Folosirea nesupravegheată a programelor tip ChatGPT de către elevi le afectează creativitatea, creşte riscul de fraudă şi scade calitatea actului de învăţare

A.F.
Miscellanea / 15 septembrie 2023

 Folosirea nesupravegheată a programelor tip ChatGPT de către elevi le afectează creativitatea, creşte riscul de fraudă şi scade calitatea actului de învăţare

Jumătatea lunii septembrie a marcat începutul unui nou an şcolar, iar aproape 2,7 milioane de elevi s-au întors sau au intrat pentru prima dată în băncile şcolii. Odată cu debutul primului modul din anul şcolar 2023/2024, elevii reiau temele şi sarcinile primite din partea cadrelor didactice. Profesorii vor avea de verificat nu doar conţinutul lucrărilor predate, ci şi sursa realizării lor, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform comunicatului, anul acesta şcolar, mai mult decât precedentul, va marca o creştere a utilizării programelor de creare de conţinut bazate pe sisteme de inteligenţă artificială folosite de elevii din România. Aceştia au deja la dispoziţie o serie de instrumente care generează cu uşurinţă conţinut scris şi de care s-ar putea folosi pentru a le realiza sau completa sarcinile primite la şcoală. Accesul elevilor la astfel de instrumente este unul facil în condiţiile în care cele mai multe dintre platforme oferă programele în mod gratuit.

Penman, platforma românească de creare de conţinut scris, cu aproape 200 de freelanceri şi copywriteri înscrişi, lansează astfel un avertisment asupra pericolului folosirii fără supraveghere a instrumentelor de inteligenţă artificială la scară largă în rândul elevilor strict cu scopul de a rezolva sarcini în locul lor. Utilizate pentru a genera conţinut, de exemplu pentru a realiza teme, compuneri, referate sau chiar lucrări mai complexe, acestea vor facilita pe termen scurt rezulte şcolare foarte bune pentru elevi. Dar, în acelaşi timp, o astfel de abordare va duce la o scădere a calităţii actului de învăţare. Pe termen lung, content writerii Penman estimează că aceste practici vor avea un efect negativ asupra dezvoltării capacităţii de analiză, sinteză şi a procesului de creativitate a elevilor.

Tocmai de aceea, în lipsa unui control din partea cadrelor didactice şi a părinţilor, dezvoltarea programelor de creare de conţinut, care au la bază instrumente de AI (Inteligenţă Artificială) precum ChatGPT, Bard, Bing Chat sau GPT-4 poate creşte substanţial riscul de plagiat şi fraudă. Cu alte cuvinte, estimarea este că "elevul" ChatGPT va fi cel care va rezolva anumite sarcini şi teme primite de elevi în următorul an şcolar în locul acestora.

Ovidiu Neag - co-fondator şi CEO Penman

"Învăţăm să gândim, nu să apăsăm pe butoane. ChatGPT este doar un instrument, iar educaţia rămâne responsabilitatea noastră. Nu interzicem cărţile pentru că le citim, aşa că nici inteligenţa artificială nu ar trebui interzisă, ci înţeleasă şi gestionată în şcoli. Elevii trebuie să înţeleagă că deşi pot folosi un astfel de program care să le realizeze în doar câteva minute o temă care altfel le-ar fi luat câteva ore, în realitate, îşi fac rău singuri. Dincolo de practica imorală, interesul lor este să înveţe şi să îşi dezvolte abilităţile şi competenţele într-un mod sănătos şi solid."

Ca să încerce să ţină sub control acest fenomen, o serie de şcoli din sistemul preuniversitar, dar şi din cel universitar, au decis să interzică folosirea unor astfel de instrumente. Astfel, în Statele Unite ale Americii, şcolile din New York, Los Angeles, Seattle şi Baltimore au interzis utilizarea ChatGPT în întreaga reţea şcolară din districtele respective. În Franţa, una dintre cele mai mari universităţi, Science Po a interzis de asemenea accesul studenţilor la ChatGPT din cauza riscului ridicat de plagiat sau fraudă. Aceeaşi decizie a fost luată şi de alte universităţi din Australia, Noua Zeelandă şi India.

ChatGPT îi poate ajuta pe profesori şi elevi dacă este folosit în scop creativ

Specialiştii Penman recomandă utilizarea programelor AI de generare de conţinut strict sub supravegherea cadrelor didactie şi într-o formă în care să poată fi folosite de elevi ca un instrument de ajutor, nu de fraudă. ChatGPT şi alte programe similare ar trebui folosite pentru a-i ajuta pe elevi în procesul de educaţie, nu pentru a înlocui factorul uman.

De exemplu, elevii pot folosi AI pentru a documenta mai uşor un subiect sau o temă, pentru a le oferi acces la informaţie într-o manieră mai facilă şi mai uşor de înţeles, lucru care ar putea să îi ajute să rezolve mai uşor temele sau sarcinile primite de la profesori.

În acelaşi timp, cadrele didactice pot folosi platformele AI de creare de conţinut pentru a genera şi realiza exerciţii interactive cu elevii, pentru a personaliza procesul de învăţare, pentru a se documenta suplimentar şi pentru a dezvolta capacitatea elevilor de analiză şi sinteză. ChatGPT poate deveni un asistent al cadrelor didactice şi, în acelaşi timp, îi poate pregăti pe elevi pentru adaptarea la o piaţă a muncii în care astfel de instrumente vor fi omniprezente.

Un studiu realizat de Walton Family Foundation în luna iulie 2023, citat de revista Time, arată că 73% dintre profesorii chestionaţi au auzit de ChatGPT, iar 33% dintre ei au folosit acest instrument pentru "a genera idei creative la ore".

Ovidiu Neag - co-fondator şi CEO Penman

"Chat GPT este un instrument ce poate transforma procesul de învăţare într-o experienţă captivantă şi personalizată. Cu orientare corectă şi supraveghere adecvată, el poate deveni un partener valoros în educaţie, deschizând uşi spre explorarea creativităţii, aprofundarea cunoştinţelor şi dezvoltarea gândirii critice în era digitală."

Instrumente de verificare a "trişorilor"

Pentru a verifica dacă un text sau o lucrare este scrisă cu ajutorul unui program bazat pe AI, profesorii pot apela la unele instrumente care pot detecta astfel de texte. În funcţie de programul ales, acesta poate avea o acurateţe mai mare, poate fi gratuit sau poate detecta în principal textele scrise iniţial în limba engleză. Iată 5 dintre cele mai utile şi mai folosite dintre ele:

AI Text Classifier

Este un instrument de verificare creat chiar de Open AI, compania care a lansat ChatGPT. AI Text Classifier este gratuit şi generează o verificare chiar a textelor scrise cu ajutorul ChatGPT. Momentan, nu este foarte exact dacă textele nu sunt scrise în limba engleză sau sunt scrise de copii.

ZeroGPT

Prin simpla copiere a textului suspectat a fi generat de AI, ZeroGPT va da un verdict care are o rată de acurateţe de 98%, conform producătorului. După activarea butonului "detectează textul", răspunsul va fi sub forma: "Textul a fost generat de AI" sau "Textul a fost generat de o persoană".

Copyleaks

Similar cu GPTZero. Poate detecta dacă textul a fost scris de inteligenţa artificială. Va oferi un răspuns sub forma: "Human text detected" sau "AI content detected".

Writen AI Content Detector

Poate detecta textele scrise de programe precum ChatGPT (Open AI) sau Bard (Google). Dimensiunea maximă a unui text care poate fi verificat este de 1.500 de caractere.

Winston AI

Un instrument creat special pentru profesori şi oamenii care lucrează în sistemul de învăţământ. Poate detecta textele scrise cu ajutorul programelor AI precum ChatGPT, GPT-4, Bard sau Bing Chat.

Compania care a dezvoltat Winston AI susţine că rata de succes în detectarea textelor scrise de inteligenţa artificială este de 99,6%.

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb