Piaţa de fuziuni şi achiziţii din România a avut un început de an lent, cu 15 tranzacţii cu o valoare de 170 milioane euro, încheiate în primul trimestru. Însă perspectivele de redresare pe termen scurt există, alte 55 de tranzacţii fiind anunţate în perioada menţionată, arată datele analizate de PwC România.
Numărul scăzut al tranzacţiilor închise la acest moment, în ciuda numeroaselor tranzacţii anunţate (dar nefinalizate încă), semnalează faptul că, în următoarele trimestre, vor fi încheiate semnificativ mai multe tranzacţii. Cele 55 de tranzacţii anunţate, cu 13% mai puţine decât în primele trei luni ale anului trecut, au o valoare cumulată de 1,7 miliarde euro.
Cele mai mari tranzacţii anunţate, dar nefinalizate încă, sunt:
- Achiziţia OTP Bank de către Banca Transilvania într-o tranzacţie estimată la peste 340 milioane euro, care în prezent aşteaptă aprobarea Consiliului Concurenţei;
- O nouă tranzacţie a grupul Bimbo pe piaţa românească, după ce în 2023 a cumpărat liderul local al pieţei de panificaţie Vel Pitar. De această dată, grupul mexican a achiziţionat 6 fabrici de pâine aparţinând societăţii Trei Brutari SA printr-o tranzacţie estimată la 100 de milioane de euro;
- Globalworth, cel mai mare proprietar de clădiri de birouri din România, a vândut o parte din portofoliul logistic local către CTP într-o tranzacţie estimată la 70 milioane de euro.
Dintre operaţiunile finalizate în primul trimestru se remarcă tranzacţia prin care PPC Renewables, subsidiara locală a grupului elen PPC, proprietarul Enel România, a finalizat achiziţia unui parc eolian cu o capacitate totală instalată de 84 MW aparţinând Land Power SRL, parte din grupul Lukoil.
Consolidarea pieţei este vizibilă şi printr-o serie de tranzacţii de mici dimensiuni (majoritatea sub 10 milioane de euro), în care companiile antreprenoriale sunt asimilate în principal marilor conglomerate sau jucătorilor strategici locali, iar într-o proporţie mai mică de către fondurile de investiţii, care generează, la fel ca în anul anterior, doar 10% din numărul şi valoarea tranzacţiilor realizate în piaţa locală.
Astfel, 13 din cele 15 tranzacţii încheiate în primele trei luni ale anului au avut de partea cumpărătorului un investitor strategic, restul fiind realizate de fonduri de investiţii.
Din perspectivă sectorială, energia (18,18%), produsele şi serviciile industriale (16,38%) şi imobiliarele (14,55%) au generat mai mult de 50% din volumul şi valoarea tranzacţiilor anunţate în primul trimestru al acestui an. De asemenea, sectorul financiar şi cel al serviciilor de sănătate private şi-au menţinut prezenţa tradiţională în topul sectorial din piaţa fuziunilor şi achiziţiilor, continuând să genereze tranzacţii în tendinţa de consolidare în jurul marilor jucători.
Sectoarele care au resimţit o încetinire din perspectiva volumului de tranzacţii sunt bunurile de larg consum şi tehnologie, media şi telecomunicaţii, unde a fost înregistrat un număr mai redus de tranzacţii faţă de aceeaşi perioadă anului trecut, dar de la care se aşteaptă o revenire rapidă în perioada următoare.
Comparativ, în primul trimestru din 2023, cele mai multe tranzacţii au fost în sectorul produselor şi serviciilor industriale (17,4%), bunuri de larg consum (17,4%) şi IT&C (15,8%), urmate de energie (12,7%) şi imobiliare (11,1%).
Pe fondul aşteptărilor de scădere a inflaţiei în trimestrele următoare, dar şi în 2025, precum şi în contextul stabilităţii dobânzii de politică monetară, se anticipează creşterea nivelului de încredere a investitorilor în redresarea economică, cu impact pozitiv direct în piaţa de fuziuni şi achiziţii. Sentimentul pozitiv al investitorilor este susţinut şi de date macroeconomice încurajatoare, de excesul de lichiditate din pieţele financiare din regiune şi respectiv ambiţiile de dezvoltare a mediului de afaceri, inclusiv prin digitalizarea şi modernizarea întreprinderilor, pentru a rămâne relevante în viitor.
Anul trecut, piaţa de fuziuni şi achiziţii din România a înregistrat 189 de tranzacţii finalizate, cu o valoare de 4,3 miliarde de euro, în scădere cu circa 20% faţă de 2022, când ajunsese la 5,2 miliarde de euro. Rezultatul de anul trecut a fost susţinut în mare parte de tranzacţia prin care grupul elen PPC a cumpărat Enel România, tranzacţie în valoare de 1,3 miliarde euro.
În cazul în care sunt luate în considerare atât tranzacţiile finalizate, cât şi cele semnate dar nefinalizate, anul trecut s-au înregistrat 241 de deal-uri, cu o valoare totală de 7,7 miliarde euro. Multe dintre tranzacţiile semnate anul trecut au fost anunţate însă în ultimul trimestru, urmând să fie finalizate în acest an, precum achiziţia de peste un miliard de euro a reţelei Profi de către Mega Image sau a Alpha Bank de către Unicredit.