Adrian Lăcătuş a fost primul român numit General Manager la PepsiCo România, iar sub conducerea sa, a implementat cu succes o agendă strategică pentru dezvoltarea şi gestionarea talentelor, contribuind, în acelaşi timp, la obţinerea unor rezultate foarte bune pentru companie, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, recent, Adrian a preluat un nou rol la nivel regional, având responsabilitatea de a îmbunătăţi eficienţa investiţiilor comerciale PepsiCo în Europa. Am dorit să aflăm mai multe detalii de la el cu privire la perioada petrecută în fruntea PepsiCo România şi cum a reuşit să obţină aceste performanţe.
Care sunt cele mai importante lecţii pe care le-aţi învăţat ca GM PepsiCo România?
Adrian Lăcătuş: În ultimii aproape cinci ani, am învăţat multe lecţii, iar una dintre ele este importanţa unei echipe puternice şi motivate, astfel încât să putem recruta, dezvolta şi reţine talentele noastre. De asemenea, am constatat că adaptabilitatea este crucială într-o industrie în continuă schimbare şi că leadership-ul inspirat, care implică comunicare clară şi orientare către obiective, este vital.
Mă concentrez întotdeauna pe satisfacţia clienţilor şi sunt atent la feedback-ul lor. De asemenea, subliniez importanţa menţinerii valorilor organizaţiei noastre şi promovarea acestora în toate aspectele afacerii.
Cum explicaţi performanţa de a obţine certificarea internaţională Top Employer pentru al zecelea an consecutiv?
Adrian Lăcătuş: La PepsiCo, credem în construirea unui loc de muncă divers şi incluziv, iar cultura noastră organizaţională, cunoscută sub numele de the PepsiCo Way, ne încurajează să trăim aceste valori.
Avem grijă ca oamenilor noştri să li se ofere spaţiul şi oportunitatea de a colabora, inova şi de a se dezvolta ca parte a unei echipe diverse şi incluzive. Aceasta este cheia succesului nostru şi motivul pentru care continuăm să ridicăm standardele privind incluziunea şi talentul în cadrul companiei.
De altfel, o prioritate pentru mine a fost să investim constant în oamenii noştri, sprijinind dezvoltarea lor continuă pentru a-i ajuta să-şi atingă obiectivele de carieră. La nivel global ne-am stabilit o ţintă pentru a atinge paritatea de gen în rolurile de conducere până în 2025, însă ne-am străduit mereu să îmbunătăţim atragerea, reţinerea şi avansarea talentelor diverse. Nu doar că am atins obiectivul nostru, în momentul de faţă echipa de management locală este formată 54% femei.
Care sunt principalele strategii sau programe de dezvoltare a talentelor implementate la PepsiCo pentru a sprijini creşterea şi dezvoltarea angajaţilor?
Adrian Lăcătuş: Avem numeroase strategii şi programe de dezvoltare a talentelor. Un exemplu notabil este programul nostru FirstGen PepsiCo Commercial Management Traineeship, care le oferă tinerilor şi proaspăţilor absolvenţi oportunitatea de a accelera cariera prin experienţe de lucru diverse într-o echipă internaţională.
Acest program le permite să-şi dezvolte abilităţile antreprenoriale şi să exploreze diferite funcţii comerciale ale companiei. Prin aceste programe, promovăm dezvoltarea abilităţilor şi creşterea profesională a angajaţilor noştri.
Ce soluţii vedeţi pentru criza de pe piaţa muncii şi găsirea de candidaţi potriviţi?
Adrian Lăcătuş: Conştientizăm criza de pe piaţa muncii şi ştim că găsirea candidaţilor potriviţi poate fi o provocare. Pentru a aborda această problemă, colaborăm strâns cu instituţii de învăţământ şi participăm la programe de dezvoltare a forţei de muncă. Spre exemplu, anul acesta an lansat programul numit "Technical Bootcamp@PepsiCo for Future Engineers," creat în parteneriat cu Universitatea Politehnică din Bucureşti.
Acest program oferă studenţilor ocazia de a obţine experienţă practică în industria alimentară. Stagiarii vor avea oportunitatea de a lucra la proiecte reale pentru o perioadă iniţială de 3 luni, cu posibilitatea de prelungire. În plus, vor putea vizita fabricile PepsiCo pentru a înţelege mai bine procesele de producţie.
Totodată, am modernizat o sală de curs în incinta universităţii, transformând-o în Sala PepsiCo, care va găzdui cursuri şi va oferi studenţilor acces la specialiştii din cadrul companiei. Experţii PepsiCo vor contribui ca speakeri la cursuri, aducând studenţilor cunoştinţe relevante din industrie.
Cum arată planurile PepsiCo în perioada următoare pentru dezvoltarea şi bunăstarea angajaţilor?
Adrian Lăcătuş: Bunăstarea angajaţilor a devenit un element critic pentru a stimula productivitatea şi a menţine retenţia în industria actuală. Companiile trebuie să acorde o atenţie deosebită acestui aspect pentru a rămâne competitive. La PepsiCo, înţelegem profund importanţa sprijinirii diversităţii şi incluziunii, considerându-le nu doar obligaţii, ci şi o alegere inteligentă pentru succesul afacerii noastre.
Această filozofie se regăseşte în valorile noastre, o viziune care ne arată că suntem mai puternici când integrăm toate aspectele umanităţii în toate operaţiunile noastre de business.
Aceasta implică atât crearea unui mediu de muncă divers şi incluziv, cât şi încurajarea a ceea ce numim "implicare curajoasă" în compania noastră şi în comunităţile pe care le deservim. Astfel, promovăm o cultură în care fiecare angajat se simte valorizat, respectat şi încurajat să fie el însuşi.
De asemenea, investim în programe şi beneficii menite să susţină bunăstarea angajaţilor noştri, precum tichete de masă, cafea sau sucuri gratuite, flexibilitate în munca de la distanţă, programe extinse de concedii pentru diverse etape ale vieţii, asigurări medicale şi stomatologice, beneficii financiare şi multe altele.
C