Mai mult de jumătate dintre oameni pun tot mai des sub semnul întrebării autenticitatea conţinutului pe care îl întâlnesc online, iar 62% consideră că încrederea este un factor esenţial atunci când decid să interacţioneze cu un brand, potrivit celui de-al 18-lea raport anual Life Trends publicat de Accenture.
Reacţiile oamenilor la evoluţiile rapide ale tehnologiei sunt diferite. Creşterea utilizării inteligenţei artificiale (AI) şi a AI generative influenţează profund experienţele digitale. Deşi apreciază confortul oferit de tehnologie, tot mai multe persoane simt nevoia să analizeze cu atenţie informaţiile şi sursele, în încercarea de a regăsi un echilibru între tehnologie şi viaţa lor
de zi cu zi.
"Pe măsură ce noile tehnologii, inclusiv AI generativă, transformă experienţele cotidiene, oamenii îşi adaptează interacţiunile pentru a menţine controlul", a declarat Nick Law, Creative Chairperson, Accenture Song. "În prezent, încrederea online este o problemă critică, iar toţi utilizatorii devin tot mai atenţi la ceea ce văd şi cred. În mod firesc, această schimbare
influenţează modul în care clienţii interacţionează cu afacerile care concurează pentru atenţia lor."
Potrivit datelor colectate la nivel global, Accenture Song a identificat cinci tendinţe globale majore ale consumatorilor, care prefigurează dinamica în schimbare dintre tehnologie şi utilizatori, precum şi provocările şi oportunităţile pentru branduri în adaptarea strategiilor lor la nevoile în continuă evoluţie ale clienţilor.
Astfel, încrederea în tehnologia digitală este ameninţată de numărul crescut de escrocherii.AI generativă amplifică această confuzie, punând la încercare încrederea oamenilor în platformele digitale. Studiul arată că peste jumătate dintre oameni pun acum la îndoială autenticitatea conţinutului online. Pierderea încrederii afectează cumpărăturile online şi interacţiunile cu brandurile, 33% dintre persoane raportând atacuri cu deep-fake sau escrocherii în ultimul an. Brandurile trebuie să îşi reasigure clienţii prin crearea unor "faruri de încredere" în comunicare, comerţ şi produse.
Mai mult,datele Accenture arată că tinerii cu vârsta între 18-24 de ani au de peste două ori mai multe şanse decât cei peste 55 de ani să spună că social media le influenţează identitatea. Aproximativ două treimi dintre membrii Generaţiei Z şi Millennials recunosc că petrec mai mult timp online decât ar dori. Pe măsură ce tinerii se confruntă cu efectele negative, este nevoie de dezbatere şi acţiune pentru a găsi echilibrul şi măsurile de protecţie corecte.
Cu toate acestea, tendinţa "Decade of Deconstruction" de anul trecut a arătat că obiectivele şi priorităţile se schimbă tot mai mult. Astăzi, trei din patru consumatori îşi doresc ca firmele să răspundă mai rapid nevoilor lor în schimbare. Peste jumătate preferă răspunsuri rapide şi îndrumări, deseori apelând la informaţii colectate din mulţime pentru rezultate mai rapide, asumându-şi adesea riscuri pentru sănătate şi obiective financiare. Influencerii, care anterior se concentrau pe stil, călătorii şi muzică, îşi extind acum domeniul de activitate pentru a include aspecte fundamentale ale vieţii, precum sănătatea, bogăţia şi fericirea. Atunci când companiile nu reuşesc să ţină pasul, consumatorii se îndreaptă către "mulţimea digitală", forţând brandurile să se adapteze pentru a menţine loialitatea.
Pe măsură ce AI generativă pătrunde în mediul de lucru, demnitatea trebuie inclusă în noile aşteptări privind modul în care oamenii vor colabora cu tehnologia. Trei din patru persoane
consideră că instrumentele AI generativă sunt utile la locul de muncă, spunând că acestea fac munca mai eficientă (44%) şi îmbunătăţesc calitatea muncii (38%), deşi unii sunt îngrijoraţi că aceste instrumente limitează creativitatea (14%), fac munca mai tranzacţională (15%) şi creează anxietate privind siguranţa locului de muncă (11%).
Oamenii caută din ce în ce mai mult profunzime, autenticitate şi bogăţie senzorială în experienţele lor, dorind să interacţioneze cu lumea într-un mod semnificativ. Reflectând o dorinţă reînnoită de a se reconecta cu natura şi între ei, oamenii caută un echilibru între tehnologie şi momente de bucurie şi bunăstare.
Studiile noastre au arătat că 42% dintre oameni au atribuit cea mai plăcută experienţă din ultima săptămână unei activităţi din viaţa reală, în timp ce doar 15% au menţionat o experienţă digitală. Această schimbare oferă companiilor oportunităţi de a-şi regândi rolurile şi de a se alinia cu dorinţa tot mai mare a oamenilor pentru experienţe mai autentice şi imersive.
"Relaţia dintre oameni şi tehnologie este, fără îndoială, schimbătoare şi din ce în ce mai complexă", a declarat David Droga, CEO Accenture Song. "Deşi îmbrăţişăm noile tehnologii
pentru a stimula creşterea şi relevanţa, nu putem să dăm la o parte sau să externalizăm încrederea şi umanitatea."
Potrivit comunicatului, estimările anuale de referinţă identifică tendinţele digitale emergente şi acţiunile pe care companiile trebuie să le întreprindă anul viitor, bazându-se pe perspective colectate şi informaţii provenite din reţeaua globală Accenture Song de designeri, creativi, tehnologi, sociologi şi antropologi.