Autoritatea Naţională Pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a dezbătut şi adoptat, astăzi, împreună cu industria, în cadrul şedinţei Consiliului Consultativ, tarifele maxime care pot fi percepute operatorilor de reţele de comunicaţii electronice pentru exercitarea dreptului de acces pe, deasupra, în sau sub imobilele proprietate publică.
În aceste considerente, Eduard Lovin, vicepreşedintele ANCOM a declarat: "Prin decizia de astăzi, urmărim reducerea decalajului digital dintre mediul rural şi cel urban. În multe situaţii, după intrarea în vigoare a noii reglementări ANCOM, tarifele de acces pe proprietatea publică vor fi zero, ceea ce va duce la reducerea costurilor cu extinderea reţelelor de comunicaţii. Am creat astfel premisele pentru încurajarea investiţiilor în infrastructura necesară furnizării serviciilor de acces la internet în bandă largă, contribuind la creşterea conectivităţii, cu impact pozitiv asupra dezvoltării economice", conform unui comunicat de presă remis redacţiei noastre.
Tarifele adoptate astăzi vor fi percepute de către instituţiile publice, inclusiv autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, precum şi de orice alte entităţi care exercită dreptul de administrare asupra imobilelor proprietate publică a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale şi care nu deţin infrastructuri prin care să furnizeze utilităţi publice sau servicii de transport. Tarifele vor fi achitate de către furnizorii de reţele de comunicaţii electronice interesaţi să obţină acces la imobilele deţinute de instituţiile publice sau entităţile sus-menţionate, se mai arată în comunicat.
Pe de altă parte, tarifele de acces pe proprietăţi publice trebuie să fie justificate şi proporţionale cu afectarea imobilului respectiv, urmând să aibă în vedere şi beneficiile tangibile şi intangibile. Tarifele sunt raportate la anumite elemente de reţea şi de infrastructură fizică ce urmează a fi instalate pe, deasupra, în sau sub anumite imobile proprietate publică, ţinând cont de valoarea folosinţei bunurilor afectate, cu respectarea principiilor transparenţei, obiectivităţii şi nediscriminării.
Pentru stabilirea categoriilor de prejudicii directe şi certe s-a luat în calcul un cumul de factori cum ar fi gradul de utilizare şi uzură a imobilului, perioadele de timp necesare pentru efectuarea lucrărilor de instalare, întreţinere, înlocuire ori mutare a reţelelor de comunicaţii electronice sau a elementelor de infrastructură fizică necesare susţinerii acestora, perioadele de timp pentru care se solicită amplasarea, precum şi caracteristicile fizice şi funcţionale ale echipamentelor.