Actuali şi foşti oficiali ai ţării noastre au participat, ieri, la lansarea oficială a Asociaţiei "Drumul Mătăsii", organizaţie neguvernamentală care îşi propune să promoveze relaţiile dintre Europa şi Asia, relaţii în care ţara noastră să îşi asume un rol important. "Asociaţia «Drumul Mătăsii» din România îşi propune să contribuie la redescoperirea valorilor culturale şi a potenţialului economic al ţărilor situate de-a lungul traseului care leagă Asia de Europa, precum şi la dinamizarea legăturilor pe multiple planuri între acestea", a declarat Metin Apti, preşedintele organizaţiei. În acest scop, asociaţia îşi propune să organizeze o serie de evenimente ştiinţifice şi culturale, precum şi forumuri de afaceri cu participanţi din ţările traversate de către legendarul drum. Primul astfel de eveniment este Conferinţa Ştiinţifică Internaţională "Drumul Mătăsii. Istorie şi Perspective", care a început ieri, urmând să se încheie mâine, şi care se bucură de participarea unor personalităţi ştiinţifice din ţări precum China, Kazahstan, Turcia, Uzbekistan, Turkmenistan, Azerbaidjan şi Georgia.
Apti Metin a precizat că asociaţia intenţionează să realizeze transporturi din China în Europa, intrând în contact cu investitori interesaţi de o legătură între portul Constanţa şi portul Batumi, din Georgia. În acest proiect, organizaţia urmează să ges-tioneze transportul cu feribotul din portul Constanţa.
Prezent la lansarea Asociaţiei Drumul Mătăsii, Iulian Fota, consilier prezidenţial pe probleme de securitate, a declarat că obiectivul organizaţiei este conform cu politica externă a ţării noastre. "Chiar dacă obiectivul principal al României a fost aderarea la structurile europene şi euro-atlantice, nu am neglijat regiunea Asiei", a precizat domnia sa. Iulian Fota consideră că este nevoie de soluţionarea deficitului de cunoaştere dintre ţara noastră şi statele din zona Mării Caspice, în condiţiile în care geopolitica se schimbă, iar resursele naturale şi creşterea economică puternică a ţărilor asiatice le conferă acestora un rol tot mai important în politica şi economia globală.
• Bogdan Aurescu, MAE: Relaţiile cu China şi Asia Centrală - prioritare în politica externă a României
Bogdan Aurescu, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe (MAE), a declarat că promovarea relaţiilor comerciale cu ţările din Asia Centrală şi, mai departe, cu China reprezintă o linie prioritară de politică externă a ţării noastre. Domnia sa a arătat: "Transportul mărfurilor şi comerţul au devenit instrumentale pentru realizarea în fapt a unui proiect mai amplu care presupune o contaminare valorică pe segmentul culturii, un schimb de idei, accesul şi deschidere către lumi şi mentalităţi diferite. Este, dacă vreţi, o finalitate fericită care a depăşit intenţionalitatea gândită strict în termeni economici şi comerciali. Aceas-tă deschidere spre valorile celuilalt a condus, în timp, la consacrarea unui drum al civilizaţiilor şi al culturii. Oficialul MAE a amintit că refacerea Drumului Mătăsii a fost un obiectiv pe care ţara noastră l-a urmărit încă de la începutul anilor 1990, după declararea independenţei statelor din Caucazul de Sud şi Asia Centrală.
Printre iniţiativele europene care urmăresc o apropiere a regiunilor menţionate, Bogdan Aurescu a menţionat Strategia Dunării, Sinergia Mării Negre şi Politica de Vecinătate a Uniunii Europene. "Deşi logica parcursului acestor iniţiative este inversă celei propuse de Drumul Mătăsii, finalitatea lor este, în fapt, foarte apropiată - facilitarea căilor de împlinire a potenţialului de cooperare regională într-un registru cuprinzător, care să acopere segmentul economic, cultural, dialogul la nivelul societăţii civile", a explicat domnia sa.
Secretarul de stat din cadrul MAE a precizat că există un decalaj între relaţiile politice, pe care le-a catalogat ca fiind foarte bune, şi relaţiile economice. Pentru eliminarea acestui decalaj este necesar un efort comun din partea autorităţilor, a mediului de afaceri, a mediului academic şi a societăţii civile, consideră Bogdan Aurescu.
Domnia sa a subliniat importanţa promovării Dunării drept arteră principală pentru tranzitul de mărfuri către şi dinspre Europa Centrală, acesta fiind un mod prin care ţara noastră poate să participe la refacerea Drumului Mătăsii într-o versiune adaptată acestui secol.