ANAT a lansat o scrisoare deschisă către Ministrul Energiei

S.B.
Miscellanea / 8 februarie 2021

ANAT a lansat o scrisoare deschisă către Ministrul Energiei

În urma afirmaţiilor făcute de Ministrul Energiei, Virgil Popescu, în care acesta susţinea că "agenţiile de turism ar trebui să dea banii înapoi românilor" pe motiv că i-ar fi trimis in ţări care au decretat stare de urgenţă sanitară, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism a lansat o scrisoare deschisă către acesta.

"Opinia publică a luat cunoştinţă de afirmaţia Dvs. Exprimată în cadrul emisiunii "Dialogurile Ziare.com" din data de 5 februarie 2021 cu privire la situaţia cetăţenilor români care au fost reţinuţi pe aeroportul din Cancun, Mexic, şi anume "Agenţiile de turism ar trebui să dea banii înapoi românilor" pe motiv că i-ar fi trimis in ţări care au decretat stare de urgenţă sanitară.

În contextul în care se ştie că turismul este cea mai afectată industrie la nivel mondial, orice declaraţie făcutăîn spaţiul public de către un reprezentant al Guvernului României trebuie să dea dovadă de o maximă prudenţăşi săţină cont de prevederile legale în vigoare aplicabile în speţa dată.

Afirmaţiile Dvs. au menirea de a inflama şi mai mult spiritele într-o situaţie extrem de delicată, gestionată lamentabil din punct de vedere diplomatic, a cetăţenilor români care au fost reţinuţi în mod abuziv, pentru mai multe zile consecutiv, în condiţii ce nu respectă drepturile fundamentale ale omului, pe aeroportul din Cancun, Mexic. Fără a face apologia agenţiilor de turism în această speţă, întrucât situaţia din Mexic nu are legăturănici cu situaţia epidemiologicăşi nici cu executarea pachetelor de servicii de călătorie contractate de cetăţenii români - dovada fiind faptul căîn momentul de faţă unii dintre cei reţinuţi pe aeroport sunt cazaţi şi desfăşoară programele turistice conform contractelor - dorim să facem câteva precizări importante cu privire la oportunitatea vânzării pachetelor de servicii de călătorie către Mexic sau destinaţii exotice cu condiţii de călătorie similare.

Agenţiile de turism de pe teritoriul României, atât cele organizatoare, cât şi cele intermediare, au obligaţia, conform OG nr 2/2018, de a informa călătorul, înainte de încheierea contractului de vânzare a pachetului de servicii de călătorie, cu privire la cerinţele legate de paşaport şi vize, inclusiv termenele aproximative de obţinere a vizelor şi informaţii referitoare la formalităţile legate de sănătate în ţara de destinaţie. Aceste informaţii sunt prevăzute, de regulă, în contractul de vânzare a pachetului de servicii de călătorie şi sunt asumate de către călător, care, la rândul său, are obligaţia de a se informa pe cont propriu despre condiţiile de călătorie din statul în care urmează să călătoreascăşi de a avea toate documentele de călătorie necesare şi în termen de valabilitate.

Informaţiile oferite de către agenţiile de turism călătorilor sunt preluate numai din surse oficiale, în cazul de faţă site-ul Ministerului Afacerilor Externe, unde condiţiile de călătorie specifică faptul că Aeroportul Internaţional din Cancun nu avea şi nu are în prezent menţionatărestricţionarea accesului pe teritoriul ţării a persoanelor care nu efectuează călătorii esenţiale. Mai mult decât atât, se specificăîn detaliu condiţiile de la sol determinate de situaţia epidemiologică, precum şi faptul că frontierele sunt deschise pentru toate tipurile de transport iar transportul intern aerian, rutier şi feroviar nu este afectat.

De asemenea, sunt precizate pe larg condiţiile care trebuie îndeplinite de către cetăţenii români care călătoresc în Mexicşi există o atenţionare potrivit căreia:

Deţinerea tuturor documentelor menţionate anterior nu garantează intrarea în Mexic. Dacă în cadrul interviului agentul de migraţie are îndoieli cu privire la scopul călătoriei, există posibilitatea de a vi se refuza intrarea în Mexic. Aceeaşi posibilitate este valabilă şi în cazul îmbarcării în punctul de origine, la cursele aeriene către Mexic, fiind înregistrate situaţii în care unele companii aeriene au refuzat îmbarcarea cetăţenilor români cu destinaţia Cancun (Mexic), ca urmare a politicii companiei, în urma interviului lamomentul îndeplinirii formalităţilor de îmbarcare, companiile aeriene dorind să evite suportarea costurilor biletului de reîntoarcere pe care acestea trebuie să îl suporte în caz de nepermitere a intrării, conform legislaţiei mexicane. Prin urmare, trebuie să demonstraţi că îndepliniţi toate condiţiile pentru intrarea în Mexic şi că vă puteţi justifica într-o manieră coerentă calitatea de turist.

Menţionăm că un procent reprezentativ al turiştilor români care au ales destinaţia Mexic au achiziţionat de la agenţii româneşti pachete de servicii de călătorie realizate de tour-operatori europeni de prestigiu; un alt segment au achiziţionat pachetele direct de la aceştia, iar restul si-au construit singuri pachetele, achiziţionându-şi direct biletele de avion de pe site-urile companiilor aviatice şi cazarea de pe platforme dedicate ori direct la hoteluri sau agenţii locale. Nu cunoaştem motivele legale pentru care respectivii tour-operatori europeni, companii aviatice, hoteluri etc ar putea fi ţinuţi răspunzători şi obligaţi să facă refund turiştilor cărora li s-a refuzat intrarea în ţara de destinaţie, aşa cum sugeraţi Dvs că ar trebui obligate să facă agenţiile româneşti.

Având în vederecă atât zborurile, cât şi unităţile de cazare de la destinaţie funcţioneazăîn condiţiile impuse de reglementările sanitare, nu existau motive temeinice pentru ca agenţiile de turism să oprească vânzarea, respectiv să anuleze programele deja vândute pentru destinaţia Mexic, întrucât, din punct de vedere contractual, pachetul de servicii de călătorie se putea desfăşura în mod normal.

Folosim acest prilej pentru a readuce în discuţie şi problema ambiguităţii unora dintre informaţiile publicate pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, pe care am mai pus-o în discuţie prin intermediul unor scrisori adresate instituţiei în trecut. De multe ori, informaţiile publicate sunt incomplete, neclare, venite târziu sau pur şi simplu incorecte, ceea ce poate genera situaţii de la cel puţin neplăcute, la de-a dreptul periculoase pentru cetăţenii care călătoresc în străinătate, dar şi pentru organizatorii de călătorii care trebuie să furnizeze informaţii corecte şi actualizate călătorilor care aleg să le folosească serviciile.

Trebuie sărecunoaştem, Domnule Ministru, faptul că incidentul de pe Aeroportul Internaţional din Cancun nu este relaţionat în niciun fel cu restricţiile impuse de pandemie, ci este legat de o situaţie cunoscută la nivelul autorităţilor române de mai mulţi ani, aceea a infracţionalităţii româneşti transfrontaliere, fenomen care nu a putut fi controlat eficient şi care generează probleme pentru cetăţenii români de bună credinţă care doresc să călătoreascăîn afara graniţelor ţării. Este însa inacceptabil abuzul comis de autorităţile mexicane prin reţinerea tuturor cetăţenilor deţinători ai unui paşaport românesc, în condiţiile în care s-a dovedit că doar 5 persoane erau vizate de alertele internaţionale emise pe numele lor, tratând astfel circa două sute de cetăţeni români asemenea unor infractori, fără a ţine cont de prezumţia de nevinovăţie sau de drepturile fundamentale ale omului.

Ministerul Afacerilor Externe, care potrivit Art. 2, alin (6) din Hotărârea nr. 8/9.01.2013 apără în străinătate drepturile şi interesele statului român, ale cetăţenilor şi ale persoanelor juridice române, în conformitate cu legea română şi dreptul internaţional aplicabil, precum şi cu practica internaţională,prin reprezentanţii Ambasadei României în Statele Unite Mexicane, avea obligaţia de a interveni prompt în soluţionarea situaţiei cetăţenilor români de bună credinţă care au fost reţinuţi în mod abuziv în aeroport, din simplul motiv că au avut ghinionul de a face parte din acelaşi grup de turişti cu persoanele vizate de alertele individuale de călătorie. Am apreciat faptul că, deşi cu întârziere, Dl. Ministru Bogdan Aurescu a reuşit să soluţioneze acest incident după o discuţie cu omologul său şi intrarea pe teritoriul Mexicului a turiştilor români a fost permisăîn cele din urmă.

Scopul agenţiilor de turism este acela de a crea pachete de servicii de călătorie pentru a satisface nevoia consumatorilor de a călători, de a se bucura de vacanţeşi de a îşi recupera forţele după un an extrem de greu cum a fost 2020. Este lăudabil faptul că, în condiţii economice extrem de vitrege, aproape fără niciun sprijin din partea statului şi navigând un hăţiş de restricţii şi interdicţii, turoperatorii români reuşesc să inoveze, să creeze pachete de servicii de călătorie sigure şi atractive şi astfel să poată asigura în continuare locuri de muncă pentru mii de angajaţi, să plătească salarii şi taxe la bugetul de stat. Înţelegem nevoia de prioritizare a aspectelor legate de sănătatea publicăşi vă asigurăm că nimeni nu are un interes mai mare de a garanta siguranţa călătorilor şi buna desfăşurare a pachetelor de servicii de călătorie decât agenţiile de turism, a căror supravieţuire depinde literalmente de gradul de satisfacţie al consumatorilor şi de dorinţa acestora de a cumpăra în continuare vacanţe prin intermediul agenţiilor de turism, tocmai pentru că acestea le oferă consultanţăşi un grad de siguranţă incomparabil mai mare decât călătoriile efectuate pe cont propriu.

Nicidecum agenţiile de turism, ci Statul român, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi al reprezentanţelor diplomatice, trebuie să asigure cetăţenilor români accesul la informaţii clare, coerente şi corecte cu privire la călătoriile în străinătate, să negocieze condiţii favorabile de călătorie pentru aceştia şisă intervină prompt în sprijinul cetăţenilor propriiîn cazul în care se întâmplă abuzuri precum cel din aeroportul Cancun - Mexic.

Dacă fiecare parte îşi asumăşi îndeplineşte obligaţiile cu responsabilitate, astfel de situaţii nu ar trebui să mai existe pe viitor.

Patronatul Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism a fost întotdeauna alături de echipa guvernamentală, punând la dispoziţie propuneri constructive de măsuri menite să diminueze impactul dezastruos al acestei crize fără precedent asupra mediului de afaceri. S-au livrat în permanenţă propuneri de limitare a efectelor negative şi de relansare economică (multe dintre ele deja adoptate cu succes în alte state europene), însă rezultatele se lasă aşteptate.

Considerăm că, la aproape un an de la izbucnirea pandemiei, este necesar să facem cu toţii un exerciţiu de a gândi soluţii constructive de relansare a activităţilor economice, oricare ar fi ele, în condiţii de siguranţă pentru toţi cei implicaţi, de la angajaţi la consumatori.

Pentru angajaţii care încă nu au părăsit acest domeniu, pentru toţi românii care îşi doresc în continuare să călătoreascăşi să ducă o viaţă cât mai aproape de normalitate dar şi pentru antreprenorii români care se chinuie să supravieţuiască, la mai bine de 11 luni de la izbucnirea acestei pandemii, sunteţi dator, domnule Ministru, împreună cu colegii din guvern, să găsiţi soluţii şi, dacă există vinovaţi, sa îi găsiţi acolo unde sunt si nu unde este mai convenabil.

Dumitru Luca,

Preşedinte ANAT", au scris cei de la ANAT în scrisoarea deschisă adresată ministrului.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb