Doar în România, piaţa de comerţ electronic în anul 2019 a fost estimată la peste 4,3 miliarde de euro, date făcute publice de ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online) şi care reprezintă exclusiv vânzarea de produse fizice cumpărate prin internet. În aceste statistici nu sunt incluse astfel serviciile, biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, plata facturilor la utilităţi, conţinutul descărcabil etc. care ar fi dus valoarea la un nivel mult mai ridicat.
În cazul procesatorilor de plăţi online, toate acestea - produse şi servicii - determină creşteri în serie. Pentru anul 2020, aşteptările sunt foarte mari în e-commerce, iar criza actuală din sănătatea publică a schimbat şi mai mult comportamentul de cumpărare. Este de aşteptat ca pentru anii următori tot mai multe companii să accelereze investiţiile în zona online, încurajate de noile trenduri de consum.
De altfel, 2Checkout, furnizor global de soluţii de monetizare pentru companii, a realizat recent un sondaj în rândul a peste 1200 de firme de diverse dimensiuni, din industrii variate, cu privire la planurile acestora în 2020 pentru comerţul digital. Potrivit acestui studiu, 61% dintre companii prevăd o creştere a sumelor alocate operaţiunilor de e-commerce, iar 15% consideră că vor menţine bugetele la nivelul de anul trecut. Cele mai multe investiţii vor merge spre experienţa clientului şi spre dezvoltarea brandului în mediul online. De asemenea, aproape jumătate dintre companii consideră o prioritate pentru acest an optimizarea experienţei de cumpărare de pe smartphone şi tabletă.
Criza din sănătate nu va schimba trendurile, ci va accelera investiţiile online. Este de aşteptat ca piaţa de comerţ electronic să depăşească 5 miliarde de euro în România în 2020, referindu-ne din nou doar la bunurile fizice. La finalul lui 2019 erau peste 20.000 de comercianţi pe cea mai mare platformă de tip marketplace din ţara noastră, cea liderului pieţei e-commerce, eMAG. În plus, există zeci de mii de website-uri româneşti cu funcţie de adăugare produse în coş, dintre care doar o parte sunt cu adevărat active în comerţul electronic modern.
Cel mai probabil, tot mai multe corporaţii şi mari magazine din comerţul clasic vor direcţiona bugete semnificative în anii următori spre mediul online. În paralel, din rândul IMM-urilor multe alte magazine online se vor deschide, inclusiv abordând piaţa europeană sau chiar globală. Gestionarea unui magazine online are costuri mici, ce pot fi ţinute sub control inclusiv în cazul unor situaţii negative excepţionale în piaţă, aşa cum este cea din prezent. Dacă la început magazinele online erau privite de marile corporaţii drept constituind o nişă prea puţin semnificativă la nivel de business, iată că lucrurile tind să se schimbe puternic. Pentru unele reţele clasice din comerţul nealimentar, ponderea vânzărilor e-commerce în totalul cifrei de afaceri creşte puternic, exponenţial chiar, iar trendul este evident şi pentru anii următori. Printre domenii, amintim electroIT, fashion, mobilă şi decoraţiuni, cosmetice, detergenţi, produse de igienă.
În România, IMM-urile au online mult mai mult spaţiu de acţiune decât în mediul offline. De asemenea, un start-up se poate lansa cu bugete şi costuri reduse. Partea şi mai bună este că există, dincolo de creditele bancare, numeroase oportunităţi de finanţare pentru proiecte online, mai ales pentru soluţii digitale inedite ce atrag atenţia investitorilor de tip business angels.