Având în vedere tendinţa evidentă de reducere a industriei jocurilor de noroc din ţara noastră în general şi a reducerii sustenabilităţii unei activităţi rentabile în această industrie, reprezentanţii asociaţiilor profesionale şi operatorii independenţi, reuniţi cu ocazia Conferinţei Române de Gambling - Bucureşti 9-10 februarie 2012, doresc să semnaleze un set minimal de măsuri care pot contribui la revitalizarea activităţii, la crearea unui cadru legislativ echitabil, stabil, coerent şi aplicabil în domeniul jocurilor de noroc. Acest set de măsuri va contribui la creşterea gradului de colectare a impozitelor şi taxelor, reducerea gradului de evaziune fiscală, a pirateriei, precum şi la reducerea ambiguităţilor prevederilor fiscale care ar putea genera luarea de măsuri disproporţionate din partea unor organe de control.
Setul minimal de măsuri cuprinde următoarele:
1. Adoptarea de către Autorităţi de măsuri reale şi puternice pentru eliminarea "pieţei negre" prin:
Amplasarea unei plachete la intrarea în spaţiile unde se desfăşoară jocuri de noroc care să precizează că activitate este legal reglementată în acel loc dar şi consecinţele ce decurg din participarea la joc în spaţii ilegale.
Notificarea mutării aparatelor de joc dintr-o locaţie în alta, urmată de controale încrucişate, care să verifice "radierea" efectivă din vechea locaţie.
Responsabilizarea jucătorului din salile ilegale, dupa modelul legislativ specific jocurilor online.
2. Modificarea prevederilor referitoare la impozitul de 25% pe venitul din jocuri de noroc în scopul aplicabilităţii în practică a acestora. Reglementări contabile specifice domeniului, clare şi aplicabile, care să reflecte în mod real activitatea conform normelor internaţionale adoptate, pornind de la definirea noţiunii de "venit al activităţii " (consacrat ca Gross Gaming Revenue ). Aplicarea impozitului exclusiv la premiile din Jackpot-uri şi tombole redefinind astfel veniturile jucătorilor din jocurile de noroc tip slot machine ca fiind numai acestea.
Reglementările în vigoare prezintă România ca o ţară necompetitivă ca destinaţie turistică pentru jocurile de noroc şi descurajează investiţiile în sectorul jocurilor de noroc.
3. Eliminarea biletului de intrare sau cel puţin transferarea responsabilităţii achiziţionării acestuia în sarcina jucatorului.
4. Includerea în legislaţie a dreptului organizatorilor de a plăti taxele aferente autorizaţiilor şi licenţelor la nivelul de la data emiterii respectivelor documente, pe toată perioada de valabilitate a acestora.
5. Crearea cadrului legal pentru verificarea antreprenorilor din jocurile de noroc (inclusiv a provenienţei capitalului social) înaintea autorizării, ca măsură de evitare a pătrunderii Crimei Organizate în acestă industrie.
6. Reclamele la jocurile de noroc să fie însoţite de mesaje care promovează jocul responsabil.
7. Înfiinţarea unei Autorităţi de reglementare în domeniul sloturilor, similar cu modelul din legislaţia jocurilor online, autoritate din care să facă parte reprezentanţi ai ANAF, Gărzii Financiare, Ministerul Finanţelor etc.
8. Stoparea interpretărilor greşite şi abuzive ale reprezentanţilor ANAF din teritoriu cu privire la noţiunile de " încasări-venit" şi "premii-cheltuieli" , care au avut ca urmare falimentarea unor operatori din sectorul slot-machine şi a căror proliferare ar pune în pericol activitatea tuturor firmelor licenţiate din acest sector.
9. Modificarea numarului minim de slot-machine ce pot fi exploatate într-o sală de joc dedicată, la 10 maşini în provincie şi păstrarea limitei minime de 15 maşini în Bucureşti.
10. Modificarea prevederilor referitoare la mediatizarea spaţiilor de joc pentru locaţiile cu până la 5 slot-machine, respectiv admiterea unei reclame stradale minimale şi pentru această categorie.
11. Eliminarea prevederilor legale care favorizează C.N. Loteria Română în piaţa concurenţială a jocurilor de noroc, crează situaţii de ajutor ilegal de stat şi instituie discriminări în acest domeniu.
12. Posibilitatea transferarii incasărilor din jocurile de noroc ale jucătorilor prin sistemul bancar, măsură ce poate transforma România într-o destinaţie mai atractivă pentru turismul de jocuri de noroc.
13. Determinarea clară a Organelor statului ce controlează industria jocurilor de noroc şi definirea limitelor lor de competenţă.
Având în vedere contribuţia foarte importantă pe care industria jocurilor de noroc o are la Bugetul de Stat solicităm din partea Autorităţilor mai multă atenţie pentru problemele organizatorilor de jocuri de noroc şi mai multă solicitudine faţă de propunerile venite din partea acestora.
Setul minimal de măsuri de mai sus va duce atât la o rapidă revitalizare a activităţii din industria jocurilor de noroc din ţara noastră, la eliminarea disponibilizărilor din această industrie şi creşterea încasărilor la Bugetul de Stat cât şi la o mai bună colaborare între operatorii din zona jocurilor de noroc şi Autorităţi, toate acestea având efecte benefice pe termen mediu şi lung pentru toate părţile implicate.
AOPJNR: Cristian Pascu
RCA: Michelle Cummins
ROMSLOT: Adrian Valentin Georgescu
EXPROGAME: Ovidiu Teci
AOPR: Liviu Popovici
Casino Life & Business Magazine: Mihnea Paul Popescu