Distribuirea kit-urilor medicale pentru răniţii din Colectiv a fost reluată după ce o problemă de comunicare dintre Crucea Roşie şi Unifarm, firma care aprovizionează medicamentele necesare, a stârnit controverse faţă de preţurile kit-urilor, relatează Mediafax.
Kit-urile cu medicamente şi creme pentru răniţii în urma incendiului din Colectiv sunt mai nou personalizate, după ce au fost, vreme de câteva săptămâni, în centrul unei dispute mediatice între Crucea Roşie din România şi Unifarm, companie din subordinea Ministerului Sănătăţii.
Iniţial, kit-urile nu au fost personalizate după nevoile fiecărui pacient, însă mai mulţi răniţi au atras atenţia că acea componenţă standard pe care au avut-o cele 70 de kit-uri distribuite de Unifarm nu corespundea cerinţelor tuturor. În plus, cremele şi gelurile pentru tratarea arsurilor pe care le conţineau kit-urile nu ajungeau la totalul de 2.800 de lei, cât s-a comunicat iniţial că este costul lor.
În urma acestor plângeri, Crucea Roşie a comunicat pe 29 ianuarie, prin intermediul unui comunicat, că nu va onora nicio plată pentru kit-urile medicale până nu se va primi clarificările necesare, legat de situaţia kit-urilor medicale, de la instituţiile implicate.
Crucea Roşie a spus că nu a primit niciun document sau vreo factură în acest sens de la Unifarm, motiv pentru care nu a achitat kit-urile distribuite până acum.
Însă, situaţia arată altfel din perspectiva celor de la Unifarm.
Directorul companiei, Adrian Ionel, a explicat pentru Mediafax că în baza acordului semnat între Unifarm şi Crucea Roşie, urmează să le trimită o factură cu toate produsele achiziţionate la sfârşitul perioadei de distribuire.
El a detaliat şi cum s-au produs evenimentele din punct de vedere cronologic.
După tragedia din Colectiv, în perioada post-externare a pacienţilor din spitale, Crucea Roşie a venit cu ideea să distribuie kit-uri, soluţia lor având costuri de cumpărare cu 30% - 40% mai mari decât cele obişnuite, a explicat Adrian Ionel.
"Le-am zis că vor cheltui bani în plus, fiindcă au vrut iniţial să se ducă să cumpere de la farmacii. Atunci ne-au cerut ajutorul şi am încheiat un acord. Kit-urile sunt stabilite de o comisie de medici şi de Ministerul Sănătăţii. Iniţial s-a agreat, după aceea nu ştiu ce s-a întâmplat, că a mai durat o lună şi ceva de zile timp în care au tot negociat, nu numai dânşii, ci şi alte două-trei fundaţii, cu Ministerul Sănătăţii. Cert e că după o lună de zile au ajuns la acea soluţie pe care noi le-am propus-o iniţial. Ne-am apucat de lucru, am primit un kit iniţial format dintr-un număr de 30 de repere, care costau 2.800 de lei. Am căutat produsele din kit, i-am sunat pe cei de la Crucea Roşie şi le-am comunicat că produsele nu sunt integral în ţară, durează până se comandă. Crucea Roşie şi Ministerul Sănătăţii ne-au spus: daţi drumul urgent la ce aveţi, pentru pacienţi. Noi le-am dat drumul în componenta în care erau atunci, urmând ca ulterior să completăm cu restul substanţelor pe măsură ce ele vin. Asta a fost toată povestea. Aşa au ajuns să coste 1.250 - 1.500 aceste kit-uri care urmau să fie completate. În momentul de faţă, prin personalizare se pot ajunge şi la comenzi de 5.000 de lei", a detaliat directorul Unifarm.
El a spus că, de la caz la caz, o cremă poate să valoreze între 10 lei şi 300 - 400 de lei.
Ionel a mai spus că la sfârşitul operaţiunii va fi întocmită o factură, care va fi trimisă Crucii Roşii conform acordului scris dintre părţi, dar a adăugat că le-a transmis celor de la Crucea Roşie care sunt preţurile pentru fiecare componentă în parte şi care sunt cheltuielile logistice făcute de Unifarm
"Dacă nu ne înţelegem, vom aplica toate metodele pe cale amiabilă. Le punem la dispoziţie ce doresc. Banii nu contează şi vă spun sincer, chiar dacă cei de la Crucea Roşie nu vor dori să plătească, nu îmi pun nicio problemă, ne asumăm noi", a spus directorul Unifarm Adrian Ionel.
În ceea ce priveşte o posibilă soluţionare în instanţă a neînţelegerii dintre cele două entităţi, el a spus că niciodată nu preferă această cale şi că Unifarm nu a mai avut probleme cu niciunul dintre partenerii de până acum.
Între momentul apariţiei comunicatului de presă al Crucii Roşii şi reluarea distribuirii kit-urilor, Andrei Ionel spune că nu a mai avut comunicare directă prin telefon cu reprezentanţii Crucii Roşii.
"Şi pe noi ne-a surprins declaraţia de presă a celor de la Crucea Roşie, e o declaraţie foarte agresivă, făcută prematur şi înainte de finalizarea a ceea ce aveam de finalizat. Am încercat să-l contactez pe domnul Ioan Lefter (directorul general al Crucii Roşii) după ce au dat acest comunicat, doar că nu a răspuns la telefon. E prima oară când lucrăm cu ei şi în mod clar şi ultima. Nu ne plac lucrurile acestea, nouă ne place să fim transparenţi, de aia şi punem pe site cam tot ce facem şi mai ales, fiind companie a statului, nu ne permitem nicio mizerie de genul acesta, de care s-a insinuat. Se poate ajunge în judecată, dar niciodată nu preferăm această cale, noi niciodată nu am avut probleme cu niciunul dintre partenerii noştrii până în acest moment, nu avem litigii pe aceste probleme", a încheiat directorul Unifarm.
De cealată parte a disputei, Crucea Roşie susţine într-un răspuns pentru agenţia citată că în momentul în care au fost atenţionaţi de victime că acest kit este doar parţial util, au solicitat Ministerului Sănătăţii să personalizeze conţinutul kitului în funcţie de nevoile fiecărui pacient.
"Spitalele au început deja să trimită necesarul de medicamente pentru fiecare pacient către Unifarm. În data de 2 februarie, conform informarii Unifarm, la Spitalul Militar s-au livrat creme si geluri pentru fiecare pacient aflat în evidenţele acestora. Şi Spitalele Floreasca si Bagdasar Arseni au transmis necesarul de medicamente către Unifarm şi se va face distribuţia în cel mai scurt timp. Practic, procesul de distribuire a kit-urilor nu a fost oprit. În acest moment pacienţii primesc kit-urile medicale pe baza necesarului transmis de medicii curanţi, aşa cum am solicitat. Nu sunt neînţelegeri cu Unifarm", susţin cei de la Crucea Roşie.
În tot acest episod, rolul Ministerului Sănătăţii rămâne acela de a stabili componenţa kit-uri şi de a aduna datele de la spitale pentru centralizare, ca apoi să le tirmită mai departe la Crucea Roşie şi la Unifarm.