Vânzarea maşinilor full-electric va continua să scadă comparativ cu anul trecut, din cauza subvenţiilor reduse la jumătate, a declarat ieri Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA), în cadrul unei conferinţe de presă în care a prezentat situaţia pieţei auto din ţara noastră şi prognoza revizuită pentru finalul acestui an.
Din informaţiile prezentate de reprezentanţii APIA reiese că piaţa autoturismelor electrice va înregistra o scădere de 20% în acest an şi va include şi vehiculele mai scumpe, nu doar vehiculele mai ieftine. Practic în 2024 vor fi vândute în România doar 12.500 de maşini full-electric, ceea ce în opinia preşedintelui APIA este o scădere dramatică în comparaţie cu anul trecut.
Reprezentanţii APIA susţin că de vină ar fi scăderea rapidă a valorii ecotichetelor Rabla Plus oferite de stat pentru persoanele care vor să cumpăre maşini electrice. De aceea, ei propun o reducere treptată, anuală, a valorii ecotichetelor, astfel încât să se ajungă de la aproape 10.000 de euro în 2023, la zero în 2030. O astfel de scădere treptată, anunţată cu mai mulţi ani înainte, ar da o predictibilitate cumpărătorilor care ar putea să decidă când pot cumpăra maşina şi în funcţie de subvenţie şi de câţi bani au într-un anumit moment.
Dan Vardie a precizat: "La maşinile electrice, până şi noi, la APIA, am rămas surprinşi de magnitudinea cu care consumatorul amendează situaţia actuală. Ne aşteptam ca oamenii să reacţioneze la această diminuare a ecobonusului, dar nu la magnitudinea asta".
Amintim că autorităţile române au decis la începutul anului 2024 înjumătăţirea subvenţiei pentru maşini electrice în Rabla Plus, spre 5.100 de euro, iar asta se vede tot mai clar în cifrele de vânzări, în iunie ele fiind la jumătate faţă de iunie 2023.
Dan Vardie spune că un alt factor privind scăderea vânzării maşinilor full-electric este impunerea de către Uniunea Europeană a unor taxe vamale suplimentare pentru autoturismele care vin din China. Preşedintele APIA a precizat: "Este o perioadă cu multă ceaţă în domeniu, din punct de vedere politic, iar aici mă refer la maşinile fabricate în China, care nu sunt doar mărci chinezeşti, ci includem şi Dacia Spring, Tesla, BMW sau Volvo".
El a arătat că pot urma anumite scumpiri la maşini electrice, dar nu este clar când şi dacă se va întâmpla, afirmând că sunt multe necunoscute în industrie şi ele îi afectează pe potenţialii clienţi.
Dan Vardie afirmă că mulţi clienţi, văzând că s-a înjumătăţit subvenţia, nu au mai privit cumpărarea unei maşini electrice ca fiind "o discuţie economică" ci "o discuţie emoţională".
• 2100 de maşini full-electric vândute în semestrul I
În 2023, în ţara noastră s-au vândut peste 15.000 de maşini electrice noi, cele mai bune vânzări fiind la Dacia Spring şi la modelele Tesla (Model Y şi Model 3). Prognoza APIA de la început anului 2024 indica peste 19.000 de maşini pentru anul curent, dar proognoza revizuită prezentată ieri înregistrează un recul de peste 30%.
Dezamăgirea a fost mare în rândul potenţialilor clienţi şi cifrele din 2024 arată că scăderea subvenţiei nu a afectat doar cumpărarea de maşini Spring, ci şi Tesla, care vinde maşini mult mai scumpe.
Datele APIA pentru maşinile full-electrice în primele şase luni indică faptul că s-au vândut în România 2.100 de maşini Spring (faţă de 3.200 în prima parte din 2023) şi 921 de maşini Model 3 (dublare faţă de S1 2023). Pe trei a fost Tesla Model Y, la care vânzările au scăzut, iar pe locul patru a fost Renault Megane E-Tech, ale cărui vânzări s-au înjumătăţit. Pe cinci este Hyundai Kona electric.
Cu toate acestea, Dan Vardie susţine că piaţa autoturismelor electrice electricelor va fi salvată anul acesta de maşinile electrice noi de sub 25.000 de euro şi cele de sub 20.000 de euro. Mai multe companii auto, printre care Renault şi Citroen, au anunţat astfel de maşini, iar spre final de 2025 putem spera să avem pe piaţă mai multe modele care să aibă preţ de pornire între 20.000 şi 25.0000 de euro, înainte de aplicarea subvenţiei. Vor fi mai multe modele cu preţuri de pornire în jurul a 25.000 de euro şi mai puţine la sub 20.000 de euro. Vor fi alese două soluţii pentru a lansa pe piaţă aceste electrice mai ieftine: unele maşini vor avea şi o versiune cu baterie mai mică, iar alte modele vor fi ele însele foarte mici, de clasa A.
Maşinile diesel noi nu vor scădea foarte mult în România, ci cu sub 10%, iar asta se întâmplă şi fiindcă Dacia a mai vândut în ultimele luni câteva mii de maşini pe motorină din generaţia trecută de Duster, maşini pentru care a existat cerere mare din partea şoferilor obişnuiţi cu maşinile pe motorină.
Există un segment care a ieşit bine. La categoria full hybrid piaţa a mers puternic în primele şase luni şi Toyota a fost pe primul loc, cu aproape 6.000 de maşini, pe locul doi fiind Renault, cu aproape 1.000 de unităţi. Marca niponă are cinci modele pe primele cinci locuri în acest segment, iar pe şapte a fost Dacia Jogger hybrid.
• 150.000 de autoturisme nou înmatriculate - prognoza APIA pentru finalul anului 2024
În aceste condiţii, APIA consideră că piaţa de autovehicule noi înmatriculate în România va continua să crească şi în 2024, dar cu un ritm încetinit, de doar 5,3% faţă de cel înregistrat în 2023, apropiindu-se ca număr de unităţi comercializate de anul 2019. Autoturismele îşi vor menţine ponderea de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu o prognoză de 150.000 unităţi.
Vehiculele comerciale uşoare şi minibus, respectiv vehiculele comerciale grele şi bus, rămân constante cu 19.500 unităţi prognozate, respectiv 10.900 unităţi.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pentru 2024, APIA estimează că motorizările pe benzină vor înregistra o creştere de 4% faţă de anul 2023, ajungând, astfel, la o pondere de aproximativ 62% din total piaţă. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea vor înregistra o scădere a numărului de înmatriculări de -2,6% faţă de 2023, ajungând să deţină o cotă de piaţă de doar 12% din total.
Autoturismele "electrificate" vor avea o creştere de 11,8% faţă de 2023, înregistrând o creştere moderată faţă de anul precedent, din cauza reducerii valorii voucherelor acordate prin programul Rabla Plus în 2024, ajungând, astfel, la o pondere de aproximativ 26% din total piaţă.
Pentru prima dată în istorie, este prognozată o scădere a înmatriculărilor vehiculelor electrice (BEV) cu -18% faţă de anul precedent,în timp ce pentru vehiculele hibride cu sursă de încărcare externa (PHEV) este prognozată o creştere de 9,7%. Pentru vehiculele hibride fără o sursă de încărcare externă (HEV) este prognozată o creştere de 45.5%, mai ales datorita condiţiilor mai avantajoase ale programului Rabla Clasic.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV va menţine prima poziţie, cu o cotă de aproximativ 47%,urmat de Clasa C cu o cotă de 28% şi Clasa B cu o cotă de 13%.
Reprezentanţii APIA consideră că vânzările de autovehicule comerciale uşoare şi minibusuri vor înregistra în acest an o creştere de 7,2% faţă de anul 2023, cu o cotă de piaţă, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 10,8%, menţinându-se aproape la acelaşi nivel atins în 2023, de 10,6%.
Creşterea pentru înmatriculările de autovehicule "electrificate" din acest segment este estimată la aproximativ 24,8% faţă de anul 2023, conform previziunilor APIA, ceea ce ar presupune o uşoară încetinire a ritmului avut în 2023.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.07.2024, 19:45)
s-a dus mocangeala, s-a dus si electrificarea.....
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.07.2024, 20:50)
"921 de maşini Model 3 (dublare faţă de S1 2023)" :-)...asa, "printre randuri" apropos de "mocangeala":-)
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.07.2024, 21:55)
electrificarea… vezi istoria curbelor trecute de inovatie adoptare implementare utilizare saturare uzare reciclare abandonare… e abea “inceputul”…
visele “electrice” a altor generatii devine realitatea lor in fata… visele intotdeauna devin realitate.. difera doar timpul /cand pe axul timpului…
s c c r e t
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.07.2024, 21:26)
mai bine spus din cauza costurilor cv elevate in alte zone economice…
s c c r e t