Fondurile şi programele europene au devenit pârghii esenţiale pentru majoritatea actorilor publici şi a promotorilor de proiecte de ocupare a forţei de muncă, incluziune, formare, dezvoltare economică şi inovare. Capacitatea firmelor de a se adapta rapid şi strategic la şocurile care afectează mediul economic şi pieţele pe care operează a devenit o cheie a competitivităţii în lumea contemporană.În contextul unei economii internaţionalizate în care domneşte concurenţa, restructurarea este din ce în ce mai asemănătoare proceselor constante de adaptare şi nu mai sunt evenimente izolate limitate în timp şi spaţiu.Obţinerea şi gestionarea unor finanţări europene sunt însoţite de cerinţe stricte, pregătirea şi anticiparea sunt cheile succesului, atât pentru conducătorii de proiect, cât şi pentru manageri. Pentru a gestiona cât mai bine aceste proiecte, multe firme apelează la consultanţă fonduri europene.
Managerii trebuie să facă faţă la trei provocări simultane:
• Faţă de intensificarea cerinţelor de management: creşterea pragurilor de dezafectare automate, audituri ale operaţiunilor şi sistemelor etc.;
• Să demonstreze rezultatele utilizării fondurilor: revizuirea performanţei, evaluări;
• Să pregătească următoarea generaţie de programe (consultare de parteneriat, diagnostic etc.).
Aceste termene sunt, de asemenea, cele ale beneficiarilor care trebuie să justifice buna execuţie a proiectelor lor, contribuind în acelaşi timp la pregătirea următoarelor programe pentru a asigura continuitatea posibilităţilor de finanţare.
Temele de intervenţie ale unei firme de consultanţă
Cu experienţă acumulată de-a lungul generaţiilor de programe europene, liderii de proiect şi managerii de programe (autorităţi naţionale şi regionale de gestionare şi organizaţii intermediare trebuiesă facă faţă provocărilor menţionate mai jos:
• Sprijin pentru înfiinţarea, monitorizarea şi conducerea proiectelor europene: monitorizarea apelurilor pentru proiecte, sprijin pentru găsirea finanţării, sprijin pentru redactarea dosarelor de cerere de finanţare (FSE şi FEDER), contribuind la elaborarea evaluărilor;
• Sprijin pentru implementarea, monitorizarea şi gestionarea programelor operaţionale FEDR-FSE şi a granturilor globale :
-analiza sistemelor de indicatori (calitate, fiabilitate, colectare şi proces de intrare), ajută la definirea / revizuirea obiectivelor acestora,
-revizuirile şi optimizarea programelor, definirea strategiilor de redistribuire, pregătirea revizuirii performanţei din anii anteriori, anticiparea riscului dezafectării automate,
-evaluări provizorii ale punerii în aplicare,
-efectuarea de sondaje (e-mail şi / sau telefon ) pentru a furniza informaţii cu privire la indicatorii de rezultate ai FSE la 6 luni,
-sprijin pentru redactarea rapoartelor de închidere / finale.
• Efectuarea evaluărilor care îndeplinesc cerinţele de reglementare 2014-2020: evaluări de impact folosind metodologii contrafactuale şi/sau bazate pe teorie, evaluări tematice, evaluări intermediare de implementare;
Managementul schimbării în cadrul fuziunilor, reorganizărilor şi/sau pregătirii pentru următoarea perioadă de programare: suport pentru reorganizare, actualizare, acţiuni de comunicare internă, instruire, ghiduri metodologice, buletine informative etc .;
Pregătirea după 2020:
• monitorizarea, definirea strategiilor de poziţionare pentru conducătorii de proiect sau organizaţiile intermediare,
• pregătirea şi sprijinul pentru elaborarea programelor operaţionale FEDR-FSE: realizarea diagnosticelor teritoriale strategice, sprijin pentru dezvoltarea strategiei programului şi a sistemelor de indicatori, sprijin pentru abordări de consultare colaborativă, evaluare ex-ante.
• Comunicarea şi promovarea rezultatelor programelor europene şi a proiectelor sprijinite (publicul larg, funcţionarii aleşi, factorii de decizie): redactarea fişelor de proiecte, articolelor sau interviurilor, buletinul informativ, editarea conţinutului site-ului autorităţii de management.
În funcţie de acţiunile cărora le acordă prioritate şi pe care le finanţează, aceste fonduri europene nerambursabile permit regiunilor să se dezvolte, să îşi îmbunătăţească competitivitatea şi să facă faţă oricărei restructurări în condiţii mai bune.