare de bine, cu focus pe un design minimalist care să se integreze în noile tendinţe de design interior. În era "Internet of things", observăm că e important să oferim posibilitatea de control al echipamentelor prin intermediul aplicaţiilor dedicate pentru telefoane mobile şi tablete, de oriunde, să ştim mereu ce se întamplă în casa noastră din orice loc ne-am afla, iar tehnologia Somfy permite acest lucru.
Tendinţele sunt aşadar îndreptate spre economie de energie şi timp, care să îmbunătăţească confortul şi calitatea vieţii.
Dacă ne referim la piaţa de clădiri, controlul luminii şi al modalităţilor de gestionare şi control al temperaturii sunt preocupările majore ale dezvoltatorilor, iar din 2020 urmează să asistăm şi la alte schimbări. Noua Directivă UE 844/2018 vine cu modificări şi îmbunătăţiri asupra Directivei UE 31/2010 privind performanţa energetică a clădirilor şi asupra Directivei UE 27/2012 privind eficienţa energetică, pe care toate statele europene şi România trebuie să le transpună în legislaţia locală până în luna martie a anului 2020, prin actualizarea Legii 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor.
Aceste noi reglementări în domeniul performanţei instituie necesitatea instalării unui sistem de umbrire solară dinamică întrucât vitrajele cu geam clar nu pot atinge în mod independent aceste ţinte. Aşadar, provocarea va consta în găsirea soluţiei optime care să asigure confortul locatarilor şi accesul la lumina naturală, cât şi eficienţa energetică.
Reporter: Care este segmentul cu cea mai mare cerere în industria în care operaţi şi care este zona cu cel mai mare potenţial în viitor?
Vlad Rovo: În următorii ani, în contextul descris mai sus, estimăm că potenţialul va veni din două direcţii. Prima este digitalizarea care va creşte segmentul de sisteme complete de automatizare pentru case inteligente (sisteme de umbire pentru interior şi exterior), iar a doua este capacitatea produselor şi soluţiilor per ansamblu de a răspunde mai bine aşteptărilor beneficiarilor în ceea ce priveşte economia de energie şi impactul asupra mediului înconjurător.
Somfy acţionează în prezent pentru a crea locuinţe şi clădiri eficiente energetic, iar prin iniţiativa proprie "Act for green", organizată în jurul a trei piloni: clădiri verzi, produse ecologice, echipe cu o conduită responsabilă faţă de mediu, concepem produsele potrivite pentru un viitor durabil. În prezent, 50% din vânzările companiei sunt realizate cu produse certificate "Act for green", ambiţia noastră fiind de a atinge un nivel de 80% la finalul anului 2020.
Reporter: Care sunt provocările cele mai importante pentru compania dumneavoastră? Există bariere care limitează o expansiune a afacerilor şi mai mare decât cea pe care o înregistraţi?
Vlad Rovo: Provocările noastre sunt, în mare, cele de care au parte companiile din domeniul construcţiilor. În plus, în comparaţie cu pieţele din Europa Centrală şi de Vest, remarcăm în România un nivel scăzut de cunoaştere a sistemelor de umbrire şi a beneficiilor pe care implementarea lor le aduce utilizatorilor. Pornind de la siguranţa şi protecţia antiefracţie conferite de rulourile acţionate electric, la confortul vizual, intimitate şi posibilitatea de a dormi în întuneric deplin în orice moment, până la economii semnificative de energie prin gradul suplimentar de izolaţie adus, la nevoie, de sistemele de umbrire exterioare.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia pieţei construcţiilor de la noi în anii care vin şi cum credeţi că se vor transforma preferinţele consumatorilor?
Vlad Rovo: În contextul noilor reglementări legislative de eficienţă energetică, dar şi al expansiunii pieţei de automatizare a locuinţelor şi a clădirilor comerciale, estimăm că vom asista la o creştere a exigenţelor în acest domeniu, precum şi la implementarea de standarde de calitate şi eficienţă în toate aspectele proiectelor şi cu impact pozitiv asupra tuturor beneficiarilor.
Cerinţele utilizatorilor se vor diversifica în sfera de servicii adiţionale: confort şi acces la lumina naturală, interoperabilitate, soluţii tehnologice, siguranţă şi atenţie la resursele consumate şi impactul lor asupra mediului, deci gradul de eficienţă energetică.
Reporter: Cum evoluează cererea pentru soluţiile smart home? Care sunt cele mai căutate soluţii?
Vlad Rovo: Piaţa locuinţelor şi a clădirilor smart este în plină expansiune. Pentru automatizarea casei propunem clienţilor nostri posibilitatea de a gestiona, prin intermediul unităţii de comandă TaHoma, nu numai produsele motorizate Somfy, ci şi posibilitatea de a-şi echipa locuinţa cu produse de la mărci compatibile, parteneri Somfy.
TaHoma este una dintre cele mai cuprinzătoare platforme de smart home de pe piaţă, care poate integra până la 5 protocoale de comunicaţie radio (RTS, IO-Homecontrol, Z-Wave, EnOcean, Zigbee), compatibilă nativ cu peste 1000 de echipamente, integrabile într-un număr de până la 40 scenarii şi programe.
În acest sens, în ultimul timp primim din ce in ce mai multe solicitări din partea dezvoltatorilor de proiecte rezidenţiale, care doresc să implementeze în noile proiecte sistemul de casă inteligentă TaHoma, varianta cu instalare în tabloul electric şi certificarea GREEN HOMES acordată de către Romania Green Building Council.
Pentru nevoi mai simple, Somfy are în portofoliu şi Connexoon, unitatea de comandă care permite controlul echipamentelor, separat pentru fiecare zonă a locuinţei: ferestre, terasă şi acces. Acesta poate controla până la 10 produse de umbrire Somfy şi VELUX, motorizări de acces Somfy şi echipamente de iluminat, integrabile într-un număr de până la patru scenarii.
Reporter: Care sunt clienţii majori pe care îi aveţi pe segmentul clădirilor comerciale?
Vlad Rovo: Începând din 2019, dezvoltăm şi pe plan local segmentul de proiecte comerciale, având deja implementate sisteme automatizate de control pentru tehnica de umbrire automatizată la obiective precum parcurile logistice CTPark, Arhiva Notarilor Publici Bucureşti, Schaeffler Româ-nia, Magazine Kaufland, Clădirea Wittenstein Sibiu şi există discuţii avansate pentru proiecte aflate în curs de construcţie.
Ne bucurăm totodată să facem parte din organizaţii care au o contribuţie semnificativă la creşterea performanţei clădirilor din România, precum RoGBC, Asociaţia KNX, alături de specialişti şi companii cu un nivel ridicat de expertiză în domeniul eficienţei energetice.
Reporter: Intenţionaţi să vă extindeţi echipa?
Vlad Rovo: Ultimii ani au consemnat o extindere semnificativă a echipei, atât în zona de vânzări, cât şi în zona logistică şi administrativă. Pentru anul 2020 avem în vedere consolidarea echipei şi dezvoltarea abilităţilor la fiecare nivel din companie.
Reporter: Vă mulţumesc!
(Articol preluat din Revista BURSA Construcţiilor)
Somfy a luat fiinţă în Franţa, în anul 1969, iar în prezent are 6.120 de angajaţi în întreaga lume, opt fabrici în ţara de origine, Italia, Polonia, Tunisia şi China, cu afaceri de 1,127 miliarde euro raportate în 2018...
În România, compania are 12 angajaţi, un depozit logistic la Braşov şi un birou central în Bucureşti, dar şi o reţea de parteneri şi reprezentanţi teritoriali care asigură acoperirea la nivel naţional.
-----------------------------------
Somfy România, lider în furnizarea de sisteme de control automatizat pentru tehnica de umbrire şi acces în locuinţe şi clădiri comerciale, dar şi un jucător cheie pentru soluţii smart home, estimează afaceri în creştere cu 20% în anul 2019, comparativ cu 2018, când acestea au atins două milioane de euro.
Pionier în motorizarea echipamentelor de umbrire pentru locuinţe şi ulterior în sisteme de automatizare pentru clădiri rezidenţiale şi comerciale, Somfy produce 20 de milioane de motoare anual, la nivel global, şi a raportat afaceri de 1,127 miliarde euro în 2018.