Companiile din România vor investi, anul acesta, cu peste 20% mai mult pentru servicii de competitive intelligence, ca răspuns la lipsa de predictibilitate cu care se confruntă, atât pe plan economic, politic, la nivelul forţei de muncă, cât şi în contextul schimbărilor produse de pandemie, a creşterii fenomenului de fraudă şi a criminalităţii cibernetice, arată o analiză a Corporate Intelligence Agency, companie de management al riscului dedicată mediului de afaceri.
Conform specialiştilor Corporate Intelligence Agency, creşterea bugetelor survine şi pe fondul scăderii toleranţei la risc din partea companiilor şi din nevoia acestora de protecţie suplimentară, într-o piaţă în care au loc schimbări foarte rapide, dar şi a conştientizării într-o mai mare măsură din partea conducerii companiilor multinaţionale a valorii adăugate ce poate fi obţinută prin intermediul unor astfel de servicii.
"Strategiile pe care le vom implementa anul acesta, pentru clienţii noştri, ţin cont de suplimentări ale bugetelor pentru serviciile de competitive intelligence cu valori cuprinse între 28% şi 110%. La nivelul întregii pieţe estimăm un avans de 20% în bugetele investite pentru servicii de competitive intelligence. Anul 2022 ne-a arătat deja că aduce multiple provocări, într-o perioadă cu un grad ridicat de incertitudine, ce interferează cu stabilitatea mediului de afaceri în ansamblul său, dar şi cu dezvoltarea majorităţii companiilor din piaţă. Ne aşteptăm la mai multe solicitări de servicii şi operaţiuni specifice cu grad de complexitate ridicat, din partea clienţilor deja existenţi, dar şi la o creştere a proiectelor pilot cu parteneri noi, care îşi doresc, într-o primă fază, să testeze o serie de soluţii la care nu au mai apelat până acum, pentru a putea stabili, pe baza rezultatelor obţinute, dacă li se potrivesc", spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency, menţionând că noţiunea de risc în afaceri este inseparabil legată de rentabilitate, iar rezultatele unei companii sunt, cel mai adesea, influenţate de evenimentele neprevăzute care însoţesc activitatea acesteia.
Potrivit analizei, printre cele mai frecvente riscuri cu care se confruntă companiile din România sunt cele generate de factorul uman: incompetenţa / persoane vulnerabile sau demotivate aflate în poziţii cheie, scurgeri de informaţii voite sau accidentale generate de proprii angajaţi sau chiar probleme de imagine cu impact direct la nivelul riscului reputaţional. Frauda ocupă un loc aparte între vulnerabilităţile şi riscurile la care sunt expuse companiile, în contextul în care numărul cazurilor de fraudă în România se află pe un trend crescător constant, iar anumite tipuri de fraudă şi de criminalitate cibernetică vor continua să fie cu risc ridicat şi în 2022.
Specialiştii susţin că, în 2022, companiile vor fi interesate cu precădere de investigaţii privind sesizările primite prin intermediul canalelor de raportare web, de utilizarea de servicii de background check şi profiling la angajarea unor persoane în funcţii-cheie, de investigaţii de fraudă ocupaţională, de servicii de suport în documentarea activităţii unor angajaţi, ale căror acţiuni pot afecta compania.
Conform analizei Corporate Intelligence Agency, companiile vor fi interesate în 2022 cu precădere de investigaţii privind sesizările primite prin intermediul canalelor de raportare web, de utilizarea de servicii de background check şi profiling la angajarea unor persoane în funcţii cheie, de investigaţii de fraudă ocupaţională, de servicii de suport în documentarea activităţii unor angajaţi, ale căror acţiuni pot afecta compania.
"În acest context, se anticipează o nevoie crescută de utilizare a serviciilor specializate de competitive intelligence, inclusiv din zona Humint, cu accent deosebit în ceea ce priveşte operaţiunile complexe de infiltrare de personal. Totodată, Corporate Intelligence Agency estimează că va creşte numărul acţiunilor de tip Enhanced Due Diligence, al solicitărilor pentru market intelligence pentru jucătorii noi sau vechi din piaţă, concomitent cu creşterea solicitărilor pentru analize de risc organizaţional. De asemenea, ponderea companiilor din România care accesează servicii de corporate intelligence atunci când sunt implicate într-o tranzacţie va creşte, întrucât acestea sunt tot mai interesate de identificarea, evaluarea şi atenuarea cu uşurinţă a riscurilor şi problemelor cheie cu care s-ar putea confrunta în urma acordurilor încheiate. Mai mult, şi dinamica pieţei de M&A este în creştere", notează sursa citată. De asemenea, atât pandemia cât şi Brexit-ul au schimbat apetitul investiţional, redirecţionând către România inclusiv unele investiţii programate pentru alte ţări. Astfel, potrivit Corporate Intelligence Agency, în 2022, peste 15% dintre companiile din România vor accesa servicii de corporate intelligence, atunci când se află într-o tranzacţie, fie că este vorba de o fuziune, fie de o achiziţie.