Sindicaliştii de la Unitatea-Sindicatul Liber din Metrou (USLM) protestează, timp de două zile, în faţa Ministerului Transporturilor. Ei acuză indiferenţa autorităţilor faţă de gravele probleme tehnice cu care se confruntă metroul bucureştean.
Preşedintele Sindicatului USLM, Ion Rădoi, a declarat, ieri, că toate cele 13 trenuri de metrou CAF ar trebui retrase din circulaţie, întrucât au probleme la computerul de bord, care le poate face imposibil de controlat şi care au dus la deraierea unui tren, în depoul Berceni, în 26 ianuarie 2019. Mai mult, liderul USLM susţine că factorii de decizie ar trebuie să se reorienteze în privinţa celor 18 garnituri CAF pe care doresc să le achiziţioneze în acest an.
Ion Rădoi a declarat: "Avem probleme din punct de vedere al siguranţei tehnice. Săptămânal există câte un incident la metrou. În urmă cu câteva zile, o bieletă a sărit în staţia Pipera. Bine că s-a întâmplat acolo şi nu în timp ce trenul se afla în mişcare, ar fi putut avea loc o tragedie, deoarece la orele de vârf avem câte 2000 de călători în fiecare garnitură. Iar în fiecare zi, noi transportăm peste 700.000 de călători".
Preşedintele USLM este nemulţumit şi de faptul că nici până acum, la două luni după accidentul din depoul Berceni, unde o granitură CAF a deraiat şi s-a izbit cu 50 de kilometri pe oră de un zid, nu avem un prim raport cu privire la cauzele acestui incident feroviar. Mai mult, trenul, care circula fără călători la momentul respectiv, este şi acum suspendat şi contorsionat pe un perete lateral al depoului Berceni.
Garniturile CAF sunt cele mai noi trenuri achiziţionate de Metrorex, care circulă cu preponderenţă pe Magistrala 2 Pipera-Berceni. Faţă de acuzaţiile aduse de sindicalişti cu privire la accidentul din prima lună a anului, conducerea Metrorex a precizat că nu a primit până în prezent concluziile Agenţiei de Investigare Feroviară Română (AGIFER) privind cauzele incidentului.
Referitor la condiţiile de siguranţă, salariaţii de la metrou sunt nemulţumiţi că nici până acum conducerea Metrorex nu a pus în aplicare memorandumul semnat primăvara trecută cu USLM privind angajarea a încă 376 de persoane pentru siguranţa feroviară.
Ion Rădoi a ţinut să precizeze că pichetările de ieri şi astăzi ale Ministerului Transporturilor nu au nicio legătură cu faptul că anul trecut conducerea Metrorex a refuzat reînnoirea contractului de asociere în participaţiune cu Sindomet - societate comercială ce aparţine USLM - cu privire la închirierea spaţiilor comerciale din staţiile de metrou. În legătură cu aceste spaţii, Curtea de Conturi a arătat în raportul pentru anul 2017 publicat la începutul acestei săptămâni că Metrorex avea venituri mai mari din închirierea a 48% din spaţiile comerciale pe care le administra singură, faţă de veniturile înregistrate în contractul cu Sindomet.
Faţă de constatările Curţii de Conturi, Ion Rădoi a arătat: "Foarte bine că au câştigat mai mulţi bani din închirierea spaţiilor comerciale pe care le-au administrat singuri cei de la Metrorex. Referitor la contractul cu Sindomet, noi am atacat în instanţă decizia Consiliului de Administraţie al Metrorex de a nu reînnoi acest document. Aşteptăm decizia instanţei şi vom acţiona în consecinţă".
Ultimul protest al sindicaliştilor de la metrou a avut loc în toamna anului trecut, în momentul negocierii contractului colectiv de muncă. În urma acelui protest, sindicaliştii au obţinut o majorare de 20% a salariilor angajaţilor Metrorex, dar nu au reuşit să convingă conducerea societăţii să acorde Sindomet un nou contract de asociere în participaţiune pentru administrarea şi închirierea spaţiilor comerciale din staţiile de metrou.