Guvernul a aprobat suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor din Fondul de rezervă bugetară cu o sumă de circa 1,67 milioane de lei. Banii urmează să fie folosiţi pentru asigurarea contribuţiei ţării noastre pe acest an la capitalul social al companiei mixte româno-bulgare care va exploata noul pod peste Dunăre Calafat-Vidin, potrivit informaţiilor publicate în Monitorul Oficial.
Construirea Podului de la Calafat-Vidin a fost finanţată din fonduri ISPA.
Partea bulgară, în baza înţelegerii cu partea română, a angajat un consultant care să ofere soluţia optimă pentru viitoarea structură de management şi să prezinte un proiect de acord bilateral, care să constituie o bază pentru viitoarele negocieri între părţi.
În 27 februarie 2013, Guvernul nostru a aprobat Acordul dintre cele două ţări pentru înfiinţarea unei entităţi comerciale mixte care să opereze noul pod combinat (rutier şi feroviar). Semnarea Acordului a avut loc la Sofia, în data de 28 februarie 2013.
La începutul lunii aprilie 2013, partea bulgară a comunicat ultima variantă a calendarului pentru inaugurarea podului, în data de 20 mai 2013, şi graficul activităţilor pentru înfiinţarea entităţii comerciale mixte, urmând că, în 22 mai, bulgarii să ne trimită un nou program al acţiunilor privind infiinţarea companiei româno-bulgare.
În conformitate cu acest program, capitalul social al noii societăţi urmează să fie subscris şi vărsat astăzi, 7 iunie 2013.
Inaugurarea podului a fost reprogramată de partea bulgară pentru data de 14 iunie 2013.
În conformitate cu articolul 11 din Acordul cadru, "România va deveni proprietarul acelei părţi de pod situate între malul românesc al fluviului şi mijlocul podului dintre cele două maluri", iar "Republica Bulgaria va deveni proprietarul acelei părţi de pod situate între malul bulgăresc al fluviului şi mijlocul podului dintre cele două maluri".
Partea care-i revine ţării noastre din pod va aparţine domeniului public al statului român şi va fi concesionată noii structuri de management a obiectivului, prin excepţie de la prevederile OUG privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică.
Societatea comercială mixtă ce urmează să fie înfiinţată şi să funcţioneze potrivit legii bulgare va funcţiona ca o companie cu capital integral al ambelor state, cu surse de finanţare de la bugetele celor două ţări până la punerea în funcţiune a obiectivului, după care va desfăşura activităţi de exploatare şi întreţinere a infrastructurii podului propriu-zis, a infrastructurii rutiere de pe pod şi a infrastructurii rutiere conexe de pe teritoriul celor două state.
Bugetul de funcţionare preconizat de la înfiinţare pentru primul an de funcţionare a podului este estimat la valoarea de 765.000 euro, partea României de participare la acest buget fiind de 382.500 euro.
Bugetul companiei va fi structurat după cum urmează: 327.000 lei - capital social împărţit într-un număr de 150 de acţiuni cu valoare nominală de 500 euro, 436.000 lei - costuri cu personalul angajat de societate, remuneraţia membrilor organelor de conducere şi supraveghere, incluzând cheltuielile cu asigurările sociale şi 904.000 lei - cheltuieli de capital şi cheltuieli pentru bunuri şi servicii.
Potrivit Ordonanţei prin care a fost aprobată suplimentarea bugetului MT pentru constituirea companiei mixte, "cel de-al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria este parte principală a axei de transport ce leagă Europa de Sud-Est şi Turcia cu Europa Centrală şi mai departe. Este un proiect inclus printre priorităţile Pactului de stabilitate pentru Europa de Sud-Est".
Acesta asigură eliminarea diferenţelor de dezvoltare socială a regiunilor transfrontaliere, sporeşte gradul de siguranţă în transport, contribuind la dezvoltarea coridorului IV Pan European de Transport. Prin înfiinţarea noii societăţi, vor fi create 45 de noi locuri de muncă, în cadrul sediului central şi al sucursalei din România.
Taxa pentru tranzitarea podului va fi de şase euro, după cum a anunţat ministrul transporturilor Relu Fenechiu.
Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule ar urma să traverseze anual podul Calafat-Vidin.
România şi Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă iniţierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.
Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Podul va avea două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Costurile construcţiei au fost estimate, iniţial, la circa 225 de milioane de euro, însă acestea au depăşit estimările, proiectul beneficiind de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.