Noi proiecte de infrastructură în valoare de peste 1.5 miliarde euro sunt aşteptate pentru livrare în oraşele regionale din România anul acesta, în timp ce la Bucureşti lucrările de construcţie a unui nou drum ocolitor vor continua ca parte a unei investiţii de 1 miliard euro, conform unui comunicat de presă remis redacţiei. Totodată, primul aeroport nou din ultimele decenii va începe să funcţioneze din 2022 la Braşov, în urma unei investiţii de aproximativ 70 de milioane de euro, în timp ce aeroporturile din alte oraşe sunt incluse în programe majore de modernizare, arată o analiză BUCHAREST REAL ESTATE CLUB (BREC), realizată în parteneriat cu Concelex.
Marele beneficiar direct al acestor investiţii este segmentul de real estate industrial şi logistic. La nivelul ţării sunt deja în funcţiune peste 5,4 mil. mp de spaţii logistice moderne, în principal în Bucureşti şi în oraşele regionale din sudul, centrul şi vestul României, iar anul acesta sunt asteptate peste 700.000 mp de noi livrări. Partea de est a ţării începe să recupereze pe acest segment, având în vedere autostrăzile şi drumurile expres care vor fi construite în următorii ani în regiune.
• Bucureşti: Noua şosea ocolitoare A0, una dintre cele mai aşteptate noi investiţii
A0, noua şosea ocolitoare a Bucureştiului, este în prezent în curs de dezvoltare. Drumul va avea legături cu principalele autostrăzi A1, A3 şi Drumul Naţional DN 1. Construcţia se va finaliza gradual, cu primele termene stabilite pentru 2023, dezvoltarea urmând să continue până în 2026. Investiţia totală se ridică la aproape 1 miliard euro.
• Cluj-Napoca: Două tronsoane noi de autostradă
În apropiere de Cluj-Napoca, un tronson de 30 km al autostrăzii Braşov-Oradea este în construcţie şi urmează să fie livrat în 2023. Valoarea proiectului este estimată la peste 282 mil. EUR. În judeţul Alba, la sud de Cluj-Napoca, un alt tronson al autostrăzii Sebeş-Turda, cu o lungime de 24,2 km a fost deschis la finalul anului trecut în urma unei investiţii de 111 milioane euro.
• Timişoara: Un nou drum ocolitor de 26 km
Drumul ocolitor din partea de sud a Timişoarei este în construcţie şi se va deschide în 2022, potrivit estimărilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Secţiunea de aproape 26 km este dezvoltată în urma unei investiţii de aproximativ 55 milioane euro.
• Zona Moldovei, o nouă etapă de dezvoltare. Autostrada A7 - Autostrada Moldovei, cel mai mare proiect din zona de est a ţării
O investitie strategică în infrastructura judeţului Iaşi va fi noua autostradă Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, aflată în faza de proiectare. Primele tronsoane sunt prevăzute pentru inaugurare începând cu 2025, potrivit CNAIR. Drumuri expres suplimentare sunt în faza de planificare în regiune şi construcţia lor ar trebui să înceapă în următorii ani. Proiectul A7 va fi cel mai mare proiect de infrastructură de transport dezvoltat în zona Moldovei până în prezent. Autostrada va lega Buzăul de Siret şi va traversa oraşele Focşani, Bacău, Paşcani şi Suceava.
Un segment de autostradă separat va face legătura între Ploieşti şi Buzău. Ploieşti - Buzău este primul tronson din A7 Ploieşti - Paşcani anuntat pentru inceperea construcţiei, după ce recent a fost inaugurată secţiunea de 16 km de autostradă a Centurii Bacău.
Potrivit sursei citate, la Botoşani se află în curs de autorizare a investiţiei o nouă şosea de centură. Proiectul va fi dezvoltat în urma unei investiţii de aproximativ 34,6 mil. EUR; ocolirea va avea o lungime de 10 km şi va fi cel mai mare proiect de infrastructură dezvoltat în Botoşani de peste 3 decenii. În Bacău, la mijlocul lunii noiembrie 2021, a fost livrată oficial varianta de ocolire a oraşului în lungime de 30,8 km. Proiectul include 7 poduri, 9 pasaje şi un nod rutier şi a fost dezvoltat în urma unei investiţii de aproximativ 135 milioane euro, finanţat din surse europene.
• Constanţa: Miză strategică la malul mării
Infrastructura oraşului de la malul mării are o miză strategică, în anii următori fiind prevăzut un portofoliu amplu de proiecte de investiţii atât în oraşul Constanţa cât şi în zona portuară. Între marile proiecte care ar putea atrage noi investiţii se numără construcţia noului complex sportiv Farul Constanţa (un stadion cu 18.000 de locuri şi o valoare a investiţiei de 85 milioane euro), proiecte de îmbunătăţire a mobilităţii urbane atât în interiorul oraşului (proiecte Smart City) cât şi între oraş şi staţiuni, precum şi un amplu proiect de regenerare urbană a zonei din centrul oraşului.
• Noi regiuni în dezvoltare:
- Podul Brăila - Tulcea, al 3-lea cel mai lung pod suspendat din Europa şi cel mai lung din România.
Peste 55% din totalul lucrărilor la Podul Brăila au fost finalizate. Podul va avea o lungime de 1,97 km şi va fi al treilea cel mai lung pod suspendat din Europa. Întregul proiect va fi finalizat, conform estimarilor, la finalul anului curent.
-Craiova: Dezvoltare accelerată în sudul ţării. Drumul expres Craiova-Piteşti este un alt proiect - cheie, care va contribui la dezvoltarea zonei de sud a României. Primele tronsoane care acoperă 57,5 km sunt planificate pentru livrare în 2022, pe baza unei investiţii de aproximativ 363 mil EUR. Un alt tronson cu o lungime totală de 63,5 km va fi finalizat în 2024, în urma unei investiţii de 262,6 mil. EUR.
- Distanţa Bucuresti - Giurgiu se reduce. Autostrada ocolitoare Mihăileşti, cu o lungime de 3,2 km a fost deschisă circulaţiei la finalul lui 2021. După finalizarea centurii Bucureşti, oraşul Giurgiu şi graniţa de sud a ţării se vor afla la o distanţă semnificativ redusă.
- Bistriţa, o nouă posibila conexiune între Baia Mare şi Suceava. Se poartă discuţii pentru includerea şoselei de ocolire a oraşului Bistriţa în structura noii autostrăzi care va lega Baia Mare de Suceava. Acest proiect ar putea genera noi oportunităţi de investiţii pentru oraş şi zonele din proximitate.
- Satu Mare, un nou drum ocolitor. În 2021 a fost deschisă traficului varianta de ocolire Satu Mare. Proiectul are o lungime totală de 19,5 km, iar aproximativ 12 km sunt proiectaţi să permita traficul de mare viteză.
• Noi investiţii în infrastructura de aeroporturi din Braşov, Bucureşti - Băneasa, Iaşi şi Timişoara
Primul aeroport nou construit în ultimele decenii va deveni operaţional la Ghimbav, la 12 km de Braşov, în urma unei investiţii de aproximativ 70 milioane euro. Autorităţile intenţionează să obţină fonduri UE în valoare de aproximativ 300 milioane euro pentru a crea o legătură feroviară între aeroport şi Braşov, care ar putea stimula operaţiunile de transport de marfă în regiune. În primăvara acestui an şi Aeroportul Bucureşti Baneasa modernizat ar trebui să atingă capacitatea maximă. Aeroportul a beneficiat recent de lucrări majore de renovare în valoare de aproximativ 13,4 milioane.
De asemenea, autorităţile au anunţat planuri de modernizare a Aeroportului Iaşi. Bugetul total de investiţii în valoare de aproximativ 90 de milioane euro va fi utilizat pentru a adăuga noi terminale de pasageri şi pentru a dezvolta o nouă parcare. Lucrările de construcţie ar trebui să fie finalizate până în 2023, potrivit informatiilor disponibile. La Timişoara, un nou terminal pentru plecări internaţionale va fi dezvoltat până la sfârşitul anului 2023 în urma unei investiţii de 200 de milioane de lei (40,4 milioane de euro). Noul terminal aeroportuar va acoperi 4.383 mp şi va susţine o creştere a capacităţii anuale de pasageri la 3 milioane.