Black Friday este cu adevărat sărbătoarea cumpărăturilor, pe care românii o aşteaptă în fiecare an. Aceasta este prilejul perfect pentru a reînnoi electrocasnicele, pentru a cumpăra gadgeturile pe care le ochesc de un an de zile sau pur şi simplu pentru a investi în cadourile pentru sărbătorile de iarnă. Preţurile mici cu siguranţă fac cu ochiul tuturor, dar sunt anumite aspecte de care toată lumea trebuie să ţină cont, pe lângă preţ, pentru a face cu adevărat o investiţie inteligentă. Anul acesta, Black Friday are loc pe 12 noiembrie, pentru a fluidiza livrarea de produse înainte de Crăciun.
Magazinul de la care cumperi contează
eMAG este lider de piaţă atunci când vine vorba de cumpărături de Black Friday, urmat de Altex, care a avut în ajutor magazinele fizice, şi Flanco. Motivul pentru care acestea au fost cele mai căutate magazine online este simplu: o relaţie de lungă durată cu clienţii. eMAG a avut şi avantajul livrării gratuite prin programul Genius. Iar faptul că poţi găsi cataloage online eMAG cu principalele oferte înainte de Black Friday, cu siguranţă ajută cumpărătorul să aibă mai multă încredere în promoţii. Flanco are aceeaşi strategie de marketing când vine vorba de sărbătoarea cumpărăturilor. Altex, de cealaltă parte, are avantajul magazinelor fizice. Oamenii care încă nu au încredere în cumpărăturile online, pot merge în magazin pentru a găsi produsul de care au nevoie. Desigur, cu siguranţă o parte dintre ei le vizitează din timp pentru a se asigura că produsele vizate sunt conforme cu dorinţele lor.
De altfel, liderii de piaţă au stabilit o relaţie cu clienţii în timp. Flanco şi Altex s-au lansat pe piaţă încă din 1994, cu magazine în toată ţara, iar eMAG a pornit în online din 2012, fiind unul dintre primele site-uri care a oferit o gamă largă de produse. Astfel, explicaţia pentru poziţia lor din top este simplă: sunt branduri în care oamenii au încredere, deoarece sunt pe piaţă de foarte mult timp.
Pandemia a obişnuit românii să cumpere online
În 2020 românii au cheltuit mai bine de 1 milion de lei pe minut şi au fost înregistrate aproximativ 5 tranzacţii pe secundă. Iar tranzacţiile online au crescut cu 61,64% faţă de anul precedent, ceea ce denotă că românii au adoptat mai mult plata cu cardul. Bugetul mediu al cumpărătorului a fost de 2.200 lei. Cele mai multe produse cumpărate au fost din categoria IT&C (75%), urmat de eTail, direct de la producători (28,3%) şi gaming (3%). Cu alte cuvinte, calculatoarele, tabletele, telefoanele şi televizoarele au fost la cea mai mare căutare, dat fiind faptul că oamenii au petrecut mai mult timp închişi în case ca în anii trecuţi. Anul acesta se preconizează o creştere a cumpărăturilor de Black Friday ale produselor din aceleaşi categorii, având în vedere că situaţia socială nu s-a schimbat foarte mult la noi în ţară.
Reducerile, reglementate de lege
În fiecare an sunt raportate amenzi de către ANPC date retailerilor care practică "reduceri false". Cu alte cuvinte, comerciant este obligat să reducă preţul efectuat în ultimele 30 de zile. În cazul încălcării legii, cumpărătorii pot face plângere la ANPC. De asemenea, produsul poate fi returnat în 30 de zile de la cumpărare, iar suma plătită va fi returnată. Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului este autoritatea căreia cumpărătorul se adresează şi în cazul în care magazinul online de la care acesta a luat produsele nu le primeşte înapoi.
Spre deosebire de primele Black Friday în România, 2021 vine cu experienţa anilor trecuţi şi cu un cadru legislativ mai riguros. Pe de o parte, fluctuaţiile de preţ nu mai sunt la fel de mari înainte de ziua în care se sărbătoresc cumpărăturile, cel puţin în cazul retailerilor mari. Şi de cealaltă parte, consumatorii au deja experienţa cumpărăturilor online, ceea ce înseamnă că au deja conturi verificate de achiziţii anterioare şi recunosc mai repede înşelătoriile.
Comportamentul utilizatorului este foarte important de Black Friday. Listele, căutarea produselor din timp dar şi relaţia pe care o au cu magazinele online, pot face ca experienţa de cumpărare să fie mai simplă şi plăcută. De asemenea, aceştia sunt cei care decid produsele dar şi magazinele în care să investească. Cu alte cuvinte, chiar dacă în trecut eu existat anumite comportamente neconcurenţiale, acum acestea pot fi sesizate din timp şi taxate prin alegerea altor magazine online. În definitiv, Black Friday este o oportunitate de a cumpăra produsele vizate de mult timp de cei interesaţi la preţuri mai mici, dar în aceleaşi condiţii profesioniste ca în restul anului.