ASF pleacă cu dreptul

Sorin Rosca Stanescu
Politică / 22 ianuarie

Sorin Rosca Stanescu

După ce, în repetate rânduri, am avut intervenţii în presa scrisă şi audiovizuală prin care am criticat, uneori extrem de dur, instituţia numită Autoritatea de Supraveghere Financiară, ca şi când ar fi un instrument ştiinţifico-fantastic al statului nedrept, iată cu acum schimbările care se întrevăd acolo mă determină să fiu mai circumspect.

Am avut flerul de a saluta, încă înainte de confirmarea sa de către Parlament, plasarea la vârful instituţiei a lui Alexandru Petrescu, un om pe care-l cunosc şi-l apreciez, am făcut-o de altfel public, încă de pe vremea când era ministru într-unul dintre guvernele PSD. Avem acum semnale despre schimbările produse la nivelul întregii echipe de conducere, dar şi prima confirmare că ASF s-ar putea îndrepta într-o direcţie bună. Voi explica în cele ce urmează care sunt argumentele pe care le am în vedere. Mă grăbesc însă să adaug că aştept în continuare să văd dincolo de soluţionarea unor probleme cu transportatorii şi cu fermierii, cum va fi operată restructurarea aparatului celor 500 de funcţionari ASF, dintre care destul de mulţi reprezintă o clientelă politică, iar alţii sunt instalaţi acolo pe post de rude apropiate ale unor demnitari.

Impulsionată sau nu de proteste, noua conducere de la ASF a schimbat paradigma şi a demonstrat că se poate. Autoritatea de Supraveghere Financiară a ajuns, în sfârşit, la un limbaj comun cu transportatorii şi asiguratorii după atâtea runde de discuţii în care parea că este extrem de anevoios, dacă nu imposibil, să găsească un numitor comun. O mediere deloc uşoară a ASF-ului şi a noii conduceri, obligată să joace rolul arbitrului între cei doi actori principali din piaţă - transportatorii şi asiguratorii, care au venit, fiecare cu propriile doleanţe şi solicitări. Ce soluţii au găsit Alexandru Petrescu, noul şef al Autorităţii şi echipa sa pentru a face linişte în stradă?

1.Prima măsură, dar şi cea mai tensionată, a fost reducerea preţului RCA pentru autovehicule de peste 16 tone. Valoarea primei nu va depăşi 9.000 de lei la clasa B0 pentru camioane. Din păcate, realitatea a demonstrat că firmele de asigurări nu au ţinut cont, până acum, de tariful de referinţă pentru această categorie şi unele poliţe ajungeau la preturi exorbitante de până la 17.000 de lei, deşi tariful de referinţă era de aproximativ 9.000 lei. Pentru a exista într-adevăr o volatilitate redusă, de acum, firmele de asigurari vor fi obligate să se raporteze la preţul de referinţă şi să ofere poliţe cât mai aproape de acest tarif de vânzare. Noua formulă va fi aplicată în termen de două zile lucrătoare de la acordarea avizului ASF. Anunţul ASF a fost lăudat chiar de şeful executivului, Marcel Ciolacu, cel care a mentionat ca, prin decizia asumată de Autoritate, transportatorii vor avea acces la un tarif de primă rezonabil în cazul RCA.

2.A doua decizie ASF prevede posibilitatea suspendării poliţei RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat şi prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat. Concret, şoferul este obligat să scoată autovehiculul în afara domeniului public şi îl ţină într-un spaţiu privat. Ideea nu este nouă şi se regaseste în Legea 132/2017, doar ca de 7 ani în coace, ASF nu a putut da si Normele metodologice pentru aplicare. Acum, lucrurile par să fi intrat pe drumul cel bun.

3.Efectuarea plăţii primei RCA în rate, indiferent de nivelul acesteia atât la persoanele fizice, cât şi la persoanele juridice, opţiunea plăţii în rate aparţinând potenţialului asigurat, este o altă măsură luată de ASF. Această variantă nu era, până acum, pusă la dispoziţie de toate firmele de asigurări. ASF obligă acum toţi asiguratorii să ofere clienţilor şi varianta unui RCA achiziţionat în rate.

4.Revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferenţe atât de mari între poliţele anuale şi cele subanuale.

5.Şoferii care conduc fără RCA vor putea fi prinşi şi sancţionaţi mult mai rapid în baza imaginilor de pe camerele video de supraveghere a traficului de la nivel local şi national. Verificarea deţinerii sau valabilităţii poliţelor RCA va putea fi făcută şi prin această modalitate rapidă, asta după ce ASF a modificat, la finalul anului, Legea RCA pentru a transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei 2021/2118/CE1.

6.De asemenea, în scopul reducerii tarifelor RCA, ASF propune Certificatul de daunalitate care să fie accesibil angajatorului. Aidoma Biroului de Credite, înfiintat pentru sectorul bancar, Certificatul de daunalitate este generat din baza de data AIDA şi contine toate informaţiile referitoare la daunele înregistrate pe parcursul ultimilor 5 ani de asigurare, respectiv absenţa acestora.

Noua conducere ASF a împlinit o lună de mandat şi are o misiune dificilă pe fondul mişcărilor în stradă, dar a reuşit, într-un timp extrem de scurt să soluţioneze chestiuni arzătoare care au fost tergiversate ani şi ani, spre disperarea tuturor.

Alexandru Petrescu, preşedintele ASF, declara încă de la audierile din Parlament, din luna decembrie 2023, că RCA-ul va fi una dintre preocupările mandatului sau, atâta timp cât reprezintă o situaţie sensibilă pentru toate categoriile de şoferi. Tot noul preşedinte ASF şi-a exprimat atunci susţinerea pentru pensiile ocupaţionale, dorindu-şi apariţia a cel puţin unui fond de pensii Pilonul IV instituit şi activ în mandatul său.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. plafonare pina in martie , mare smekerie , l-ati umplut de laude , si dupa martie ?

    Give Petrescu a chance to clean the ASF house. There has been years of incompetence and corruption under the former management. Petrescu has shown he is competent. Let us see if he is permitted to con vert ASF into a proper functioning regulator.

    Care-i poanta cu pilonul 4? Prin ce ar fi diferit de pilonul 3?

    1. doar prin nume si semnatura.

      alexandru petrescu 4

      o prostie mai mare nici ca se putea dar de unde sa ceri daca nu exista cap? 

    Avem cele mai mari tarife din UE la RCA sa numai vorbim de tineri pe care ii jecmanesc, 600 de euro (3.000 lei) o asigurare. Este hotie pe fata. PSD, PNL si UDMR ne-au jecmanit si ne jecmanesc in continuare. Am ajuns sa avem preturi mai mari ca in Germania la toate si salarii de mizerie. Ne jecmanesc pe fata firmele din vest cu acordul statului.

    Nu am vazut printre masuri, la calculul pretului de referinta, cat la suta din incasari merg la despagubiri.

    De asemenea nu am auzit clar care sunt marjele de vanzare (pluis sau minus) fata de pretul de referinta.

    Am scris de multe ori ca o marja de +/-50% este prea mare. De aici rezulta ca aceeasi polita poate avea o diferenta intre cea mai ieftina si cea mai scumpa de 300%(fara a lua in calcul Bonus-Mallus) 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb