Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România caracterizează drept nerealistă propunerea garantării de randamente peste inflaţie în Pilonul II de pensii private obligatorii, invocând o serie de motive, parte dintre ele susţinute şi de CFA România, asociaţie profesională având ca membri specialişti în analiza financiară şi de investiţii.
Propunerea este incompatibilă cu legislaţia României şi cu filosofia reformei pensiilor, precum şi cu Pilonul II românesc, potrivit APAPR, şi nicăieri în lume nu există un sistem de pensii private asemănător celui românesc care să oblige prin lege la garantarea de randamente peste inflaţie. În plus, în regiunea Europei Centrale şi de Est există 11 state cu sisteme de pensii private asemănătoare cu cel românesc şi niciunul nu obligă la garantarea prin lege a randamentelor peste inflaţie, dar toate pieţele de profil au reuşit această performanţă (studii de caz pe Polonia şi Ungaria).
"Această propunere (n.r. garantarea unui randament minim egal cu inflaţia în Pilonul II) este inspirată din sisteme de pensii private construite pe o cu totul altă filosofie decât sistemul din România", explică APAPR, adăugând: "Garantarea unor randamente (eventual, legate de un indicator cum este inflaţia) este uneori (rar) practicată în unele sisteme de pensii private de tip "beneficii definite" (DB) şi nu apare în niciun sistem de tip "contribuţii definite" (DC) aşa cum este legiferat sistemul românesc de pensii private. În sistemele de tip DB însă (larg raspândite în Europa de Vest, Asia şi mai puţin în Statele Unite ale Americii şi Australia), fondurile de pensii sunt ocupaţionale şi neobligatorii - întrucât angajatorii sunt cei care contribuie în beneficiul salariaţilor, iar această practică a precedat cu mult legislaţia în domeniu.
Practic, angajatorul din sistemele DB îşi integrează salariaţii într-o schemă de economisire pentru pensionare şi le "garantează" acestora o pensie, de exemplu, de 50%-80% din ultimul salariu, evident fiind nevoie de indexarea periodică a contribuţiilor, pentru a obţine acest obiectiv. Garantarea unor randamente absolute, în puţinele sisteme DB unde ea există, nu se face însă anual, ci pe întreaga perioadă de cotizare, de 20-30-40 de ani. Dacă în această perioadă fondurile garantate nu au depăşit inflaţia sau alţi indici, finanţatorul schemei de pensii respective (adică angajatorul, şi nu compania de administrare a fondurilor de pensii) indexează fondurile cu diferenţa până la rata cumulată a inflaţiei". De asemenea, orice garanţie de acest tip generează şi costuri aferente semnificative, care ar trebui suportate de către beneficiarii sistemului, adică de către participanţi, atrage atenţia APAPR.
Cele mai vechi sisteme de pensii private multipilon (modelul Băncii Mondiale) comparabile cu cel româ-nesc, din regiunea Europei Centrale şi de Est, sunt cele din Ungaria (care a introdus pilonul II obligatoriu în 1998) şi Polonia (1999). Ambele sisteme de pensii private obligatorii au obţinut în ultimii 10 ani performanţe investiţionale care au depăşit cu mult inflaţia, fără ca această cerinţă să le fie impusă prin lege.
Sistemul românesc de pensii private (Pilon II) oferă deja participanţilor săi patru garanţii foarte solide, reglementate prin lege: - garanţia contribuţiilor nete (la finalul perioadei de cotizare, niciun client nu va primi mai puţin la pensia privată decât sumele depuse, minus comisioanele de administrare); - garanţia randamentului minim relativ la piaţă (niciunui fond nu îi este permis, prin lege, sa aibă randamente semnificativ mai reduse decât media pieţei); - un fond de pensii nu poate da niciodată faliment, iar activele fondului de pensii (care sunt în proprietatea participanţilor sunt administrate separat faţă de activele companiei de administrare; - Fondul de Garantare în sistemul de pensii private, pentru care legislaţia este în prezent în curs de aprobare;
APAPR mai atrage atenţia asupra faptului că "garantarea inflaţiei" este şi tehnic imposibilă, neexistând pe piaţa românească instrumente financiare care să performeze în mod garantat peste inflaţie - nici măcar statul român nu oferă această garanţie, prin titlurile de stat pe care le emite;
"Parlamentul României a înţeles deja aceste argumente şi a respins anul trecut o propunere legislativă care conţinea şi această propunere", potrivit APAPR.
Evoluţăia Pilonului II către un sistem multifond este posibilă, la fel ca şi apariţia unui sistem de pensii ocupaţionale, consideră APAPR.
Garantarea unui randament minim al fondurilor private de pensii (Pilonul II) la nivelul ratei inflaţiei nu este văzută cu ochi buni nici de CFA România.
Unul dintre principiile de bază ale domeniului investiţiilor este acela că există corelaţie între randamentul aşteptat şi nivelul de risc asumat, susţin reprezentanţii CFA. "Cum garanţiile reduc nivelul riscului, ele reduc şi randamentul aşteptat. La un nivel constant al contribuţiei, o diferenţă de 1,5% în randamentul anual pe 30 de ani reduce valoarea acumulată la pensie cu aproape un sfert", explică aceştia.
În plus, orice garanţie aplicată anual (sau mai des) asupra unui cont personal cu orizont de timp foarte lung creează ineficienţă, potrivit CFA.
APAPR REPREZINTĂ ASOCIAŢIA ADMINISTRATORILOR FONDURILOR DE PENSII PRIVATE ŞI A BĂNCILOR DEPOZITARE DIN ROMÂNIA. APAPR ESTE O ORGANIZAŢIE PROFESIONALĂ, NEGUVERNAMENTALĂ, APOLITICĂ, INDEPENDENTĂ, NON-PROFIT, CREATĂ ÎN SCOPUL PROTEJĂRII INTERESELOR, PROMOVĂRII, AFIRMĂRII, DEZVOLTĂRII COLABORĂRII ŞI COOPERĂRII ÎN DOMENIUL FONDURILOR DE PENSII PRIVATE DE PE PIAŢA ROMÂNEASCĂ. APAPR ARE ÎN PREZENT 20 DE MEMBRI, REPREZINTĂ INTERESELE A PESTE 99% DINTRE CEI 4,7 MILIOANE DE PARTICIPANŢI LA PILONUL II ŞI ESTE AFILIATĂ LA CELE MAI PUTERNICE ŞI INFLUENTE ORGANIZAŢII MONDIALE DE PROFIL: EFRP (FEDERAŢIA EUROPEANĂ A FONDURILOR DE PENSII PRIVATE) ŞI FIAP.