Orice criza aduce cu sine atat amenintari, cat si oportunitati. In plina pandemie de COVID-19, Alphabet, compania-mama Google, este una dintre afacerile care au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri. In primele 3 luni ale anului pandemic 2020, compania americana a avut un profit de 6.8 miliarde de dolari.
Pentru a-si pastra pozitia fruntasa in ceea ce priveste motoarele de cautare, Google imbunatateste constant experienta pe care le o ofera userilor.
Google si schimbarea algoritmului
Anul trecut, Google a raportat 3.234 de schimbari in algoritm, dintre care 10 actualizari au fost majore. Ca urmare a acestor modificari, atat regulile de optimizare, cat si practicile webmasterilor s-au schimbat, iar SEO a ramas piesa de rezistenta pentru orice strategie de marketing online de succes, mai ales in perioada de pandemie, cand si comportamentul de consum a inregistrat fluctuatii majore.
"SEO este un proces dinamic, influentat de update-urile motoarelor de cautare. Daca in 2011, update-urile Google Panda vizau sa elimine site-urile cu continut slab, fara credibilitate, in 2012 update-ul Penguin a avut ca scop eliminarea supra-optimizarii cu link-uri cu text in ancora. Atentia s-a concentrat pe link-urile de calitate. In 2013, Google a mers si mai departe, iar update-ul Hummingbird a fost conceput pentru ca motorul de cautare sa inteleaga fraze complexe, inclusiv sinonimele. In 2014, cu ajutorul Pigeon, Google oferea deja userilor rezultate de cautare locale utile, relevante si precise", afirma Christian Lupascu, fondatorul agentiei r2.ro.
Update-uri majore a adus insa anul 2015, cand Google a revolutionat piata digitala si a permis compatibilitatea website-urior cu dispozitivele mobile. In prezent, 87% dintre utilizatorii de smartphone-uri folosesc un motor de cautare cel putin o data pe zi, iar cautarile pe mobile le-au devansat pe cele de pe desktop.
Tot in 2015, RankBrain a permis Google sa proceseze si sa inteleaga mai bine interogarile de cautare. Pe scurt, RankBrain isi modifica singur algoritmul. In functie de cuvantul-cheie, RankBrain creste sau reduce importanta backlink-urilor, a noutatii continutului si lungimii acestuia, dar si a autoritatii domeniului.
"O adevarata provocare pentru specialistii SEO a avut loc insa in 2019, cand Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) a vizat o intelegere mai buna a limbajului natural", atrage atentia fondatorul agentiei r2.
Legatura dintre SEO si vanzari
Pentru a valorifica BERT, webmasterii recomanda, in primul crearea continutului relevant, care sa corespunda intentiei de cautare a utilizatorilor.
"In aceasta perioada, Google trece printr-un proces de updatare continua pentru a optimiza rezultatele cautarii bazate pe intelegerea intentiei utilizatorului, mai degraba decat pe keywords, cum se intampla in trecut", spune Christian Lupascu.
Continutul relevant al oricarui website determina cresterea traficului organic, care este responsabil pentru mai mult de 50% din totalul vizitatorilor care aceseaza site-urile web.
Peste 80% dintre clienti fac cercetari online inainte de achizitia produselor sau serviciilor.
Traficul organic este extrem de important in special pentru companiile locale - 30% din cautarile mobile sunt legate de locatie si 72% dintre consumatorii care efectueaza o cautare locala viziteaza un magazin pe o raza de pana in 10 kilometri.
Local SEO este deci esential pentru Search Engine Results Page (SERP). Un site care se claseaza foarte bine in paginile de rezultate ale motoarelor de cautare are o vizibilitate mai mare, deci un trafic si o autoritate crescute.
Element-cheie pentru adaptarea strategiei de marketing
Regandirea strategiei de marketing, ca urmare a modificarilor de consum, se poate face doar prin observarea in timp real al schimbarilor. Zilnic sunt efectuate 3,5 miliarde de cautari pe Google, iar statisticile arata ca in Google Search, 75% dintre internauti viziteaza doar prima pagina a motorului de cautare.
In general, pozitionarea # 1 in rezultatele cautarii obtine aproximativ 21% din click-uri, in timp ce locurile # 2 si # 3- aproximativ 10% si respectiv 7,5%.
Mentinerea pozitiei in primele 10 rezultate in cautari este un proces pe termen lung, care este direct influentat de campaniile continue si constante de optimizare a website-urilor.