Adevăratul impuls pentru piaţa software-ului pentru videoconferinţe s-a dovedit a fi pandemia de COVID-19, iar compania Zoom Video Communications a fost unul dintre marii câştigători ai restricţiilor impuse, înregistrând câştiguri uriaşe, arată analiştii din cadrul XTB, companie de tranzacţionare şi investiţii pe bursele internaţionale, conform unui comunicat transmis redacţiei.
În 2020, restricţiile de circulaţie impuse la nivel global au forţat companiile să implementeze soluţii care să permită comunicarea la distanţă. Munca de acasă a înflorit în acea perioadă, devenind o necesitate pentru mediul economic.
Deşi în prezent nu mai sunt exercitate presiuni externe asupra companiilor pentru a menţine munca la distanţă, se pare că această formă de lucru va rămâne pe piaţă pentru totdeauna. Pandemia a demonstrat că există sectoare (de exemplu, IT) în care munca la birou nu este o necesitate, iar activitatea remote poate fi implementată cu uşurinţă, fără a fi înregistrată o scădere a productivităţii.
Angajaţii deja s-au obişnuit ca în ofertele de angajare să fie incluse posibilitatea muncii de acasă. Potrivit unui raport KPMG din 2023, principalul factor care a influenţat dezvoltarea ofertelor de lucru la distanţă a fost cererea din partea angajaţilor (73%). Al doilea factor cel mai important a fost capacitatea de a creşte atractivitatea ofertelor firmelor (53%), precum şi atragerea de noi talente (38%).
Datorită dezvoltării acestei modalităţi de lucru, companiile nu se mai limitează la utilizarea serviciilor angajaţilor stabiliţi în acelaşi oraş, ci sunt deschise la recrutarea de oameni din întreaga ţară şi din întreaga lume.
Interesul angajaţilor, cooperarea eficientă între sucursalele naţionale şi internaţionale şi cererea tot mai mare de recrutare de noi talente (întărită de absenţa limitărilor legate de domiciliu) constituie impulsuri puternice pentru dezvoltarea întregului sector, potrivit comunicatului.
Astfel, potrivit previziunilor realizate de Fortunate Business Insights, piaţa globală de videoconferinţe, în valoare de 28,61 miliarde de dolari în 2023, ar putea creşte la 33,4 miliarde de dolari în 2024, iar valoarea estimată până în 2032 va fi de 60,17 miliarde de dolari, ceea ce reprezentă o rată medie anuală de creştere de 7,8%.
Zoom Video Communications, soluţii în era post-pandemică
Zoom Video Communications a fost una dintre companiile care a beneficiat cel mai mult de "boom-ul COVID", care a transformat piaţa muncii. Software-ul pentru comunicarea la distanţă s-a dovedit a fi un instrument crucial folosit de companii în timpul carantinei.
Acest lucru a permis Zoom să îşi crească veniturile în 2020 şi 2021 cu 88,4%, respectiv 325,8%. Dinamica puternică de creştere a încasărilor nu a rămas neobservată nici în preţul acţiunilor, care a ajuns la 589,66 dolari la vârful său din octombrie 2020, crescând YTD cu peste 720%, se menţionează în comunicat.
La acel moment, principala forţă motrice din spatele dezvoltării companiei a fost, în primul rând, incertitudinea cu privire la viitor şi perspectiva unei carantine prelungite.
Odată cu sfârşitul pandemiei, însă, ritmul de creştere a veniturilor companiei s-a stabilizat. În 2023, Zoom a înregistrat o creştere anuală de 7,1%, iar din al doilea trimestru al anului 2023, creşterea medie QoQ a fost de 3,27%. De la vârfurile sale, acţiunile companiei au pierdut aproape -90% din valoare.
Perspectivele companiei pentru următoarele trimestre
Scăderea semnificativă a creşterii veniturilor este rezultatul schimbărilor din piaţă şi al concurenţei. În ciuda perspectivelor de dezvoltare a întregii pieţe, bazarea exclusiv pe o platformă de servicii nu este suficientă pentru a concura cu giganţi precum Microsoft sau Alphabet. Aceste companii, pe lângă aplicaţiile de comunicare (Microsoft Teams sau Google Meets), oferă şi soluţii complete care sprijină mare parte din activităţile clienţilor.
Totuşi, nici Zoom nu rămâne în urmă în această privinţă şi îşi dezvoltă catalogul de produse în cadrul platformei sale, transformând-o dintr-un comunicator video într-un sistem cuprinzător de servicii, ce permite, printre altele, chat-ul, planificarea şedinţelor şi gestionarea calendarului, se arată în comunicat.
În acest context, Zoom poate conta pe faptul că nu rămâne în urmă în cursa tehnologică şi îşi menţine poziţia de lider pe piaţa software-ului de videoconferinţă. Efectele depline ale dezvoltării produsului se vor vedea, probabil, în semestrul II al anului 2024, aspect prezent şi în previziunile prudente ale companiei privind veniturile.
În primul trimestru al anului fiscal 2025 (care se va încheia în aprilie 2024), compania se aşteaptă să obţină venituri de 1,13 miliarde de dolari (+2% de la an la an), în timp ce pentru întregul an fiscal, Zoom estimează o creştere la 4,6 miliarde de dolari (+1,7% de la an la an).
În ciuda dinamicii uşoare a veniturilor, Zoom atrage atenţia prin profitabilitatea puternică. La nivelul marjei brute, compania menţine un nivel stabil de aproximativ 75% după perioada de stabilizare a veniturilor (în anii 2022-2024).
Consensul de piaţă presupune că societatea va atinge o marjă operaţională de aproximativ 37% în următorii ani ceea ce, având în vedere dezvoltarea puternică a produselor oferite, pare a fi un scenariu probabil (presupunând, în acelaşi timp, o valoare apropiată de mediile din ultimii 3 ani).
Cât de bine stă Zoom la capitolul numerar
De asemenea, este imposibil nu să fie subliniată poziţia solidă de numerar a companiei. Zoom are în prezent 6,96 miliarde de dolari în numerar şi investiţii pe termen scurt, ceea ce constituie peste o treime din capitalizarea totală a pieţei companiei. În plus, compania continuă să îşi îmbunătăţească poziţia de numerar prin creşterea fluxurilor. Cu alte cuvinte, Zoom nu este aproape deloc îndatorată.
Presupunând o creştere conservatoare a veniturilor în anii următori (+1,7% în 2025, +4% în 2026 şi +3,5% în 2027), obţinerea unei marje operaţionale conform consensului de aproximativ 37%, precum şi menţinerea CAPEX în raport cu veniturile la nivelul de 2,9% în 2025, 3,2% în 2026 şi 3,5% în 2027 (tendinţa din ultimii 3 ani), obţinem un raport EV/FCF la nivelul de 10,51x. La intervalul actual de preţ de 58,99 dolari, acest lucru implică o creştere potenţială de 12,7%, se precizează în comunicat.
Bineînţeles, acestea sunt doar calcule ilustrative, menite să ilustreze evaluarea actuală pe piaţă a companiei din perspectiva unui scenariu conservator. În cazul în care compania nu reuşeşte să atingă marjele presupuse şi produsele dezvoltate nu se dovedesc suficient de atractive, pot surveni noi scăderi ale preţului acţiunilor.