Una dintre companiile care realizează cercetări de piaţă în anumite industrii a publicat un studiu recent care arată faptul că în România, în 2019 şi 2020, preţurile la energie electrică au ajuns la maxime record de peste 150 EUR / MWh în anumite perioade. Impactul acestui fapt asupra consumatorilor casnici şi non-casnici a fost extrem de mare, motiv pentru care în primele 11 luni ale anului 2019, de exemplu, companiile din ţară au redus semnificativ consumul de energie electrică. Perturbările producţiei de energie la nivel mondial şi creşterea costului importului reprezintă doar câteva dintre cauzele care au generat o astfel de situaţie.
Aceleaşi studii evidenţiază faptul că firmele locale şi-au redus consumul de energie electrică cu 5,9% în perioada ianuarie-noiembrie 2020, acesta ajungând la 38,8 TWh, în timp ce consumul naţional total a scăzut cu 0,6%, până la 50,6 TWh.
Ţinând cont de acest context la nivel naţional şi internaţional, în România au apărut în ultimele luni numeroase reguli şi prevederi referitoare la energia electrică, atât pentru consumatorii casnici, cât şi pentru cei non-casnici. Una dintre cele mai importante schimbări este aceea că fiecare consumator poate alege unui dintre mai mulţi furnizori de energie electrică din piaţa liberalizată, care să îi ofere un preţ avantajos, posibilitatea de a rezerva energia printr-un abonament sau alte beneficii importante pentru locuinţa sa. În acest scop, poate fi utilizat comparatorul de preţ din platforma instituţiei în care trebuie introduse câteva informaţii esenţiale despre locul de consum şi despre cantitatea de energie necesară în fiecare lună, pe baza cărora sistemul returnează furnizorii potriviţi.
În consecinţă, poate acum mai mult decât oricând consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită către energia pe care o consumă. Acest lucru se poate realiza prin alegerea unor aparate electrocasnice cu o clasă energetică crescută, prin scoaterea din priză a tuturor celor aflate în standby, prin scăderea cu un grad a temperaturii ambientale sau prin izolarea eficientă a locuinţei. Deopotrivă, clienţii furnizorilor de energie trebuie să aibă în vedere dreptul de a-i înlocui cu alţii care le pun la dispoziţie o ofertă personalizată cu un preţ avantajos sau cu alte beneficii importante pentru ei.
În final, aceştia ar trebui să transmită indexul lunar pentru a plăti doar cât consumă şi nu a primi facturi de regularizare a consumului mult mai mari decât cele lunare, care ar putea destabiliza bugetul familiei din acea lună. Este posibil ca şi în perioada următoare, din aprilie sau mai 2022, să apară alte noi reguli privind energia electrică sau consumul de gaze naturale care să vină în sprijinul consumatorilor finali sau ai celor vulnerabili, motiv pentru care este necesară acordarea unei atenţii deosebite tuturor comunicărilor primite din partea furnizorilor sau a ministerului de resort.