Reporter: Cum caracterizaţi piaţa noastră financiară, comparativ cu cele din regiune?
Dan Maşut: Piaţa serviciilor financiare este un pilon esenţial al economiei, adaptat momentului în care se află o ţară, iar România ultimilor ani a experimentat transformări semnificative determinate de progresele tehnologice, aşteptările în schimbare ale clienţilor şi reglementările în evoluţie.
România este, în continuare, o ţară cu un procentaj ridicat al plăţilor în numerar, însă piaţa plăţilor digitale oferă numeroase oportunităţi. Obiectivul nostru ca furnizor de soluţii de plăţi digitale este de a avea un rol transformator în această direcţie şi de a contribui la digitalizarea mediului de business local. În prezent, în România, doar 30% din plăţi sunt efectuate prin carduri. În Turcia, pe de altă parte, unde Token Financial Technologies (TOKEN) este liderul pieţei de profil, peste 70% din plăţi sunt realizate prin carduri.
Reporter: Cum caracterizaţi modul în care consumatorii răspund la digitalizarea rapidă a economiei?
Dan Maşut: Dezvoltarea digitală a României a început şi este ireversibilă, iar accelerarea procesului depinde mai ales de serviciile pe care le vor oferi mediul de afaceri şi cel guvernamental. Apariţia tehnologiilor digitale a propulsat mediul de business într-o nouă eră a confortului şi accesibilităţii, iar răspunsul consumatorilor este specific unei generaţii tech savvy.
La nivel general, companiile utilizează soluţii digitale pentru a eficientiza procesele şi a îmbunătăţi experienţa clienţilor. În mod specific, în piaţa financiară, companiile le permit clienţilor să îşi acceseze conturile, să efectueze tranzacţii şi să îşi gestioneze remote finanţele. Este evident că atenţia s-a mutat către consumator, de aici şi una dintre tendinţele proeminente de plată din ultimii ani de adoptare pe scară largă a plăţilor contactless şi mobile. Aplicaţiile de portofel mobil le permit utilizatorilor să îşi stocheze, în siguranţă, informaţiile de plată şi să efectueze tranzacţii printr-o simplă atingere.
Reporter: Cât de educaţi consideraţi că sunt clienţii din România, pe o axă de la 1 la 10, în privinţa operaţiunilor financiare online?
Dan Maşut: În continuare, România este o ţară unde numerarul este metoda preferată de plată. Este evident că adopţia operaţiunilor financiare online este, în primul rând, apanajul generaţiilor tinere, în ceea ce priveşte utilizatorul final. În acest sens, un barometru al domeniului este sectorul comerţului electronic, care a crescut fără precedent începând din 2020. Platformele de shopping online, indiferent de dimensiuni, au adoptat metodele digitale de plată ca mijloc de a îmbunătăţi experienţa clienţilor şi de a creşte vânzările. Integrarea opţiunilor sigure de plată a extins opţiunile consumatorilor şi a facilitat tranzacţiile fără numerar, oferind un plus de încredere în mentalul colectiv, unde, însă, este normal să existe o reticenţă la schimbare.
În mediul de business, operaţiunile online vor accelera pe măsură ce statul va creşte gama serviciilor sale digitale. e-Factura este una dintre iniţiativele, care, deşi criticată de multă lume, considerăm că va aduce în final mai multă transparenţă în mediul de afaceri şi va contribui la scăderea evaziunii fiscale.
Reporter: Ce ar trebui făcut pentru ca nivelul de educaţie financiară să crească?
Dan Maşut: Cu toate că nu este un trendsetter în domeniul plăţilor, România reuşeşte să implementeze tehnologii moderne, pe care publicul larg le adoptă pe măsură ce se convinge de confortul pe care acestea îl oferă şi, mai ales, de siguranţa tranzacţiilor.
TOKEN, ca lider de piaţă în Turcia, are o experienţă vastă, atât ca producător de tehnologii noi, cât şi ca prestator de servicii de plăţi şi ne dorim ca piaţa din România să beneficieze de aceste atuuri ale noastre. Avem în plan să introducem în România tehnologii şi dispozitive noi, eficiente, pentru a sprijini comercianţii şi consumatorii finali şi, astfel, să contribuim la educarea pieţei pe toate nivelurile.
Reporter: Ce servicii oferiţi, mai exact, şi cu cine lucraţi?
Dan Maşut: În portofoliul nostru oferim soluţii pentru fiecare canal de distribuţie şi tip de utilizator, sub brandul Odero, brandul comercial al produselor Token. OderoPOS, spre exemplu, este platforma de management tranzacţii şi aparate POS fabricate în cadrul grupului, OderoPAY este soluţia de acceptare a plăţilor online, iar OderoTAP, POS pe telefonul mobil.
POS-urile pe care le administrăm sunt realizate intern - grupul produce case de marcat şi terminale de plată, sub brandul Beko, încă din 1985. Terminalele noastre de plată sunt moderne, performante, dotate cu tehnologie Android, ce oferă stabilitate şi compatibilităţi crescute. TOKEN a adus în România conceptul de one-stop-shop în materie de soluţii de plăţi digitale, integrate, sigure, rapide şi uşor de utilizat. Comercianţii care vor opta pentru POS-urile noastre vor putea beneficia inclusiv de opţiunea de a utiliza un singur terminal de plată, reducând astfel costurile afacerii lor. În plus, gestiunea plăţilor va deveni o operaţiune facilă, iar echipele noastre le vor asigura mentenanţa atât la punctele de vânzare, cât şi remote.
Recent, am lansat şi un produs dedicat benzinăriilor: prima casă de marcat self-service OderoPOS. Acest terminal de plată outdoor, care încorporează tehnologia Android 9, permite plăţi contactless neasistate, astfel că poate contribui la fluidizarea plăţilor şi, implicit, la un aflux mai mare de clienţi.
Pe lângă POS-uri, mai oferim sprijin şi în zona de e-commerce, prin platforma de plăţi online OderoPAY, care oferă soluţii inovatoare de plată, utilizând terminale virtuale puse la dispoziţie de către bănci. Dincolo de tehnologia avansată şi valoarea terminalelor noastre, deţinem şi expertiza care a propulsat Token Financial Technologies în poziţia de lider fintech în Turcia. În concluzie, putem oferi, pe de o parte, băncilor, terminale şi infrastructură, coroborate cu expertiză software, iar pe de altă parte, putem prelua integral managementul serviciilor de plată pentru comercianţi, odată ce vom primi autorizarea din partea Băncii Naţionale a României.
Reporter: Cum evoluează activitatea Token pe piaţa românească?
Dan Maşut: TOKEN este prezent în România de aproximativ un an, perioadă în care am lucrat intens la reconfigurarea întregului portofoliu de aplicaţii informatice, la pregătirea terminalelor şi am identificat nevoile clienţilor şi ale autorităţilor. De asemenea, aşteptăm undă verde de la Banca Naţională a României să devenim instituţie de plată autorizată şi am încheiat parteneriate strategice care ne susţin strategia de dezvoltare. În paralel, beneficiem de susţinerea şi expertiza companiei-mamă din Turcia, care administrează pe piaţa de acolo 800.000 de terminale active. Cât priveşte noua noastră echipă de specialişti din Bucureşti, împreună suntem orientaţi spre creştere şi uniţi de ideea că o Românie digitalizată este cheia unei societăţi civilizate.
Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din piaţă?
Dan Maşut: O piaţă în care activează mai mulţi jucători de top este o piaţă a consumatorului, pentru care fac diferenţa serviciile complete, incluzând întreaga gamă de tipuri de plată: cu cardul, prin open banking, plata în rate, atât cu card de credit, cât şi prin servicii de tip Buy Now Pay Later etc.
În continuare, în România, serviciile de plată sunt oferite mai ales de bănci, formulă care a corespuns stadiului timpuriu al acceptării plăţilor fără numerar. Însă, pe măsură ce tehnologia a contribuit semnificativ la creşterea gradului de sofisticare a serviciilor de plăţi, această activitate gestionată doar de bănci şi-a atins limitele. În Turcia, spre exemplu, TOKEN găzduieşte aplicaţiile băncilor pe terminalele sale şi comunică direct cu platformele comercianţilor, iar operaţiunile se finalizează mult mai rapid - instant am zice. Pentru noi, în România, băncile nu sunt competitori, împreună putem dezvolta servicii complementare. În acelaşi timp, băncile ne-ar putea permite să ne implicăm mai mult în acest segment de activitate în care avem expertiza şi infrastructura necesare pentru a-l duce la nivelul următor, cerut de comercianţi, iar ele şi-ar putea optimiza costurile interne redirecţionându-şi resursele spre core businessul lor.
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la acest an?
Dan Maşut: Suntem foarte aproape de a obţine autorizaţia de la BNR; vom deveni, astfel, prima instituţie de plată non-bancară, autorizată conform cadrului de reglementare specific PSD2 - o directivă europeană ce produce schimbări ireversibile pe piaţa serviciilor financiare, în beneficiul consumatorilor şi companiilor. Acest lucru ne va permite să fim independenţi şi să deţinem propriul portofoliu de clienţi locali, situaţie în care vom putea să construim şi să calibrăm produsele noastre pentru a răspunde nevoilor unei arii mai mari de beneficiari. Astfel, vom putea fi în măsură să identificăm nevoi încă neadresate ale consumatorilor/comercianţilor şi să le transformăm în produse fiabile. Un exemplu ar fi posibilitatea ca oamenii să acceseze rate fără dobândă direct de la comercianţi, indiferent de banca emitentă a cardului. Ne dorim să contribuim la optimizarea serviciilor de plăţi în România şi integrarea cât mai multor aplicaţii în sistemele de plată digitale, ajutând comercianţii să-şi gestioneze mai eficient afacerile.
Având drept model succesul celorlalte două subsidiare de aici ale grupului Koç, Arctic şi Ford Craiova, considerăm că şi Token Financial Technologies va deveni un jucător de încredere pe piaţa plăţilor digitale din România. De altfel, ţara noastră este primul stat din afara Turciei în care TOKEN a ales să investească, iar experienţa din România ne va oferi posibilitatea extinderii şi pe alte pieţe europene, acolo unde grupul Koç, cel mai mare holding privat din Turcia, are deja expunere.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 13:16)
plata cash nu e muscata periodic de sacali...plata cu cardul este muscata la tot pasul....
sacali cat cuprinde la toate colturile... gata sa muste... la plati electronice...
s c c r e t
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 13:59)
E corect ceea ce spui, dar pe de alta parte mita e mereu cash! Electronic musca cate putin, cash musca deodata si mult! Nu sti cum e mai bine!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 15:02)
Mita se plateste si electronic... asa zisele contracte de consiliere, consultanta sau cum vrei sa spui..
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 16:51)
Mita se plateste mai mult electronic pe glob decat in cash!
Rapoartele Mancii Mondiale si IMF specufica calr ca se fura electronic intre 3-5% direct de la sursa emitentului... adica cat mai aproape de robinetul principal de creeare bani!
s c c r e t
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 16:52)
La astia adaugam si cei 10% practicati ca spaguta pe piata, dupa ce se trece de primele 2-3 piloane de emitenti principali!
s c c r e t
2. atentie la neatentie!
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 18:47)
De cate aori ati auzit: au cazut serverele ANAF, MAI, BCR, CEC, etc ... sau: atac tip psihing la xxx, sau: bazele de date ale xxx au fost copiate/furate .... Daca banca la care iti tii tu banii electronici maine spune ca bazele de date au fost ,,compromise" si datele au fost pierdute in proportie de 90%, Tu cu ce te alegi???
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2024, 21:05)
te poti alege simultan cu o masa monetara noua creeata total devalorizata!
ca si despagubire x y z si a b c... daca ai ghinionul banii tai nu sunt banii tai conform legilor bancare... si deci te poti alege cu hartii promisiuni actiuni sau corporate de plata... unde tre sa stai toata depresia cu promisiunea blocata iar cana alta generatie nascuta in piata creste si se uita trecutul piata sa isi revina si sa participe iar la extaz speculativ... abea atunci ai sansa de un alt exit. Gen ce se cam intampla de ceva vreme prin Grecia Gipru... cu intarziere in Spania Italia Portugalia... inca in spate!
s c c r e t