Uniunea Europeana se află într-un continuu proces de adaptare a reglementărilor sectorului energetic astfel încât consumatorii să fie protejaţi de eventuale abuzuri des întâlnite în sectoarele monopolizate ca acesta, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, România, ca stat aderent al UE, a fost nevoită să se conformeze şi să îşi ia angajamentul cu privire la liberalizarea pieţei de energie electrică. Iniţial, în anul 2012, demersul în acest sens a luat naştere, statul promiţând o finalitate în anul 2018. În schimb, conform noului termen stabilit în 2018, liberalizarea totală a pieţei a avut loc recent, mai exact pe 1 iulie 2020 - piaţa gazelor naturale, respectiv 1 ianuarie 2021 - piaţa energiei electrice.
Ce presupune, mai exact, această liberalizare?
Consumatorii au libertatea de a opta, în mod gratuit, pentru oferta de energie şi gaze potrivită fiecăruia, în funcţie de consumul propriu. Piaţa liberă le oferă o varietate de distribuitori. Majoritatea pieţelor europene au făcut această trecere - de la o piaţă gestionată de o singură entitate (monopolul), la o piaţă concurenţială care oferă libertate de alegere.
În ceea ce priveşte urmările şi mai recente ale acestor reglementări, presiunile exercitate de un preţ la gaze naturale şi un preţ la energie electrică ridicat au avut un efect asupra ultimelor modificări legislative recent adoptate de guvern.
În 2021, România a adoptat plafonarea preţurilor la energie şi compensarea parţială a facturilor. Aparent o măsură care le vine în ajutor consumatorilor, plafonarea preţurilor are un impact pozitiv doar pe o perioada scurtă şi limitată de timp, neavând o strategie mai amplă de funcţionare şi pe termen lung. Astfel, bombardată de o rată de inflaţie accelerată, dar şi de starea de război dintre Ucraina şi Rusia (cel mai mare furnizor de gaze naturale al UE), independenţa energetică a fost pusă la încercare, subliniază sursa citată.
Cum se reflectă aceste schimbări în locuinţele consumatorilor de rând?
Sprijinul oferit de stat prin plafonarea de preţ al energiei şi gazelor naturale este interconectat cu un proces de facturare eficient. Facturarea se face lunar, astfel: clientul realizează o autocitire a indexului echipamentului de măsurare şi i-l transmite furnizorului într-un anumit interval de timp. Prin urmare, consumatorul plăteşte atât cât consumă.
Care sunt beneficiile transmiterii indexului autocitit?
Clientul evită să plătească în plus, îşi cunoaşte exact valoarea consumului pe fiecare lună şi poate să îşi contorizeze rata de consum într-un mod eficient şi adaptat nevoilor personale.
O problemă majoră a consumatorului casnic era, şi încă este, reprezentată de dificultatea citirii facturii bazate pe un abonament/ plan de tarifare bazat pe valoarea estimată medie a consumului. Soluţia este indexul autocitit care informează clientul. Pe lângă asta, clientul ştie cât consumă lunar şi poate beneficia şi de plafonarea oferită de stat (dacă se încadrează în limitele prevăzute). Numeroase companii din energie cu prezenţă în numeroase ţări europene au venit cu o abordare nouă cu scop informativ, adică un call-center dedicat întrebărilor şi interpretării facturilor şi a tarifelor. Astfel, marile companii se adaptează la nevoile clienţilor pentru a asigura menţinerea unei pieţe concurenţiale evolutive şi competitive.
În final, situaţia economică naţională este într-o continuă schimbare, procesul de liberalizare şi reglementările cu privire la plafonarea preţurilor funcţionează în paralel cu o rată a inflaţiei ridicată şi o situaţie politică instabilă; clienţii sunt nevoiţi să facă alegeri şi schimbări, să eficientizeze consumul energetic şi de gaze naturale folosind sprijinul statului şi al distribuitorilor, se menţionează în comunicat.