Băncile de retail franceze vor trebui să îşi reducă semnificativ costurile ca să poată compensa scăderea veniturilor lor, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă Alvarez & Marsal, care menţionează că actuala criză generată de pandemia de coronavirus a avut un impact puternic asupra unora dintre cei mai mari creditori din Europa.
Studiul, citat de consultancy.eu, arată: "Băncile de retail franceze vor trebui să îşi diminueze în mod semnificativ costurile pentru a compensa scăderea veniturilor lor. Costurile crescute ale riscului înseamnă, de asemenea, că multe băneci de retail vor trebui să îşi modernizeze modelele de afaceri învechite".
În condiţiile în care gigantul bancar german Deutsche Bank AG, banca britanică Barclays Plc şi Banco Santander SA din Spania au raportat, pentru trimestrul al doilea, o creştere puternică a provizioanelor pentru creditele neperformante, în contextul în care societăţile şi gospodăriile au şi vor avea probleme cu rambursarea împrumuturilor, nici băncile din Franţa nu sunt sigure, potrivit Alvarez & Marsal.
În opinia specialiştilor companiei de consultanţă, modelul de afaceri al majorităţii băncilor de retail din Franţa este "depăşit" şi, fără schimbări drastice, recenta criză Covid-19 şi performanţa economică slabă de la nivel mondial vor pune presiune financiară pe instituţiile de credit din ţară.
Studiul Alvarez & Marsal avertizează băncile franceze că veniturile lor sunt în scădere puternică, în timp ce costul riscului urcă puternic, în principal din cauza crizei generate de pandemia de Covid-19. Totodată, analiza sugerează că băncile de retail din Franţa "vor suferi o scădere a venitului operaţional cu 10,6 miliarde de euro, într-un scenariu moderat al crizei".
În acelaşi timp, sursa subliniază că, probabil, băncile franceze vor fi nevoite să suporte o scădere cu 8% a venitului bancar net şi o creştere cu 200% a costului riscului.
Analiza realizată de Alvarez & Marsal precizează că, în această situaţie, băncile din Franţa ar putea realiza economii prin închiderea sucursalelor, ceea ce va duce la reducerea costurilor cu aproximativ 5 miliarde de euro. Potrivit Alvarez & Marsal, rolul băncii devine din ce în ce mai puţin relevant pentru clienţi în formatul său actual, pe fondul adoptării rapide a serviciilor bancare digitale - un proces care poate accelera chiar mai rapid decât înainte de pandemie.
Această strategie de reducere a costurilor este probabil să fie urmată de băncile din toată Europa, aşa cum sugerează un raport publicat de firma de consultanţă Kearney anul acesta. Potrivit Kearney, până la 40.000 de sucursale (25% din toate sucursalele bancare din Europa) s-ar putea închide pe continent, în următorii trei ani.
Digitalizarea anumitor servicii, care să permită acoperirea serviciilor fizice prin tehnologie, poate duce la economii suplimentare de trei miliarde de euro în Franţa, conform Alvarez & Marsal. Cu toate acestea, analiza avertizează, că în "contextul social sensibil" actual, băncile trebuie să acorde prioritate reducerii cheltuielilor externe, care reprezintă în prezent 40% din costurile totale ale băncilor de retail.
Conform sursei, recenta pandemie nu este singurul factor care a determinat declinul veniturilor băncilor de retail din Franţa. Analiza menţionează că, în ultimii cinci ani, raportul costuri/venituri în cazul băncilor de retail din Franţa s-a deteriorat structural, scăzând de la 66% în 2014 la 70% în 2019. Motivele sunt vechi şi bine identificate, conform analizei: în primul rând, ratele dobânzilor persistent scăzute au afectat marjele nete din dobânzi timp de mai mulţi ani, după criza financiară din 2008. În acelaşi timp, concurenţa a crescut în sector, în special odată cu dezvoltarea "neo-băncilor" şi a serviciilor bancare online, care au câştigat cotă de piaţă. Instituţiile financiare se confruntă, de asemenea, cu un mediu de reglementare din ce în ce mai greoi, concluzionează analiza.
• Costuri de risc mari pentru giganţii bancari francezi, în trimestrul al doilea
BNP Paribas SA, cel mai mare grup bancar din Franţa, a raportat, la finele săptămânii trecute, un profit net de 2,3 miliarde de euro (2,74 miliarde de dolari) pentru cel de-al doilea trimestru din anul curent, cu 6,8% mai mic faţă de cel din perioada similară a lui 2019. Totuşi, rezultatul este peste aşteptările analiştilor: 1,48 miliarde de euro.
Veniturile băncii au sporit cu 4%, în ritm anual, la 11,7 miliarde de euro, iar cheltuielile operaţionale au scăzut cu 1,3%, la 7,3 miliarde de euro.
Provizioanele constituite în perioada menţionată de BNP pentru potenţialele pierderi din credite au fost de 329 milioane de euro, faţă de 502 milioane de euro la finele primului trimestru din 2020. Costul riscului BNP a fost de 1,44 miliarde de euro în intervalul menţionat, mai mare cu 826 milioane de euro faţă de trimestrul al doilea din 2019.
Tot în trimestrul al doilea, cel de-al doilea mare grup bancar francez, Societe Generale SA, a înregistrat pierderi nete de 1,26 miliarde de euro (1,48 miliarde de euro), faţă de un profit net de 1,054 miliarde de euro în trimestrul al doilea din 2019. Analiştii aşteptau pierderi de numai 13,6 milioane de euro.
Banca a consemnat un declin cu 15,7% al veniturilor, în ritm anual, la 5,3 miliarde de euro, în timp ce cheltuielile sale au scăzut la 3,9 miliarde de euro, de la 4,3 miliarde de euro.
Banca şi-a constituit provizioane de 653 de milioane de euro în trimestrul al doilea din anul curent, ducând costul total al riscului la circa 1,3 miliarde de euro, de la 314 milioane de euro în acelaşi interval din 2019.