Nevoile Armatei Române sunt din ce în ce mai mari şi acest lucru a putut fi observat şi la recenta întâlnire pe care Gabriel Leş, ministrul apărării naţionale, secretarul de stat Gabriel Nasta şi şeful Statului Major, generalul Nicolae Ciucă au avut-o cu reprezentanţii industriei de apărare din ţara noastră.
Cu acest prilej, şeful Statului Major a susţinut că ar fi ideal să fie găsit un partener extern care să construiască în ţara noastră autovehicule militare uşoare 4X4. Generalul Nicolae Ciucă a spus că doreşte înlocuirea întregului parc auto şi că, dacă va fi realizată o colaborare cu o companie străină, vor fi înlocuite 20.000 de autovehicule. Acestea ar urma să fie construite la Uzina Automecanica Moreni, a cărei conducere analizează în acest moment mai multe oferte de colaborare, printre firmele străine numărându-se şi compania americană General Dynamics.
De altfel, conform unor surse, vicepreşedintele firmei amerciane se va afla în a doua jumătate a lunii septembrie în Româ-nia şi va vizita şi fabrica din Moreni. În cadrul vizitei se va discuta despre asamblarea carcaselor, sudarea şi vopsirea transportoarelor blindate Piranha 5 ce sunt construite la Uzina Mecanică Bucureşti, dar şi despre fabricarea a 353 de transportoare flotabile de tipul Piranha 4+ la Uzina Automecanica Moreni.
Ideea construirii acestor transportoare flotabile a apărut imediat după ce a fost reziliat contractul cu firma germană Rheinmetall Landsysteme cu privire la proiectul transportorului blindat 8x8 Aegilis.
Sursele noastre susţin că, în lipsa transportorului 8x8, oficialii Ministerului Apărării Naţionale s-ar declara mulţumiţi şi cu construirea transportoarelor flotabile Prinaha 4+, dacă se va ajunge la semnarea unui acord între Uzina Automecanica Moreni şi compania americană General Dynamics. La care s-ar adăuga şi cele 20.000 de autovehicule uşoare, de transport, 4x4, în lipsa camioanelor pe care ar fi trebuit să le construiască germanii de la Rheinmetall Landsysteme.
Amintim că ultimii au semnat în anul 2016 un acord cu Uzina Automecanica Moreni prin care au creat o societate mixtă - Romanian Military Vehicle Systems SA, care urma să pună în practică proiectul Aegilis şi să construiască transportorul blindat 8x8, pe baza unui proiect mai vechi TBT 8x8 al fabricii din ţara noastră.
Întregul proiect a căzut după ce, timp de doi ani, partea germană nu şi-a onorat obligaţiile asumate prin clauza offset şi nu a investit nimic în noua societate.