Stimate Domnule Presedinte,
Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie vă supune atenţiei a doua petitie prin care solicităm trimiterea spre reexaminare Parlamentului a legii 255/2024 votata in Camera Deputatilor, in data de 26 Inunie 2024, conform unui comunicat remis redacţiei.
Succint, va prezentam 7 motive:
1.Efectul retroactiv al legii: impunerea stocării şi pentru sistemele existente/realizate în trecut. Legea 255/2024 este practic o anulare a măsurii de compensare cantitativă/financiară, contrar promisiunii iniţiale potrivit căreia aceasta va rămâne în vigoare/neschimbată până în 2030. Se încalcă Legea 123/2012 a mecanismului compensării cantitative prin OUG 143 din 2021, care încurajează prosumatorii să injecteze în reţea cantităţi mari de energie electrică în reţelele de joasă tensiune.
2.Efecte contrare Programului guvernamental "Casa Verde": Zeci de mii de beneficiari ai programului de ajutor de stat care şi-au obţinut Avizul Tehnic de Racordare la reţea în 2022 şi 2023 nu pot modifica instalatiile existente timp de 6 ani conform normelor de instalare. Practic, termenul de 2027 pentru montajul acumulatoarelor nu se poate aplica la zeci de mii de beneficiari ai programului "Casa Verde".
3.Expimare pe tot parcursul amendamentului aprobat care naste confuzie si neclaritate
La început se vorbeşte despre prosumatorii cu puteri cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, dar imediat la punctul (9) se menţionează că inclusiv prosumatorii cu puteri de peste 3 kW monofazic au obligaţia de a instala capacităţi de stocare. Acest alineat este neclar, creează confuzie şi poate duce la interpretări eronate din partea ANRE sau a jucătorilor din piaţa de energie. Este anormal să se compare puterea unui sistem de stocare a energiei electrice cu puterea totală a sistemului fotovoltaic. Când discutăm despre stocare, trebuie luată în considerare capacitatea de stocare. O instalaţie de stocare poate fi exploatată la diferite puteri. Astfel, orice raportare a capacităţii de stocare la puterea instalată (30% sau 50%) este neclară şi poate duce la confuzii grave în interpretarea legii şi în procesul de aplicare a ei.
4.Legea nu prevede o schemă de sprijin pentru prosumatori, care să fie şi pentru schimbarea invertoarelor on grid cu hibrid şi pentru instalaţii de stocare. Costurile de schimbare a invertorului şi achiziţionarea de acumulatori variază între 2000 şi zeci de mii de euro în funcţie de puterea instalată.
5.Ne-transparenţa decizională: Prin votarea unui amendament susţinut de orice partid în câteva ore, fără consultarea părţilor, se încalcă grav:
-Recomandarea Rec 2001(19) a Comitetului de Miniştri ai CE către statele membre privind participarea cetăţenilor la viaţa publică locală.
-Liniile directoare privind participarea civilă în luarea deciziilor politice, adoptate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei pe 27 septembrie 2017 - Codul de bune practici pentru participarea civilă în procesul de luare a deciziilor (2009).
-Legea Transparenţei Decizionale (Legea nr. 52/2003).
-Parteneriatul Public-Privat (Legea nr. 233/2016).
6.Programe cu finanţare guvernamentală sau europeană puse în pericol de stopare după iniţierea lor: Dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, există un risc major de blocaj pentru proiectele de producţie a energiei electrice din surse regenerabile, aflate în diverse etape de implementare. Fie că discutăm despre investiţii private sau publice, cu sau fără finanţare europeană sau guvernamentală, riscul de blocaj sau chiar de renunţare la aceste proiecte este major. Pierderile pentru sectorul privat şi pentru bugetul de stat nu au fost anticipate şi nu a fost prezentat un studiu de impact.
7.Romania nu isi pemite sa limiteze injectia de energie VERDE a sute de mii de prosumatori din 2027 incolo. Situaţia de facto cu consumuri mari si importuri diurne de energie demonstrează cat este de utila aceasta energie disipata local de prosumatori in reţelele de joasa tensiune in localităţi urbane. In plus, Romania încalcă TOATE tratatele si hotărârile Comisiei Europene privind tranziţia spre o energie verde si nepoluanta adoptând aceasta lege.
Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm trimiterea spre reexaminarea a Legii 255/2024.