Investitorii au suprasubscris acţiunile Transelectrica scoase la vânzare de statul român în oferta publică secundară derulată, prin Bursa de Valori Bucureşti, în perioada 14 - 27 martie.
În total, au fost exprimate intenţii de vânzare pentru peste 130% din ofertă.
Investitorii mici au suprasubscris de 2,6 ori tranşa alocată lor, în timp ce subscrierile instituţionalilor au depăşit tranşa cu peste 20 de procente.
Statul a stabilit, pentru ofertă un preţ minim de 14,9 lei/acţiune şi unul maxim de 19,2 lei/acţiune.
Dacă micii investitori au parcurs tot intervalul de preţ, cei mari s-au oprit la un maxim de 16,1 lei, însă au pus majoritatea subscrierilor la minimul de 14,9 lei.
Pe 29 martie, autorităţile vor stabili preţul final la care se va executa oferta "Transelectrica".
Statul urmează să deruleze, tot prin bursă, oferte la "Transgaz", "Romgaz", "Hidroelectrica" şi altele.
Ce a mers bine la "Transelectrica" şi ce ar mai putea, încă, să fie îmbunătăţit, pentru asigurarea succesului ofertelor?
Oamenii din piaţă spun că, în pregătirea pentru vânzare, este esenţial ca statul să eficientizeze managementul companiilor sale.
• Radu Hanga, "BT Asset Management": Succesul ofertelor viitoare va depinde de îmbunătăţirea Guvernanţei Corporatiste
Radu Hanga, directorul general al "BT Asset Management" este de părere că cel mai important element în succesul ofertei l-a constituit des-chiderea vânzătorului - Statul Român - în ceea ce priveşte acordarea unui discount faţă de preţul de piaţă, lucru cerut de către inves-titorii instituţionali în principal în cadrul sondajelor realizate anterior ofertei.
Domnia sa consideră că succesul ofertelor publice derulate de către statul român va depinde în mod fundamental de îmbunătăţirea Guvernanţei Corporatiste în cadrul companiilor oferite spre vânzare: "Acesta ar trebui să constituie un obiectiv strategic, pe termen lung, bazat pe o mai mare transparenţă în procesul de administrare a companiilor de stat - o abordare corectă din acest punct de vedere va influenţa în mod pozitiv preţul care va fi obţinut în cadrul ofertelor viitoare".
Radu Hanga ne-a mai declarat: "Lipsa de transparenţă, impredictibilitatea sunt factori de risc din pers-pectiva investitorilor şi afectează preţul de vânzare în sens negativ (ex. discuţiile privind schimbarea conducerii Transelectrica exact în perioada ofertei).
Potrivit lui Radu Hanga, contextul internaţional a ajutat foarte mult - această ofertă vine într-o perioadă favorabilă pentru pieţele de acţiuni, într-un context în care apetitul faţă de risc al investitorilor s-a îmbunătăţit semnificativ faţă de situaţia de acum câteva luni.
Domnul Hanga spune că sunt trei elemente care vor influenţa viitoarele oferte derulate de stat: "Primele două sunt legate de oferta propriu-zisă (alegerea unui moment favorabil şi oferirea unui discount faţă de preţul de piaţă), subiecte foarte mult dezbătute şi analizate în ultimul timp şi unde nu sunt multe de adăugat. Al treilea element, cel mai important dar şi cel mai putin discutat, care depinde exclusiv de vânzător, îl constituie modul în care acesta construieşte afacerea anterior ofertei - aici discutăm despre ani de efort în implementarea unor principii bazate pe transparenţa în administrarea afacerii, pe respectul faţă de acţionari".
Radu Hanga a adăugat: "A obţine o bună evaluare a oricărei afaceri este un proces pe termen lung, este o construcţie în timp, bazată pe transparenţă în relaţia cu acţionarii, pe aplicarea principiilor de guvernanţă corporatistă şi nu în ultimul rând pe realizarea unui istoric de performanţe financiare bune. Dacă aceste lucruri sunt implementate , preţul de piaţă, cel faţă de care se calculează orice discount, va creşte.
Acesta este, dupa părerea mea, contextul în care trebuie pusă problema discountului. Ca şi vânzător, întâi construieşti pe termen lung, încerci să maximizezi preţul afacerii tale, după care vinzi la un discount faţă de preţul de piaţă pentru a face oferta atractivă. Oferta publică, vânzarea unei companii (sau a unei părţi din aceasta) în piaţă trebuie să fie punctul final al unui proces pe termen lung".
• Simion Tihon, "Prime Transaction": "Modul de organizare al ofertei secundare de vânzare Transelectrica este în sine mai transparent"
Simion Tihon, broker la "Prime Transaction" este de părere că modul de organizare al ofertei secundare de vânzare a 15% din Transelectrica este în sine mai transparent şi mai bine adaptat nevoilor investitorilor.
Domnia sa ne-a declarat: "Un alt aspect ce poate fi considerat catalizator al unui eventual succes este faptul că oferta a fost precedată de un optimism general pe pieţele internaţionale. Pe lângă acestea, statul a fost dispus să acorde un discount faţă de preţul din piaţă, atât investitorilor instituţionali cât şi celor de retail, ceea ce răspunde la fireasca întrebare: < Ce a învăţat statul din eşecul de la oferta Petrom? >"
Simion Tihon opinează că îmbunătăţirile ce pot fi aduse ofertelor publice sunt legate mai mult de nivelul de vizibilitate şi încredere de care beneficiază piaţa de capital autohtonă: "Eventualul succes al ofertei Transelectrica poate fi considerat un promotor al următoarelor oferte. Situaţia în timp real a subscrierilor, o formă bună de a se exprima transparenţa, poate fi un punct de plecare la următoarele oferte ale statului".
Domnul Tihon a adăugat că un rol important, pe parcursul derulării ofertei, l-a avut contextul internaţional, pieţele fiind într-o zonă de maxime: "Este o chestiune valoroasă ca în momentul startului unei oferte publice, investitorii să nu aibă o aversiune extremă faţă de risc".
Brokerul citat ne-a mai spus: "Dacă facem o paralelă între oferta de la Petrom şi cea de la Transelectrica, am fi tentaţi să spunem că discountul faţă de preţul din piaţă, faţă de preţul mediu din ultimele x luni, faţă de activul net, etc. este elementul cheie la care adăugăm bineînţeles şi starea de spirit a investitorilor. Pe lângă acestea trebuie create premisele ca piaţa de capital să aibă măcar perspective de evoluţie în ce priveşte dimensiunea şi rolul ei în economie".
În opinia sa, perspectivele "Trans-electrica" pentru acest an sunt bune însă probabil că abia începând cu al doilea semestru putem vedea rezultate bune. Domnia sa aminteşte că Transelectrica are datorii semnificative, iar cursul Euro-Ron a evoluat devaforabil companiei.
Guvernul estimează că va obţine în acest an aproape 800 milioane euro din listarea unor acţiuni deţinute de stat şi din privatizarea companiilor administrate de OPSPI, de 16 ori peste încasările de anul trecut, când Executivul a fost însă obligat să îşi revizuiască aşteptările mult prea optimiste.
Proiecţia privind veniturile aşteptate de Guvern în acest an din valorificarea companiilor de stat a fost introdusă în bugetul Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) aferent activităţii de privatizare, aprobat de Executiv.
Prima ofertă a fost cea pentru vânzarea a 10,99 de milioane de acţiuni "Transelectrica" (simbol TEL), reprezentând 15% din capitalul social al companiei, respectând astfel acordul încheiat cu Fondul Monetar Internaţional.
Consorţiul format din "Banca Comercială Română", "SSIF Intercapital Invest" şi "Swiss Capital" a fost desemnat, pe 12 octombrie anul trecut, câştigătorul licitaţiei pentru intermedierea ofertei publice secundare de vânzare a 10,99 milioane de acţiuni Transelectrica.