Se aşteaptă ca în SUA şi în Europa să se înregistreze o încetinire a cererii şi a vânzărilor de vehicule electrice (VE) pe termen scurt, în timp ce China va înregistra o creştere constantă, potrivit celui mai recent studiu EY Mobility Lens Forecaster, un instrument de prognoză bazat pe inteligenţă artificială (AI) care oferă o perspectivă pentru volumele de înmatriculări de vehicule uşoare până în 2050, conform unui comunicat transmis redacţiei.
În SUA, ratele ridicate ale dobânzilor, infrastructura de încărcare inadecvată şi condiţiile economice incerte au alimentat îngrijorările legate de accesibilitate şi autonomie. Aceasta a dus la o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice, estimându-se o stagnare pe termen scurt. Europa este afectată de preţurile ridicate, de incertitudinea economică şi de infrastructura inadecvată, ceea ce încetineşte adoptarea vehiculelor electrice (VE). În timp ce alte părţi ale lumii se confruntă cu o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice, China rămâne pe creştere, urmând ca vehiculele electrice cu baterii (BEV) să reprezinte peste 50% din totalul vânzărilor până în 2030 - cu doi ani mai repede decât sugerau previziunile anterioare. În ciuda încetinirii actuale a vânzărilor de vehicule electrice în SUA şi Europa, previziunile pe termen lung rămân neschimbate, aşteptându-se ca BEV-urile să reprezinte 50% din vânzări până în 2030 în Europa şi 2033 în SUA, potrivit comunicatului.
În pofida întârzierii obiectivelor guvernamentale şi a incertitudinii privind politicile în materie de EV după viitoarele alegeri prezidenţiale din SUA, previziunile optimiste pentru SUA prevăd că mai multe EV-uri produse la nivel local vor impulsiona vânzările, care vor fi susţinute de restricţiile la importul de produse fabricate în afara SUA. Previziunile arată că producătorii chinezi de automobile ar urma să se confrunte cu o înăsprire a politicilor comerciale din partea UE şi a SUA, care vor impune sancţiuni mai stricte asupra importurilor de vehicule electrice, ceea ce ar duce la o scădere a vânzărilor chinezeşti la export. În acest scenariu, producătorii chinezi de vehicule electrice vor trebui să facă faţă unor bariere tarifare ridicate şi vor trebui să îşi reevalueze şi să îşi adapteze strategiile de expansiune a producţiei de vehiculele electrice.
Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, lider al sectorului Auto, producţie avansată şi mobilitate, EY România: "Piaţa vehiculelor electrice din SUA şi Europa se confruntă cu provocări legate de accesibilitate şi infrastructură, în timp ce politicile de sprijin din China impulsionează creşterea, aşa cum subliniază analiza EY. În privinţa pieţei locale, surse recente indică faptul că sectorul vehiculelor electrice din România a înregistrat o creştere semnificativă în 2023 şi continuă să se dezvolte în 2024, alimentat de stimulente guvernamentale, precum programul Rabla Plus şi o reţea de încărcare care se extinde rapid, cu peste 1.000 de locaţii. Investiţii importante din partea companiilor, precum OMV Petrom şi Enel X îmbunătăţesc această infrastructură. Avansurile tehnologice au împins autonomia vehiculelor electrice la 250-600 km, făcându-le tot mai competitive ca preţ în comparaţie cu maşinile tradiţionale", se menţionează în comunicat.